Bakaxel Spider 2,0 105 -83
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 8 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 25 maj, 2016 kl. 18:00 av
Per Wadén.
-
FörfattareInlägg
-
24 maj, 2016 kl. 09:35 #31775
Övergivna Forumposter
DeltagareHej måste fråga lite om hur är det egentligen med bakaxeln på en Spider -83 och diffbroms. Finns det detta på alla dessa? Hur kollar man att den fungerar? Brukar detta strula? Tycker ibland man hör lite oljud i rondeller. Typ lite gnissel. (kan vara p-bromsen också?) Om jag har bakhjulen i luften kan jag lätt snurra varje hjul separat. Ska det vara så? Jag tycker dessutom det är ett stort kuggflankspel om man vrider på kardanstången med hjulen låsta.
24 maj, 2016 kl. 10:55 #31776Martin Sipek
DeltagareHar en 90:a spider s4 och den har inte diffbroms vad jag vet. Tycker också att glappet är llite stort I diffklumpen men har inte jämfört med någon annan.
24 maj, 2016 kl. 11:56 #31777Anders Hellberg
DeltagareDet var inte standard på spider. Enklast är att ta reda på om du har diffbroms är vål att köra o se om ett hjul spinner loss.
Det är inte gummiknuten vid växellådan som gett upp?
24 maj, 2016 kl. 11:59 #31778Anders Hellberg
DeltagareKuggflank spelet är litet dvs jag tror inte du kan märka en ändring i det genom att vrida kardan
24 maj, 2016 kl. 12:10 #31779Martin Sipek
DeltagareTja något spel är det för jag kan rotera kardanen ca 5-10 grader innan den tar I och börjar rotera bakhjulen åt bägge hållen.
24 maj, 2016 kl. 16:44 #31780Per Wadén
DeltagareVad jag vet har alla 2 liters diffbroms.
Den bromsar lit, tror att det är 40%. Går att byta och lägga till fler lameller. Finns säker några trådar här eller på AP.
Testa på grus är nog lättast.
Hjulen går att snurra när den är upp lyft.
Glapp på ca 5 grader är helt normalt.
Så länge den inte ylar behöver du nog inte oroa dig.
Per
PerBerlina
24 maj, 2016 kl. 20:30 #31781Robert Svensson
DeltagareHade samma på min spider, lät som gummi mot metall eller något i den stilen. Hade jag gissat hade jag trott att däcket tog i hjulhuset i rondeller etc.
Efter en ordentlig genomgång med siliconspray i bussningarna försvann det ljudet. Kanske dax att byta lite bussningar… men siliconspray hjälper.
25 maj, 2016 kl. 08:43 #31782Övergivna Forumposter
DeltagareHej Robert. Precis, bussningar har jag förstått är ofta problem med dessa. Är inne på att byta “alla” i bakvagnen. Bilen känns enormt svajig. Särskilt bak. Det finns väl styvare bussningar också? När det gäller diffen trodde jag att den alltid ligger med en viss bromsning (hört 30%) men att då lameller slirar en aning vid kraftig sväng i kurvor på asfalt. Därför trodde jag att det inte skulle att gå att snurra hjulen separat med upplyft bil. Jag kan faktiskt höra ett visst sjungande ljud vid körning på lägre varv. Mest på fyran tror jag. Svår att säga om det kommer från bakaxel eller växelådan..
25 maj, 2016 kl. 18:00 #31783Per Wadén
DeltagareOm du har sjungande ljud så prova med lite isoleringsmaterial från tex Biltema under “baksätet” och på golvet under stolarna.
Renoverade själv bakaxeln för massor av tusenlappar helt i onödan.
Isoleringen har ofta blivit blöt i Spidrarna och tappat sin ljud isolerande förmåga.
Isolering är billigt!
PerBerlina
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.