Batterianslutningar Alfa 166
Published by Martin Strandberg on
- Detta ämne har 3 svar, 3 deltagare, och uppdaterades senast 23 juni, 2019 kl. 11:14 av
Rickard Bergh.
-
FörfattareInlägg
-
6 juni, 2019 kl. 22:59 #36349
Martin Strandberg
DeltagareTänkte be om hjälp med att få klarhet i varför bilen inte startar. Det är bensin i tanken, men jag vet inte om bensinpumpen går igång när jag vrider på nyckeln, bara att den går igång när jag kopplade ström på den. Alla säkringar var hela sist jag kollade, men jag vet inte hur det är ställt med alla reläer. Jag drog av bulten till jordflätan mellan växellådan och karossen när jag skulle kolla den så den har jag fäst under öglan som sitter strax över den gamla jordpunkten och dessutom drog jag en extra kabel från samma ställe till ett annat ställe på karossen. Bilen gick att köra in i garaget, men stannade efter att ha stått på tomgång en stund och sen dess har den inte startat.
Megasäkringen på 125 ampere (kabel nr 2 på bilden) saknades (men bilen gick utan den) så jag köpte en (fanns bara 100 och 175 att välja på så det fick bli den senare). Men efter att jag satte dit den så lyser CODE-lampan (slocknar om jag tar bort säkringen). Kabel nr 3 har en Maxisäkring på 30 ampere och kabel nr 4 går till en liten svart låda (se bild).
Är det rätt kopplat? Motorn går runt när jag vrider om nyckeln men den gör inte den minsta ansats till att gå igång. Efter ett par startförsök så är det inte tillräckligt med ström i batteriet för att den ska orka dra runt motorn, så batteriet skulle väl bytas ut, men den startar inte med startkablar heller.
När den väl gick så gick den en stund för att sedan stanna och startade inte förrän den fått stå en stund. Har tryckt på återställningsknappen under sätet, men den har inte löst ut.
Förslag mottages tacksamt.
7 juni, 2019 kl. 08:18 #36350Rickard Bergh
Deltagareom du ska ha en maxisäkring på 125 ah så kan du inte sätt in en på 175 då tokbränner du allt om det blir kortstlutning någonstans som gör att säkringen ska gå. har du då en som är på 50 ah mer så vill jag inte tänka på vad som kan hända i bilens elsystem. du skriver att code lampan lyser när du sätter i säkringen och slocknar när du tar ut den, hur är det med säkringen ur och du slår på tändningen, lyser och slocknar codlampan då ? om inte så har du ju problemet med säkringen och med sluten hel krets så har du annat problem då lampan ej slocknar och därför inte startar. skaffa en säkring i rätt storlek först innan du strular vidare.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
21 juni, 2019 kl. 10:01 #36351Eddie Johansson
DeltagareProva att nolla ECUn. Ta bort batterikabel i 45 minuter.
Anslut och slå på tändning i 1,5 minut.
Slå av och vänta i 1,5 minut.
Starta bilen och låga på tomgång i 15 minuter utan att röra gaspedalen.
Stäng av och vänta 10 minuter.
Starta bilen och kör en sväng.
Funkar det inte kan man prova att starta bilen via alfa code. Det står instruktionsboken hur man gör.Man kan inte ha för många Alfor bara för lite utrymme.
23 juni, 2019 kl. 11:14 #36352Rickard Bergh
DeltagarePosted By Eddie Johansson on 21 jun 2019 10:01
Prova att nolla ECUn. Ta bort batterikabel i 45 minuter.
Anslut och slå på tändning i 1,5 minut.
Slå av och vänta i 1,5 minut.
Starta bilen och låga på tomgång i 15 minuter utan att röra gaspedalen.
Stäng av och vänta 10 minuter.
Starta bilen och kör en sväng.
Funkar det inte kan man prova att starta bilen via alfa code. Det står instruktionsboken hur man gör.så kan man inte nolla det. diagnos som gäller för återställa alla adaptioner i ecu.
Alfa specialisten / Key Account Manager för Hella Gutmann Solutions- Sweden
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.