Batterier för Racing
Published by Per Fohlström on
› Forum › Bankörning › Batterier för Racing
- Detta ämne har 18 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 18 augusti, 2017 kl. 10:13 av Per Fohlström.
-
FörfattareInlägg
-
19 augusti, 2016 kl. 09:38 #43026
Nu har jag sålt ett ultralätt racingbatteri till min värsta konkurrent Henrik Ahnfeldt.
Ångesten börjar komma… Han kommer ju bli ännu snabbare nu…? Nu gäller det att hålla undan i helgen
Om ni är flera som vill bli snabbare, och ge mig ännu mer ångest kan ni komma förbi och titta, klämma och känna på mina fina Lithiumbatterier som jag börjat sälja i egen regi.
Mvh / Per.
Punto GT #98
/Perra
19 augusti, 2016 kl. 15:19 #43027Kan du skicka info och pris till mig via pm?
C.R.T - Carbonara Racing Team #36
Debut 2021: Plats 10, Klass III
2022: Plats 5, Klass III
2023: Plats 3, Klass III19 augusti, 2016 kl. 19:02 #43028Inlägg av Fredrik Ståhlgren på 2016-08-19 15:19
Kan du skicka info och pris till mig via pm?
Det är bättre att lägga upp info:n synligt (du är inte den ende som gillar låg vikt).
Jag är fullständigt Räserskadad
22 augusti, 2016 kl. 13:22 #43029jag var och kände på dom. Overkligt lätta. ungefär som en tom kartong i samma storlek.
23 augusti, 2016 kl. 10:47 #43030funkar det att ladda dessa som “vanligt”, dvs från bilens generator?
Troligen inte helt hundra
24 augusti, 2016 kl. 17:18 #43031Här lite mer info
hela min tanke är att det skall vara så enkelt som möjligt för kunden att både förstå och att installera.
Det batteri som finns i lager för tillfället har följande data:
L: 173mm, B: 85mm, H135mm. Vikt 1,3 kg
Spänning 13v, 6Ah. Startström 400A. Tål laddning max 30 A. -Pris: 2300:- inkl moms (Liten smidig Digital voltmätare ingår för att hålla koll på laddning mm)
Laddspänning 14,0-14,4 volt, så rakt av kompatibel med vad en “vanlig”, frisk, generator skall ladda.
Framöver kommer finnas även 9AH, och 12Ah i samma storlek. just nu under produktion.
Lithiumladdare rekommenderas (ctek ca 1300:-) men har man en bra “smart” laddare som laddar max 14.4 så går den att använda.
/Perra
24 augusti, 2016 kl. 17:46 #43032Hur mäter man då ett Lithiumbatteri. Det finns massor av sätt att mäta bly accar på..
Cold cranking amps. Warm cranking amps. Marine cranking amps. Hot Crancing amps. Pulse cranking amps, EN och DIN mm mm
Somliga batteritillverkare använder sig av dessa lite hur som helst , och inte helt ovanligt på sätt som friserar till siffrorna så att det kan se vääälidigt bra ut på pappret.
Och även vanligt att man använder CCA som ett värde på lithiumbatterier, vilket inte alls fungerar då det skall mätas vid en temp på minus18 grader, och Lithiumjbatterier gillar inte kyla något vidare. Mao Inget för vinterbil eller snöskoter!
inget av dessa metoder är från början utformat för dessa relativt nya tekniken i lithiumbatterier , så Jag förerdar att göra tvärt om, eller iallafall så det blir någorlunda begripligt för oss ute i verkligheten.
Vad vill man veta? Att biljäveln startar såklart. Så vad håller vi på med? Motorsport mestadels sommartid!
Jag utgår från DIN normen där man belastar batteriet tills det har 9v och då ser hur mycket ström det klarar att leverera, och vid en temperatur på 20 grader, samt att det skall klara att dra runt startmotorn gott o väl tills bilen startat.
Då får vi RCA. : Racing Cranking Amps.
Så RCA blir vad batteriet kan leverera under max belastning i 15 sekunder vid plus 20 grader.
Och tumregel att batteriet skall klara dubbelt så mycket ström som startmotorn drar.
Exempel: Fiat punto 1,4. 80A. Honda accord 2,3l 140A. Bmw M3 3,2. 160A (cirka)
Vad välja då?
Lättstartartad hyfsat standard-race-bil, mindre typ 2-3 liters Bensin. Ett 6Ah (tål 30A laddning)
Lättstartad v6 bensinare typ. Ett 9Ah (tål 45A laddning)
Tokvass Typ EVo 2kilos ladd lågkompat E85 bygge,eller bigblock v8 kärra. Ett 12AH (tål 60A laddning)
Pga av att de små tål så pass låg laddning går det bra sålänge de inte laddas ur så lågt,(dvs snabbstartad motor,) och bygger värme vid för hög laddning, så får de då kortare livslängd.
/Perra
24 augusti, 2016 kl. 20:55 #43033Inlägg av Per Fohlström på 2016-08-24 17:46
Hur mäter man då ett Lithiumbatteri. Det finns massor av sätt att mäta bly accar på..
Cold cranking amps. Warm cranking amps. Marine cranking amps. Hot Crancing amps. Pulse cranking amps, EN och DIN mm mm
Somliga batteritillverkare använder sig av dessa lite hur som helst , och inte helt ovanligt på sätt som friserar till siffrorna så att det kan se vääälidigt bra ut på pappret.
Och även vanligt att man använder CCA som ett värde på lithiumbatterier, vilket inte alls fungerar då det skall mätas vid en temp på minus18 grader, och Lithiumjbatterier gillar inte kyla något vidare. Mao Inget för vinterbil eller snöskoter!
inget av dessa metoder är från början utformat för dessa relativt nya tekniken i lithiumbatterier , så Jag förerdar att göra tvärt om, eller iallafall så det blir någorlunda begripligt för oss ute i verkligheten.
Vad vill man veta? Att biljäveln startar såklart. Så vad håller vi på med? Motorsport mestadels sommartid!
Jag utgår från DIN normen där man belastar batteriet tills det har 9v och då ser hur mycket ström det klarar att leverera, och vid en temperatur på 20 grader, samt att det skall klara att dra runt startmotorn gott o väl tills bilen startat.
Då får vi RCA. : Racing Cranking Amps.
Så RCA blir vad batteriet kan leverera under max belastning i 15 sekunder vid plus 20 grader.
Och tumregel att batteriet skall klara dubbelt så mycket ström som startmotorn drar.
Exempel: Fiat punto 1,4. 80A. Honda accord 2,3l 140A. Bmw M3 3,2. 160A (cirka)
Vad välja då?
Lättstartartad hyfsat standard-race-bil, mindre typ 2-3 liters Bensin. Ett 6Ah (tål 30A laddning)
Lättstartad v6 bensinare typ. Ett 9Ah (tål 45A laddning)
Tokvass Typ EVo 2kilos ladd lågkompat E85 bygge,eller bigblock v8 kärra. Ett 12AH (tål 60A laddning)
Pga av att de små tål så pass låg laddning går det bra sålänge de inte laddas ur så lågt,(dvs snabbstartad motor,) och bygger värme vid för hög laddning, så får de då kortare livslängd.
Det där kan du försöka förklara för mig ända tills Chicago brinner ner. Jag fattar inte ett smack, men jag kan förklara batteriets funktion så här. Det funkar ASBRA!!! Tack för at jag fick tillfälle att bli en av dina första kunder (fast det hjälpte ju föga). Nu ska jag ut och leta kilon i räsern
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
24 augusti, 2016 kl. 22:57 #43034Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2016-08-24 20:55
Inlägg av Per Fohlström på 2016-08-24 17:46
Hur mäter man då ett Lithiumbatteri. Det finns massor av sätt att mäta bly accar på..
Cold cranking amps. Warm cranking amps. Marine cranking amps. Hot Crancing amps. Pulse cranking amps, EN och DIN mm mm
Somliga batteritillverkare använder sig av dessa lite hur som helst , och inte helt ovanligt på sätt som friserar till siffrorna så att det kan se vääälidigt bra ut på pappret.
Och även vanligt att man använder CCA som ett värde på lithiumbatterier, vilket inte alls fungerar då det skall mätas vid en temp på minus18 grader, och Lithiumjbatterier gillar inte kyla något vidare. Mao Inget för vinterbil eller snöskoter!
inget av dessa metoder är från början utformat för dessa relativt nya tekniken i lithiumbatterier , så Jag förerdar att göra tvärt om, eller iallafall så det blir någorlunda begripligt för oss ute i verkligheten.
Vad vill man veta? Att biljäveln startar såklart. Så vad håller vi på med? Motorsport mestadels sommartid!
Jag utgår från DIN normen där man belastar batteriet tills det har 9v och då ser hur mycket ström det klarar att leverera, och vid en temperatur på 20 grader, samt att det skall klara att dra runt startmotorn gott o väl tills bilen startat.
Då får vi RCA. : Racing Cranking Amps.
Så RCA blir vad batteriet kan leverera under max belastning i 15 sekunder vid plus 20 grader.
Och tumregel att batteriet skall klara dubbelt så mycket ström som startmotorn drar.
Exempel: Fiat punto 1,4. 80A. Honda accord 2,3l 140A. Bmw M3 3,2. 160A (cirka)
Vad välja då?
Lättstartartad hyfsat standard-race-bil, mindre typ 2-3 liters Bensin. Ett 6Ah (tål 30A laddning)
Lättstartad v6 bensinare typ. Ett 9Ah (tål 45A laddning)
Tokvass Typ EVo 2kilos ladd lågkompat E85 bygge,eller bigblock v8 kärra. Ett 12AH (tål 60A laddning)
Pga av att de små tål så pass låg laddning går det bra sålänge de inte laddas ur så lågt,(dvs snabbstartad motor,) och bygger värme vid för hög laddning, så får de då kortare livslängd.
Det där kan du försöka förklara för mig ända tills Chicago brinner ner. Jag fattar inte ett smack, men jag kan förklara batteriets funktion så här. Det funkar ASBRA!!! Tack för at jag fick tillfälle att bli en av dina första kunder (fast det hjälpte ju föga). Nu ska jag ut och leta kilon i räsern
Tur du har mig då
25 augusti, 2016 kl. 07:29 #43035Jag har kört med ett Lithiumbatteri I racern som jag byggt själv I flera år. Har alltid funkat kanon. 4 Celler, vikt ungefär 1,5 kg.
Dock ej Lithium järnfosfat som jag antar dessa batterier är.
Såg I sommras när jag var hemma att även Biltema bärjat sälja Lithium batterier
http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/E…000036511/
Någon som provat ?`
Förmodligen I klenaste laget.
25 augusti, 2016 kl. 15:06 #43036Jag har testat ett MC batteri på 4 ah från Biltema. Det gav 140A i cranking vid rumstemp, Problemet blir laddningen. Det du länkade tål bara 17Amp i laddning vilket definitivt är i minsta laget .
Går nog att starta en liten bil på men inget jag skulle rekommendera. (Men perfekt för gräsklippare)
Anledningen till att “mitt” minsta är 6Ah är att det är så lågt man kan gå i ampere för att batteriet skall få jobba inom specifikationerna.
Och , ja, de är Lithium Järnfosfat.
/Perra
25 augusti, 2016 kl. 16:24 #43037Inlägg av Niclas Rosengren på 2016-08-25 07:29
…Såg I sommras när jag var hemma att även Biltema bärjat sälja Lithium batterier
http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/E…000036511/
Någon som provat ?…
BjörnBusen har nyligen köpt ett så’nt. Bilen startar utan problem, men hur det kommer att funka med laddning (långtidseffekter) är det för tidigt att uttala sig om.
Jag är fullständigt Räserskadad
25 augusti, 2016 kl. 20:25 #43038Finns det en bild på batteriet?
C.R.T - Carbonara Racing Team #36
Debut 2021: Plats 10, Klass III
2022: Plats 5, Klass III
2023: Plats 3, Klass III25 augusti, 2016 kl. 22:07 #43039/Perra
28 augusti, 2016 kl. 10:25 #43040Är det 1 års garanti?
C.R.T - Carbonara Racing Team #36
Debut 2021: Plats 10, Klass III
2022: Plats 5, Klass III
2023: Plats 3, Klass III -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.