Bakaxel Spider 2,0 105 -83

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Bakaxel Spider 2,0 105 -83

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare

Hej måste fråga lite om hur är det egentligen med bakaxeln på en Spider -83 och diffbroms. Finns det detta på alla dessa? Hur kollar man att den fungerar? Brukar detta strula? Tycker ibland man hör lite oljud i rondeller. Typ lite gnissel. (kan vara p-bromsen också?) Om jag har bakhjulen i luften kan jag lätt snurra varje hjul separat. Ska det vara så? Jag tycker dessutom det är ett stort kuggflankspel om man vrider på kardanstången med hjulen låsta.

Martin Sipek
    Deltagare

Har en 90:a spider s4 och den har inte diffbroms vad jag vet. Tycker också att glappet är llite stort I diffklumpen men har inte jämfört med någon annan.

Anders Hellberg
    Deltagare

Det var inte standard på spider. Enklast är att ta reda på om du har diffbroms är vål att köra o se om ett hjul spinner loss.

Det är inte gummiknuten vid växellådan som gett upp?

Anders Hellberg
    Deltagare

Kuggflank spelet är litet dvs jag tror inte du kan märka en ändring i det genom att vrida kardan 

Martin Sipek
    Deltagare

Tja något spel är det för jag kan rotera kardanen ca 5-10 grader innan den tar I och börjar rotera bakhjulen åt bägge hållen.

Per Wadén
    Deltagare

Vad jag vet har alla 2 liters diffbroms.

Den bromsar lit, tror att det är 40%. Går att byta och lägga till fler lameller. Finns säker några trådar här eller på AP.

Testa på grus är nog lättast.

Hjulen går att snurra när den är upp lyft.

Glapp på ca 5 grader är helt normalt.

Så länge den inte ylar behöver du nog inte oroa dig.

Per

PerBerlina

Robert Svensson
    Deltagare

Hade samma på min spider, lät som gummi mot metall eller något i den stilen. Hade jag gissat hade jag trott att däcket tog i hjulhuset i rondeller etc.

Efter en ordentlig genomgång med siliconspray i bussningarna försvann det ljudet. Kanske dax att byta lite bussningar… men siliconspray hjälper.

Hej Robert. Precis, bussningar har jag förstått är ofta problem med dessa. Är inne på att byta “alla” i bakvagnen. Bilen känns enormt svajig. Särskilt bak. Det finns väl styvare bussningar också? När det gäller diffen trodde jag att den alltid ligger med en viss bromsning (hört 30%) men att då lameller slirar en aning vid kraftig sväng i kurvor på asfalt. Därför trodde jag att det inte skulle att gå att snurra hjulen separat med upplyft bil. Jag kan faktiskt höra ett visst sjungande ljud vid körning på lägre varv. Mest på fyran tror jag. Svår att säga om det kommer från bakaxel eller växelådan..

Per Wadén
    Deltagare

Om du har sjungande ljud så prova med lite isoleringsmaterial från tex Biltema under “baksätet” och på golvet under stolarna.

Renoverade själv bakaxeln för massor av tusenlappar helt i onödan.

Isoleringen har ofta blivit blöt i Spidrarna och tappat sin ljud isolerande förmåga.

Isolering är billigt!

PerBerlina

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.