Bara, bara Pirelli Cinturato, eller?
Published by Henrik Paulander on
- Detta ämne har 17 svar, 9 deltagare, och uppdaterades senast 20 maj, 2017 kl. 08:09 av
Henrik Paulander.
-
FörfattareInlägg
-
11 april, 2017 kl. 16:35 #20742
Hej
Jag har gamla Cinturato på min Giulietta (bild). Inte helt säkert att köra med …
Pirelli Cinturato vill man ju ha. Men, de är ordentligt dyra. Har någon erfarenhet av andra däck till Giuliettan och tips?
Henrik
HenrikP
11 april, 2017 kl. 17:09 #20743Longstone föreslår Vredestein Classic som ett alternativ (900 hos dackonline.se). Annars är väl inte Pirelli Cinturato så blodigt dyra.
Går det så går det...
11 april, 2017 kl. 17:15 #20744Hej!
Jag har i vinter köpt en Giulietta där sommardäck följde med, och dom är nu påmonterade. Vilket JÄVLA LIV det blev, Continental, varning för dom! Pratat med min gummigubbe så sent som i dag om det. Han nämnde också att KIA har slutat leverera nybilar med Continental på grund av den orsaken. Vill man ha minst buller i bilen är det GoodYear eller Nokian som gäller enligt honom…
11 april, 2017 kl. 17:37 #20745Tack f tips! Ska kolla.
Henrik
HenrikP
12 april, 2017 kl. 13:19 #20746Inlägg av Jan Stjernestam på 2017-04-11 17:15
Hej!Jag har i vinter köpt en Giulietta där sommardäck följde med, och dom är nu påmonterade. Vilket JÄVLA LIV det blev, Continental, varning för dom! Pratat med min gummigubbe så sent som i dag om det. Han nämnde också att KIA har slutat leverera nybilar med Continental på grund av den orsaken. Vill man ha minst buller i bilen är det GoodYear eller Nokian som gäller enligt honom…
Nu var det ju en mycket äldre bil det gällde
.
12 april, 2017 kl. 19:31 #20747Körde Pirelli Cinturauto på min Skoda Superb. Ett av de sämre däcken jag kört på. Väljer dem inte igen.
Giulia 20 Super
25 april, 2017 kl. 16:29 #20748Verkar som det blir Vredestein Classic. Billigt och bra. 🙂
HenrikP
25 april, 2017 kl. 23:50 #20749Min direkta erfarenhet säger att det inte är bara märket som avgör kvaliteten på ett däck.
Mycket beror på var de tillverkas.
Ja har kunnat konstatera stora skillnader på t ex både Michelin och Pirelli. Samma modell tillverkad utanför Europa har gett mig mycket olika resultat vad det gäller ljud, grepp och livslängd.
Min son har nyligen köpt 2 st Pirelli P Zero för sin QV på nätet och när jag innan köpet ställde dem frågan om vilket land de var tillverkade kunde de inte svara exakt eftersom de får olika leveranser av samma märke/modell. De påstod att kvaliteten inte skiljer sig eftersom specifikationerna är samma oavsett plaint.
Kanske gäller det produktionsprocessen men tyvärr så är det inte för många andra aspekter. Blandning är oftast anpassad (fråga mig inte hur) till olika krav, behov och förhållanden i de olika regionerna i världen. Det finns alltid en anledning till varför priset för en viss modell kan variera så mycket mellan olika ställen.
Min Giulietta monterar Bridgestone Turanza ganska hög ljud men greppet känns ok. Har haft GY Eagle F1 på min gamla GT och sedan Dunlop Sport Maxx RT. Det första hade fantastikt grepp med 18″ men högt ljud säkert inte p g a däcket utan bilens hårdhet och den låga profilen. Dunlop köpte jag från Italien och greppet var sämre än förväntat men…..många alfisti som kör samma däck där nere är super nöjda…annan asfalt och andra förhållanden.
Jag har haft Continental och Vredestein på andra bilar och speciellt det sistnämnda var helt ok.
Min son körde Falken på sin första BMW och inga större problem med de heller lika som Hankook Ventus Prime han hade på en A3.
Som sagt, det är många faktorer som man måste ta hänsyn till vid valet.
Det som skrämmer mig är att när min son lät tre olika däckfirmor kolla om de gamla däcken var dåliga ingen tyckte att det var så farligt.
Jag fick lära mig i Italien några saker av kompisar som har eller jobbar på däckfirmor och jag blir både besviken och förvånad att den lilla jag har kunnat lära mig är främmande för vissa som borde vara proffs i ämnet. Därför vet jag inte om man skall lita på deras bedömning av kvaliteten på de olika märken.
Som sagt jag tror att det är flera faktorer som spelar roll och som man skall ta hänsyn vid köpet.Som sagt jag tror att det är flera faktorer som spelar roll och som man skall ta hänsyn vid köpet.Som sagt jag tror att det är flera faktorer som spelar roll och som man skall ta hänsyn vid köpet.Alberto
8 maj, 2017 kl. 14:37 #20750Grazie Alberto! 4 Vredestein verkar det bli.
HenrikP
8 maj, 2017 kl. 20:02 #20751Jag kör på pirelli P-zero Rozzo på 159 an ett jävla grepp kanske inte dom tystaste men jäkligt bra..
Tifosi
8 maj, 2017 kl. 22:07 #20752Inlägg av Anders Zetterlund på 2017-05-08 20:02
Jag kör på pirelli P-zero Rozzo på 159 an ett jävla grepp kanske inte dom tystaste men jäkligt bra..Tråden handlar om första generationens Giulietta (1954-1965). (dessutom är det skamligt att inte kunna stava till varken Pirelli eller rosso)
Jag är fullständigt Räserskadad
9 maj, 2017 kl. 06:00 #20753Jag såg det sen ursäkta..
Tifosi
10 maj, 2017 kl. 13:36 #20754Var står det att det handlar om en gammal Giulietta?
Antar att Igino skojade om stavningen
Alberto
10 maj, 2017 kl. 15:16 #20755Jag kanske borde ha varit tydligare när jag startade tråden. Sorry! Men, jag bifogade en fin bild på bilen.
Nu blir det i alla fall Vredestein.
HenrikP
10 maj, 2017 kl. 15:18 #20756Inlägg av Alberto Ferrante på 2017-05-10 13:36
Var står det att det handlar om en gammal Giulietta?
…
Klicka på IMG-länken i första inlägget så ser du den.
Jag är fullständigt Räserskadad
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.