Bästa sättet att rengöra en Dellorto 40 DHLA
Published by Tor Wereen on
- Detta ämne har 6 svar, 4 deltagare, och uppdaterades senast 2 september, 2020 kl. 19:54 av
Tor Wereen.
-
FörfattareInlägg
-
22 augusti, 2020 kl. 12:53 #52939
Hej,
Mina förgasare har bäckat igen, och jag har rivit dem. Ska sätta hop dem när de är rengjorda. Har googlat runt lite och det finns MÄNGDER med experter som visar både det ena och andra tricket.
Har lagt dem i bensin nu under 24 timmar, och ska blåsa dem rena, sedan skall det till nya packningar som jag beställt från KG Trim. Men, i Acc pumps botten och inne i Accpumpen är det ett vitt klägg, det går inte bort med bensin, eller tryckluft. Kan iofs blästra, men jag har bara en sandbläster, och det är ju inte direkt toppen…
Det ser ut som på bilden i botten på bägge två.
Hur får jag bort detta på ett enkelt sätt? Måste jag bita i sura äpplet och köpa en ultraljudstvätt, eller finns det något bättre sätt?
Har en annan fråga. När jag rev accpumparna insåg jag att den bakre förgasaren inte hade någon fjäder i accpumpen (Mellan membranet och botten)! Munstyckena till förgasarna var också ställda annorlunda på denna. 2,5 varv upp från botten mot den främre som hade 5,5 varv. Antar att jag borde sätta dit en fjäder i accpumpen, eller kan det vara medvetet att inte ha någon fjäder i denna?
Även här skulle jag bli toppenglad för ett svar.
mvh
Tor, som hoppas på Alfa tur under kommande vecka.
Attachments:
22 augusti, 2020 kl. 20:38 #52944En kompis till mig använde kalklösare, men låt det inte ligga för länge, det äter aluminium.
Jag är fullständigt Räserskadad
22 augusti, 2020 kl. 23:18 #52945Hej.
Strålande idé. Jag testar imorgon. Någon som kan ge ett tidsestimat? 1 timme, 10 timmar eller bara några minuter?
Mvh Tor
24 augusti, 2020 kl. 20:28 #52958Hej Tor.
Fjädern är en avgörande del för funktionen på acc.pumpen.
KG-trimning har nya lock om det blir problem med rengörningen. Inte billiga kanske men nya.
-
Det här svaret redigerades för 3 år, 3 månader sedan av
Alf Hansson.
25 augusti, 2020 kl. 07:11 #52962Hallå alla.
Tack Alf, har beställt renoveringsatser från KG-trim och då ingick fjädern, så den finns. Har fått locken så pass rena så att jag vågade montera hop förgasarna, och testa.
Kan konstatera att den går på första förgasaren, men inte på andra! Gnista finns på stiften och de sitter i rätt ordning. Kommer soppa ur förgasare om man trycker på gaspedalen (stråle i mitten vid spjällen).
Men, den går bara på 2 cylindrar!
Får riva ner igen och se om det är någon kanal som kan satts igen. Badade förgasarna tidigare i bensin (48 timmar) och blåste rent kanalerna. Kanske är det så att jag missade någon?
Tips på vilken kanal som sätter igen lättast?
1 september, 2020 kl. 15:22 #53327Carburettor Cleaner bör man använda. Jag har provat soda å citronsyra. De kan angripa materialet på vissa förgasare. Inte att rekommendera. Bland det bättre jag provat är ett som heter Gunk. Men finns många fler. Bara att beställa på nätet.
Man kan inte ha för många Alfor bara för lite utrymme.
2 september, 2020 kl. 19:54 #53348Hej,
Jättetack för bra förslag här. Testade men sedan tog jag nästa steg.
Nu har jag hittat en kompis med en tillräckligt stor ultraljudstvätt. Plockade ner i molekyler och beställde ny packningsats från KG trim. Blev faktiskt ganska bra efter 30 minuter. Sen spritade jag och blåste rena. De skall få en duvning med WD40 också så att de inte kärvar.
Blir en tur till Blekinge i helgen i tråkbil, så Alfan får vila till på måndag. Sen skall det på nyrenoverade förgasare 🙂
Hoppas allt lirar då!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.