Hej på er!
Långt mellan uppdateringarna men nu äntligen lite framsteg!
Kan nu meddelas att luftingen av allt är fullbordat. ABS bilar av denna ålder(generation) behöver inte ha motorn igång, däremot måste tändningen vara till och ABS-pumpen fungera. Jag har aldrig meckat med ABS, annat än givarproblem, och konstaterade när bilen fick ström efter 16 års vila att pumpen direkt drog igång och sedan glömde jag bort den i ivern att få motorn att fungera. Efter allt bekymmer med luftning beroende på okunskap så började jag fundera på varför vissa bestämt menade att motorn måste var igång för att lufta!! Fram fungerar det precis som på vanliga bilar men bak gick det bara inte!
Efter mycket letande fann jag en bladsäkring gömd under kablarna i närheten av tändspolen och den hade korroderat/vibrerat sönder! Med denna hel går pumpen direkt och luftningen av bakbromsarna blev plötsligt väldigt enkelt!
Kopplingen gick ganska lätt med öppen avluftning och slangen nedsänkt i en burk med olja, däremot kärvar något i mekaniken, kanske rostiga splines??, den går inte hela vägen tillbaka och det låter ganska mycket om den vid urkoppling. Det innebär att man får lyfta pedalen ibland och då blir framfarten lätt ryckig men runt kvarteret har den nu gått av egen kraft.
Med vänlig hälsning Per