Bästa sättet att lufta broms och koppling??

Published by Per Sällström on

Forum Teknik Bästa sättet att lufta broms och koppling??

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #24740
    Per Sällström
    Deltagare

      Hej på er!

      Alla oken är renoverade och skivor samt belägg nya. Alla slangar bytta inklusive kopplingsslangen och byte av bromsvätska står på listan men vilket sätt är bäst enligt den samlade expertisen???  Bilen är en 75a 3,0 med ABS och all gammal vätska skall bort. Förhoppningen är att huvudbroms- och kopplingscylindrarna skall vara ok, fingers crossed, och allt annat är bytt. Jag har tillgång till tryckluftsdriven avluftare men har läst om olika tips, kan dock inte avgöra vad som är bäst?., tar gärna emot era bästa erfarenheter och gärna systematiskt, dvs i vilken ände skall jag börja???

       

      Med vänlig hälsning, Per

      #24741

      Det gjorde jag förra helgen på Räser 75an, men det känns som om det fungerar olika varje gång eller på olika bilar. 

      Först hissa upp baken så högt du kan, sen brukar jag suga fram vätska till samtliga nipplar med en vakuum sug, sen pumpa lite och få tryck. Sen får den stå tills dagen efter och en kompis får sitta och trampa och jag luftar, brukar börja med höger bak sen vänster bak, höger fram och sist vänster fram men sen när man kört en vecka sådär får man gå en sväng till för att få bort det sista och eftersom du har ABS brukar det vara elservo och då måste motorn vara igång.

      kopplingen är som trolleri, jag sög fram vätska med vakuumsugen trampade och fick lite tryck, sen när jag öppnade nippeln försvann det och kom inte tillbaka misstänkte att slaven var körd då jag haft den i en låda ca 15 år, men när min medhjälpare var med dagen efter sög vi fram vätska bakvägen och pumpade som galningar och slutligen smygande och då kom trycket, det brakade till i slaven och det verkar fungera.

      nu har ju inte jag provat på riktigt än men bara jag fått dit det tajta 2,5 tums röret med den skrymmande katten blir det upp start typ Söndag.

      lycka till

      #24742

      Tycker luftman funkar bra, både koppling o broms. 

      #24743
      Rickard Bergh
      Deltagare

        bromsarna bak ska du öppna båda nipplarna på oket samtidigt… ta höger ok först o sen vänster. sen höger fram o sist vänster. 

        kopplingen ska du öppna nipplen o så trampar man på pedalen i botten. stäng nippel. dra upp pedalen igen. vänta några sekunder så oljan hinner rinna till. öppna nipplen o trampa ner pedalen. stäng nipplen. dra upp pedalen igen. så gör man tills luft inte kommer ut mer. 

        så klart går det bra o koppla på en bromluftar klocka som fyller på samtidigt som den trycker ut oljan genom nipplen.. 

        kopplingen kan du inte pumpa upp tryck på som bromsarna då tryckplatten orsakar att det blir fel effekt.. 

        bromsarna blir stumma tills du öppnar nipplen.. 

         

        nått du undrar över så ring. 

        Rickard

        Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

        #24744
        Per Sällström
        Deltagare

          Hej och tack för tipsen!

          Jag tackar speciellt Richard för möjligheten att återkomma :-), vi ser, jag vet ju hur man gör i normalfallet men har fått för mig att transaxelbilarna kan kräva lite extra tålamod i frågan. Tänkte också att det kanske är en bra sak att justera in handbromsen innan drivaxlarna åker på, borde vara enklare att känna när beläggen är nära, dvs om man inte använder bladmåttsmetoden vilken jag tycker verkar lite overkill??

           

          mvh Per

          #24745
          Rickard Bergh
          Deltagare

            bladmåttsmetoden är inte overkill utan jäkligt bra. det blir bra om man gör så

             

            Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden

            #24746
            Per Sällström
            Deltagare

              Ok, då kör vi bladmått, vet du möjligen vilket mått man skall ha också? ( retorisk fråga…)

              Varför skall man ha motorn igång för att man luftar ett abs-system????

               

              Med vänlig hälsning, Per

              #24747
              Martin Sipek
              Deltagare

                Hur går bladmåttsmetoden till?

                #24748

                Nu var det tjugo år sedan jag skruvade 116… men minns jag rätt var det 0,10 eller så det stod i manualen. Alltså bladtjockleken.

                Bara att stoppa in mellan belägg och skiva. Justera in kolven tills den nyper fast bladmåttet, lossa sedan  justeringen så måttet glider ut. Färdigt.

                Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

                #24749
                Per Sällström
                Deltagare

                  Hej!

                  ja, precis som beskrivits med skillnaden att jag justerade mot 0.05 i tjocklek, skulle enligt uppgift var 0,07. Det gick bra men så är också oken helt nyrenoverade. I helgen blir det bromsvätskebyte.

                  mvh Per

                  #24750
                  Martin Frykstam
                  Deltagare

                    Varför skall man ha motorn igång för att man luftar ett abs-system????

                    Kanske inte nödvändigt om det handlar om att lufta oken, antar att det spelar roll om man vill få bytt all vätska i systemet, där är ju en pump och extra ventiler. Senast jag bytte bromsvätska på en ABS-bil gick det väldigt trögt och jag har funderat på om det hade gått lättare med motorn igång. Jag fick nog inte bytt all vätska. Det går att hitta tips där Multiecuscan används för att aktivera pump och ventiler.

                    #24751

                    Vi snackade om just detta runt fikabordet idag. En fd vw-mekaniker sa att ska man lufta hela systemet räcker det med att ha på nyckeln.

                    Men det gäller kanske bara tyska bilmodeller…

                    Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

                    #24752
                    Per Sällström
                    Deltagare

                      Uppdatering och besvikelse…

                      efter en helg under häcken kan konstateras att justera bromsarna inklusive handbroms gick bra men luftningen visade tyvärr på läckage vid nippeln för röret på ena framoket. Glad i hågen, och med stort motstånd för att överspänna saker, började jag trots allt spänna nippeln och visst, den var lite lös, men tyvärr bar det sig inte bättre än att gångerna i aluoket sa upp sig så nu blir det till att leta helicoil-kunnig i Malmötrakten!! 

                      Kopplingsluftningen gick inte bättre den, olja kommer fram, men motstånd i pedalen bjuds inte! Jag har provat metoden Richard tipsade om, provat att trycka vätska bakvägen med oljekanna, provat bromsluftaren jag använde till bromsarna, med ejektor, men inte fan hjälper det? Nu står den med pedalen i golvet och locket på behållaren av i väntan på kopplingsfen…. Suck!

                       

                       

                      Med vänlig hälsning, Per

                      #24753
                      Igino Cazzola
                      Deltagare

                        Inlägg av Per Sällström på 2014-04-13 15:22

                        så nu blir det till att leta helicoil-kunnig i Malmötrakten…

                        Ett annat alternativ är att gänga om till M12x1.

                        Jag är fullständigt Räserskadad

                        #24754
                        Per Sällström
                        Deltagare

                          Japp! Jag får se hur det går men absolut.

                           

                          mvh Per

                        Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 18 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.