Bakre packbox läcker troligtvis. Spider V6 3.0 12V
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 16 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 28 juni, 2017 kl. 18:03 av
Övergivna Forumposter.
-
FörfattareInlägg
-
8 juni, 2017 kl. 04:13 #34038
Övergivna Forumposter
DeltagarePå mindre än ett dygn har näst intill all olja runnit ut i trakten kring skarven växellåda/motor. Tvättade rent med breakclean och ställde ner bilen på alla 4 hjulen då den i framänden stått på pallbockar. Har lagt nytt underlag för att se exakt var den läcker. Numera såpass lite olja på stickan så den antagligen skulle skära i hela motorn om jag provstartade den. De var för övrigt efter kamremsbyte och en del annat som jobb som den började läcka på här viset. Topparna och uppåt torra runtom och på den sidan så är det väl bara packboxen vid växellådan som kan läcka olja?
Fattar inte hur det kunde bli så här!!
/David
8 juni, 2017 kl. 06:29 #34039Björn Hedberg
DeltagareEn del andra jobb ?? Du får nog beskriva dem med ,men OM det verkligen läcker mellan låda/motor så får du plocka ur lådan .Har du varit på tråget på något vis ,lossat /haft nere ?
8 juni, 2017 kl. 11:54 #34040Övergivna Forumposter
DeltagareKamrem, vattenpump, termostat, ventiltätningar, krängningshämmarstag, bakre fjädrar och en del mindre fix med elsystemet. Inte rört tråg eller annat som har med oljan o göra. Provstartade efter att ha satt ihop den igen o tänkte “Fine, han går nu! Byta samtliga vätskor imorgon.”
Så blev det inte för nu vrålade oljan ut…
8 juni, 2017 kl. 16:38 #34041L-G Westling
DeltagareOm bilen stått avställd så är det ganska vanligt att bakre packboxen kan börja läcka efter uppstart.
Är bilen gammal hårdnar gummit med tiden och kör man inte så kan det lätt börja läcka.
Packboxen kostar ett par hundra och är lätt är byta utifrån, men…… problemet är att motorn eller lådan måste ur.
lgw
8 juni, 2017 kl. 18:46 #34042Christer Andersson
ModeratorDet enda du mekkat med som kan ställa till det verkar vara ventilkåpspackningen…
Det är inte därifrån det rinner? Går det kolla och se om det kan komma uppifrån och rinna så det ser ut som ett packboxshaveri?
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
9 juni, 2017 kl. 09:49 #34043Martin Sipek
DeltagareHar en 166:a 3.0 24v som står mycket så jag antar att jag kommer att få detta problem förr eller senare. Finns det någon bild på var packboxen sitter?
10 juni, 2017 kl. 00:12 #34044Övergivna Forumposter
DeltagareBilen var vinterförvarad i varmgarage. Kördes ca 10mil till nuvarande mekgarage, sedan gjordes ovanstående ingrepp och efter det en provstart och nu läcker den. Har funderat på o plocka ur lådan o inte motorn. Tankar kring det?
10 juni, 2017 kl. 19:01 #34045Övergivna Forumposter
DeltagarePratat igenom det med ägaren nu. Det blir kopplingsbyte i samband med att man ändå får ha ner lådan i samband med packboxens byte. Finns det några andra kopplingssatser än “standard”? Bilen kommer “chippas” om ett tag och det kan ju vara värt och lägga de extra kronorna på en kraftigare koppling då. Sen så undrar jag över bultarna så håller svänghjulet vid veven. Kan jag återanvända dem eller behöves det nya? Vissa fabrikat jag rivit svänghjul på har velat att man monterade nya bultar nämligen.
10 juni, 2017 kl. 19:39 #34046Övergivna Forumposter
DeltagareInlägg av Christer Andersson på 2017-06-08 18:46
Det enda du mekkat med som kan ställa till det verkar vara ventilkåpspackningen…
Det är inte därifrån det rinner? Går det kolla och se om det kan komma uppifrån och rinna så det ser ut som ett packboxshaveri?
Ventilkåpspackningarna blev bytta de med kanske jag skall tillägga.
10 juni, 2017 kl. 20:31 #34047Thomas Sjölin
DeltagareInlägg av David Maxim på 2017-06-10 19:39
Inlägg av Christer Andersson på 2017-06-08 18:46
Det enda du mekkat med som kan ställa till det verkar vara ventilkåpspackningen…
Det är inte därifrån det rinner? Går det kolla och se om det kan komma uppifrån och rinna så det ser ut som ett packboxshaveri?
Ventilkåpspackningarna blev bytta de med kanske jag skall tillägga.
Bara en fotnot men efter jag bytt kamrem och skulle skruva ihop allt igen så upptäckte jag att ventilkåpspackningen på bakre cylinderraden hade kommit lite snett och låg delvis innanför. Det är lätt hänt då man inte ser så himla bra där bakom när man håller på. För egen del hann jag se det innan jag skruvat fast kåpan ordentligt så kunde lossa och fixa till det. Kan vara värt kolla så den verkligen ligger som den ska.
10 juni, 2017 kl. 23:09 #34048Lars Persson
DeltagareDet låter märkligt att axeltätningen plötsligt skulle läcka så mycket med avslagen motor, oljenivån borde inte nå upp dit även med uppallad framände då motorn ju är tvärställd.
11 juni, 2017 kl. 01:17 #34049Övergivna Forumposter
DeltagareInlägg av Charles Lindman på 2017-06-10 20:41
Hej David!
Så det är inte Din bil? Är inte detta samma Spider som Du har skruvat på och ställt till problem på sedan i Maj någon gång?
Jag minns “poster” om injektor-lampa som lyser efter demontering av el-kablar, och en del som Du inte visste var den skulle sitta efter genomfört kamremsbyte. Och nu ett stort olje-läckage efter diverse operationer.
Jag är inte ute efter att bråka, eller att starta en meningslös konflikt, men jag får ändå säga att jag är ganska glad över att inte vara ägaren till bilen ifråga, som nu även åker på att “hosta upp” för en ny koppling.. Det är en sak att greja och experimentera med sin egen bil. Men att säga till någon att man kan fixa “ditten och datten”, och sedan slänga ut frågor här om hur man ska få ihop det hela igen känns inte så schysst mot ägaren. Det är bara mina “2 cent”, så att säga. Jag är inte heller perfekt, men säger nej eller i bästa/sämsta fall “kanske” till jobb som jag inte vet med säkerhet att jag kan fixa.
Kritik åsido, svänghjulsbultar skall man i regel alltid byta, om möjligt. I vissa fall (främst när det gäller äldre bilar) är det stört omöjligt att få tag i nya. Då får man använda de gamla, se till att det inte är för stor midja på dem och var noga med momentet. I regel skall dessa även oljas in före idragning, men glöm inte att rengöra gängorna med gängtapp först, annars är det helt meningslöst.
Med vänlig hälsning,
// Lindman
Kan bara säga att i vissa bilar bor det troll. Skämt åsido så, ja har det har varit mycket med denna bilen tyvärr. Men så är det med vissa exemplar oavsett fabrikat, varit med om det förut att problemen staplat sej på hög.
Och biten jag missade o märka upp hittade sin plats och elfelet var en kabel mitt i en kabelstam som inte gillade o bli vikt åt sidan. Intermittent glapp där som nu är åtgärdat. Och sen så är den här bilen i stort behov av kärlek för övrigt och ägaren visste om detta när vi började. Han gillar sin bil och vill ha den kvar länge och var beredd på att den skulle sluka tid/pengar. Detta diskuterade vi innan start.
11 juni, 2017 kl. 01:25 #34050Övergivna Forumposter
DeltagareInlägg av Lars Persson på 2017-06-10 23:09
Det låter märkligt att axeltätningen plötsligt skulle läcka så mycket med avslagen motor, oljenivån borde inte nå upp dit även med uppallad framände då motorn ju är tvärställd.Håller med dej. Men har torkat rent och till med haft av nedre kåpan på växellådan som täcker svänghjulet och det sipprar längs med svänghjulet och droppar där.
11 juni, 2017 kl. 15:23 #34051Övergivna Forumposter
DeltagareAlla är med på noterna jag lovar. Vi är goda vänner och jag skulle aldrig kunna med o dölja minsta lilla. Han hade gjort detta själv om han hade haft tid.
Är det nåt mer du undrar om privatlivet? Annars kan vi väl återgå till bilarna?
Har ställt mycket frågor här på forumet för att det är första Alfan jag skruvar på och jag har behövt hjälp. Så är det väl med allt nytt?
25 juni, 2017 kl. 10:35 #34052Lars Persson
DeltagareSkulle vara intressant och höra vad felet var?
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.