Bakluckeknappen 159 SW har hängt sig

Published by Sven Lennartsson on

Forum Teknik Bakluckeknappen 159 SW har hängt sig

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Författare
    Sven Lennartsson
    Deltagare

Det har kommit in skit kring bakluckans öppningsknapp eller vad som nu har hänt så nu kan jag inte öppna skuffen annat än med elnyckeln. Hur skulle ni göra för att komma tillrätta med det problemet?

Har kört med eltandborste runt och lite smorning men ingen bättring. Även öppnat bilen med manuella nyckeln då jag hört att det kan hjälpa ibland.

Sven L

Mikael Bengtsson
    Deltagare

Det är inte så enkelt så funktionen är avstängd (det var den på min när jag köpte den) 

Sven Lennartsson
    Deltagare

Tack för svar Mikael. Har också slagit både av och på den funktionen du nog syftar på utan någon bättring. Tycker kanske att knappen sitter lite onaturligt vinklad.

Vill ju kunna öppna bagageskuffen utan att använda nyckeln.

Sven L

Kenneth Larsson
    Deltagare

Du får byta knappen – lite pilla att få bort klädseln invändigt på bakluckan – men rätt enkelt ändå. Passa på och byt motorn till bakrutetorkaren. 

Sven Lennartsson
    Deltagare

Kenneth – du får gärna förklara vad du menar med att “byta knappen”. Vad byts ut då förutom en numer blekt emaljerad bricka?

Sven L

David Wallefelt
    Deltagare

Kenneth, jag behöver byta min bakrutemotor… vet du om något märke är bättre eller sämre? Magneti mirelli ligger på 7-800kr på bildelar24.

I stallet just nu: 156 SW GTA
    MiTo 1.4 Multijet
    2 x 156SW 2.0 JTS

Mikael Bengtsson
    Deltagare

“knappen” är emblemet inkl brytaren som sitter bakom finns bla här: http://ricambi.alfisti.net/product_info.php?products_id=10369

det kan ju också vara brott på kabeln vill du vara säker på att det är knappen innan du beställer en ny tror jag du kan ta en bit kabel och bygla kontakten om du lossar den på baksidan av knappen.

Sven Lennartsson
    Deltagare

Ja nu är även jag med…..! Värdefull info. Vill ju gärna veta vad och varför jag köper grejorna.

Sven L

Kenneth Larsson
    Deltagare

Inlägg av David Wallefelt på 2017-03-28 18:49

Kenneth, jag behöver byta min bakrutemotor… vet du om något märke är bättre eller sämre? Magneti mirelli ligger på 7-800kr på bildelar24.

Jag vet inte om det finns olika fabrikat – kan knappast tro det med tanke på att 159SW är en uddabil – jag monterade en Marelli som jag misstänker är originalpryl. sitter med 3 skruvar bara.

Min höll ca 17.000 mil 

Göran Eriksson
    Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2017-03-28 21:53

Inlägg av David Wallefelt på 2017-03-28 18:49

Jag vet inte om det finns olika fabrikat – kan knappast tro det med tanke på att 159SW är en uddabil – jag monterade en Marelli som jag misstänker är originalpryl. sitter med 3 skruvar bara.

Min höll ca 17.000 mil 

På min var det bara axeln som kärvade. Plockade ner motorn och smörjde upp, sen har det funkat.

Peter Braun
    Deltagare

Om emblemet är bortnött så gör bara det värt att byta. Fulaste som finns när emblemet bara är en gul platta. Dåliga emblem har funnits ett tag hos alforna. Förstår inte varför man inte gjort något åt saken.

Magnus Berg
    Deltagare

Inlägg av Peter Braun på 2017-03-29 10:22

Om emblemet är bortnött så gör bara det värt att byta. Fulaste som finns när emblemet bara är en gul platta. Dåliga emblem har funnits ett tag hos alforna. Förstår inte varför man inte gjort något åt saken.

Håller med! Dock går det bra att byta enbart emblemet om tryckmekanismen går att få ordning på. Gjorde det på min Brera med samma “tryckknappsemblem”. Dock får man vara varsam så man inte vrider för mycket när man karvar bort märket. Plastbitarna som håller fjädern på plats kan gå av. Iofs fungerade tryckfunktionen i princip lika bra utan fjädern. Blev aningen känsligare bara (man behövde inte trycka lika hårt på emblemet för att luckan skulle öppna sig).

Sven Lennartsson
    Deltagare

Efter att ha slagit på och av bakluckeinställningen som Mikael B nämner några gånger fungerar plötsligt baklucketrycket som det ska. Inte vet jag varför men tjälen kanske har lossnat nu? Vad vet jag?!

Slapp iaf köpa nytt och demontera + montera. Den här gången……………..

Sven L

Visar 13 inlägg - 1 till 13 (av 13 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.