Bakljus GTV6 116
Published by Jesper Rosenlind on
- Detta ämne har 10 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 19 november, 2017 kl. 07:57 av
Christer Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
13 november, 2017 kl. 19:06 #34710
Jesper Rosenlind
DeltagareHej
Var och besiktigade GTV6:an för någon vecka sedan, UA så när som på att blinkersen höger bak inte vill fungera.
Har bytt lampa men det hjälper inte, även positionsljuset på samma kluster kommer och går som det vill. Det som funkar utan problem är bromsljuset och backljuset.
Till det positiva är att innerbelysningen börjat fungeraNågon som vet vart jag bör börja felsöka? Säkringsdosa, kabelstam, byta kluster?
Mvh Jesper
13 november, 2017 kl. 19:48 #34711Thomas Sjölin
DeltagareTa loss lamphållaren och kolla så det inte oxiderat så du tappat kontakten. Efter 30 år av fukt skulle jag bli förvånad om det inte blivit så. Jordfel låter inte otroligt, särskilt om det kommer och går. Att helt sonika ta loss och göra rent kan göra underverk.
Är det bara en lampa som inte fungerar är det med största sannolikhet inte en säkring. Kabelbrott är väl en möjlighet, antingen om den legat och skavt tills den gått av eller något sådant.
Men börja med att ta loss och gör rent. Hjälper inte det så är det dags söka vidare.
13 november, 2017 kl. 19:59 #34712Christer Andersson
ModeratorJordfel är ganska enkelt att kolla i detta fall.
Ta en lös kabel och håll mellan lampsockel och jord ( bagageluckans “krok”? ) och se om det blir bättre… om ja rengör och testa. Går ju ringa in felet genom att flytta kabeländen du hö?l mot lampsockeln ” i kretsen” mot närmsta kabelanslutning.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
13 november, 2017 kl. 21:37 #34713Jesper Rosenlind
DeltagareHar testat med ett fint papper (250) på kontakterna samt även tagit oxid cleaner och kontakt spray.
Ska ta och kolla ifall det är jordfel också.
Har haft bilen undanställd ett tag och det är ett fel som kommit och gått, hart också noterat att i fuktigt väder så funkar låghastigheten på kupefläkten.14 november, 2017 kl. 19:03 #34714Rickard Bergh
Deltagarekolla säkringarna i säkringshållaren inne i bilen. inget ovanligt att det glappar i dom säkringarnas ändar , blecken som dom sitter i blir utmattade och klämmer inte tillräkligt så det blir kontakt. så hade jag det på min gtv6 men på bromsljusen.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
14 november, 2017 kl. 19:15 #34715Fredrik Assarsson
DeltagareKolla också om det finns ett skatbo av skarvade sladdar innanför täckplasten i bagaget. Där hade jag en myriad av sladdar som inte gick någonstans längre och orsakade glapp.
'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser
14 november, 2017 kl. 21:41 #34716Jesper Rosenlind
DeltagareTack för tipsen!
Jag får kolla både säkringsboxen och bakom täckplasten i bagaget, tyckte att säkringshållarna såg lite oxiderade ut när jag kikade där senast. Vill inte pilla för mycket heller så det uppstår nya problem…14 november, 2017 kl. 22:40 #34717Mats Widman
DeltagareJag har samma problem på min GTV6-83. Bakljusen och blinkers är körda. Jag börjar undra om inte felet ligger i ljusspaken på något sätt. Är det någon som har en kopplingsschema från inkopplingen av spaken i elcentralen och bakåt?
18 november, 2017 kl. 12:15 #34718Jesper Rosenlind
DeltagareUtan att göra ett smack så funkar nu bakljuset igen… och även båda hastigheterna på kupéfläkten samt innerbelysningen. Eftersom summan av fel alltid brukar vara konstant så undrar jag vad som kommer bli nästa grej.
18 november, 2017 kl. 19:52 #34719Thomas Sjölin
DeltagareInlägg av Jesper Rosenlind på 2017-11-18 12:15
Utan att göra ett smack så funkar nu bakljuset igen… och även båda hastigheterna på kupéfläkten samt innerbelysningen. Eftersom summan av fel alltid brukar vara konstant så undrar jag vad som kommer bli nästa grej.
Om saker plötsligt börjar fungera igen är det ett tydligt symtom på att det är rejält glappt eller jordfel någonstans. Har du kollat så att kabelskor och polerna på batteriet är rena och fria från oxid samt att kabelskorna sitter fast ordentligt? Bara där kan många problem skapas. Jordfläta mellan kaross och motor är en god idé att kontrollera, fick en massa skumma fel på min gamla 75:a när jordflätan börjat lossna, till slut gick inte bilen starta och det var då jag upptäckte felet. När den var på plats ordentligt var alla andra fel också borta.
19 november, 2017 kl. 07:57 #34720Christer Andersson
ModeratorKollat säkringarna ordentligt? (Byt alla… )
De brukar som sagt kunna oxidera i ändarna, snurrar man på dem kan det börja fungera, men… Glappkontakten kan också göra att metallen på säkringen i änden smälter bort. Då ser säkringen hel ut, men leder ingen ström. Det hände på en av mina 116-bilar. Då bytte jag ut alla säkringar.
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.