Barn Find

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt Barn Find

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare

Hej nu var de så att jag och min jobbkolega hittade en Alfa Romeo alfetta 2.0 från 1981. Vi undrar lite hur mycket bilen är värd idag. har vari avställd sedan 1985 och besiktades senast samma år då. Den är Vit och förvånadsvärt jättefin i lacken trots den stått så länge. inredningen är mörk. mattan är fräsch. lite mögel på ratten och på framstolar och bakstolar. hade gått 3000 mil någonting. en 4 dörrars. vet ej om den går. men undrar vad en sådan skönhet går för idag i ett sådant skick. har två dåliga bilder:

Som samlarobjekt så är det inte den modellen som står först på listan, utan av alfettan så är det den tidigare modellen med dubbla runda strålkastare som är mest eftertraktad.

Det är jättesvårt att bedöma värdet, men ett utgångspris runt 10000:- är nog rimligt för en bil i skapligt bra skick. Sedan är det plus eller minus för allt som är dåligt eller bra på just det enskilda exemplaret. En till sak att tänka på är att en bil som stått väldigt länge ofta behöver service och byte av många delar som  blivit förstörda pga ålder genom åren, till exempel bromsar, kopplingshydralik, gummislangar, stötdämpare, bussningar med mera och det måste man ta hänsyn till att det kan dra ned priset rejält.

En 80 tals Alfetta nybes i mycket  gott skick utan rost skulle jag kunna gissa att man kanske kan få 30000:- för här i Sverige. Bilar i absolut toppskick kan man oftast bara prisbedöma individuellt.

Gabriel Eriksson
    Deltagare

Den är väl tyvärr inte värd mer än lite växelpengar som den står där. Stämmer milen och det går att dokumentera dom så höjer det såklart värdet en del. Men allt beror bilens dagsskick när man börjar granska den och framförallt om det finns nån som är sugen på att “ta tag” i den.

Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17

Gunnar Dahlberg
      Deltagare

Jag gissar på ett realistiskt värde på 25.000:- mot bakgrund av miltal och beskrivet skick. Den ser ut att ha de sällsynta Campagnolo optionfälgarna som brukar kosta en bra slant i gott skick. 

Alfa Romeo Arna 1986

Björn Hedberg
        Deltagare

Du får mycket bättre betalt i Norge , de är ej lika fattiga o snåla som vi svennar och det är inte något problem för norrmännen att importera bilar äldre än 30 år då de ej är belastade med import avgift/skatt som nyare bilar är ,så mitt råd är att sondera terrängen i Norge.

Mats Nilsson
          Deltagare

Man kan inte bedömma skick och pris utan att gått igenom bilen grundligt av en insatt person.Det är bara “gissa priset” och det är absurt.

Vi snackar italienskt nu,tunn plåt och dåligt rostskydd.Kvittar hur den stått så nog rostar dom.Tycker mig se rost under bakrutans hö nedre kant tex,

mkt vanligt på dessa bilar.Nä,om man ska spekulera i en Alfa från 80-talet innan ngn insatt undersökt den,då är det nog lika bra att sätta in en summa

på valfritt spelbolag.  / Mats

Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.