Balansaxelrem

Published by Anders Ekberg on

Forum Teknik Balansaxelrem

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Anders Ekberg
    Deltagare

Jag skall snart byta kamrem på en 156 jts. Det sägs på många håll att balansaxelremmen kan och kanske till och med skall plockas bort. Hur har ni gjort? Märker man någon skillnad?

/Anders

Anders Ekberg
    Deltagare

Jo jag sökte här på forumet innan jag skrev fast det funkade inte.

/Anders

Gjorde den servicen förra sommaren, bytte balansaxelrem. Har också läst att flera tar bort den men jag behöll min mest för jag vill att bilen ska hållas så original som möjligt. 

Håkan Andersson
    Deltagare

På mina 155/156 med 2.0 TS motor tog jag regelmässigt bort balansaxelremmen (inte balansaxeln) när jag bytte kamrem. Detta sedan den gått av och trasslat in sej i kamremmen på en 156:a jag köpt. Det finns de som hävdar att motorn vibrerar märkbart mer men det tycker inte jag inte. Lite råare kanske men framför allt lite bättre respons och i vart fall teoretiskt någon hästkraft mer.

Håkan i Fagersjö: 916 GTV och 166 3.0.

Robert Hultman
    Deltagare

När det var dags för kamremsbyte på min 147:a 2.0 nyligen tog verkstan bort balansaxelremmen. Det sparade arbete och pengar. Enligt verkstan har de gjort så med många bilar i flera år utan att det gett några problem. Jag har heller inte märkt av frånvaron av balansaxelremmen.

Stockholm

tog bort den vid kamrems byte känns lite i vissa varvtal men det stör inget … 

har en 2.0 jts motor 

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.