Batterier för Racing

Published by Per Fohlström on

Forum Bankörning Batterier för Racing

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #43026
    Per Fohlström
    Deltagare

      Nu har jag sålt ett ultralätt racingbatteri till min värsta konkurrent Henrik Ahnfeldt.

      Ångesten börjar komma… Han kommer ju bli ännu snabbare nu…? Nu gäller det att hålla undan i helgen

      Om ni är flera som vill bli snabbare, och ge mig ännu mer ångest kan ni komma förbi och titta, klämma och känna på mina fina Lithiumbatterier som jag börjat sälja i egen regi.

      Mvh / Per.

      Punto GT #98

      /Perra

      #43027

      Kan du skicka info och pris till mig via pm?

      C.R.T - Carbonara Racing Team #36

      Debut 2021: Plats 10, Klass III
      2022: Plats 5, Klass III
      2023: Plats 3, Klass III

      #43028
      Igino Cazzola
      Deltagare

        Inlägg av Fredrik Ståhlgren på 2016-08-19 15:19

        Kan du skicka info och pris till mig via pm?

        Det är bättre att lägga upp info:n synligt (du är inte den ende som gillar låg vikt).

        Jag är fullständigt Räserskadad

        #43029
        Benny Steen
        Deltagare

          jag var och kände på dom. Overkligt lätta. ungefär som en tom kartong i samma storlek.

          #43030
          Jens Roos
          Deltagare

            funkar det att ladda dessa som “vanligt”, dvs från bilens generator? 

            Troligen inte helt hundra

            #43031
            Per Fohlström
            Deltagare

              Här lite mer info

              hela min tanke är att det skall vara så enkelt som möjligt för kunden att både förstå och att installera.

              Det batteri som finns i lager för tillfället har följande data:

              L: 173mm, B: 85mm, H135mm. Vikt 1,3 kg

              Spänning 13v, 6Ah. Startström 400A. Tål laddning max 30 A. -Pris: 2300:- inkl moms (Liten smidig Digital voltmätare ingår för att hålla koll på laddning mm)

              Laddspänning 14,0-14,4 volt, så rakt av kompatibel med vad en “vanlig”, frisk,  generator skall ladda.

              Framöver kommer finnas även 9AH, och 12Ah i samma storlek.  just nu under produktion.

              Lithiumladdare rekommenderas (ctek ca 1300:-) men har man en bra “smart” laddare som laddar max 14.4 så går den att använda.

              /Perra

              #43032
              Per Fohlström
              Deltagare

                Hur mäter man då ett Lithiumbatteri. Det finns massor av sätt att mäta bly accar på..

                Cold cranking amps. Warm cranking amps. Marine cranking amps. Hot Crancing amps. Pulse cranking amps, EN och DIN  mm mm

                Somliga batteritillverkare använder sig av dessa lite hur som helst , och inte helt ovanligt på sätt som friserar till siffrorna så att det kan se vääälidigt bra ut på pappret.

                Och även vanligt att man använder CCA som ett värde på lithiumbatterier, vilket inte alls fungerar då det skall mätas vid en temp på minus18 grader, och Lithiumjbatterier gillar inte kyla något vidare. Mao Inget för vinterbil eller snöskoter!

                inget av dessa metoder är från början utformat för dessa relativt nya tekniken i  lithiumbatterier , så Jag förerdar att göra tvärt om, eller iallafall så det blir någorlunda begripligt för oss ute i verkligheten.

                Vad vill man veta? Att biljäveln startar såklart. Så vad håller vi på med? Motorsport mestadels sommartid!

                Jag utgår från DIN normen där man belastar batteriet tills det har 9v och då ser hur mycket ström det klarar att leverera, och vid en temperatur på 20 grader, samt att det skall klara att dra runt startmotorn gott o väl tills bilen startat.

                Då får vi RCA. : Racing Cranking Amps.

                Så RCA blir vad batteriet kan leverera under max belastning i 15 sekunder vid plus 20 grader.

                Och tumregel att batteriet skall klara dubbelt så mycket ström som startmotorn drar.

                Exempel: Fiat punto 1,4. 80A. Honda accord 2,3l 140A. Bmw M3 3,2. 160A   (cirka)

                Vad välja då?

                Lättstartartad hyfsat standard-race-bil, mindre typ 2-3 liters Bensin. Ett 6Ah (tål 30A laddning)

                Lättstartad v6 bensinare typ. Ett 9Ah (tål 45A laddning)

                Tokvass Typ EVo 2kilos ladd lågkompat E85 bygge,eller bigblock v8 kärra. Ett 12AH (tål 60A laddning)

                Pga av att de små tål så pass låg laddning går det bra sålänge de inte laddas ur så lågt,(dvs snabbstartad motor,) och bygger värme vid för hög laddning, så får de då kortare livslängd.

                 

                 

                /Perra

                #43033
                Henrik Ahnfeldt
                Deltagare

                  Inlägg av Per Fohlström på 2016-08-24 17:46

                  Hur mäter man då ett Lithiumbatteri. Det finns massor av sätt att mäta bly accar på..

                  Cold cranking amps. Warm cranking amps. Marine cranking amps. Hot Crancing amps. Pulse cranking amps, EN och DIN  mm mm

                  Somliga batteritillverkare använder sig av dessa lite hur som helst , och inte helt ovanligt på sätt som friserar till siffrorna så att det kan se vääälidigt bra ut på pappret.

                  Och även vanligt att man använder CCA som ett värde på lithiumbatterier, vilket inte alls fungerar då det skall mätas vid en temp på minus18 grader, och Lithiumjbatterier gillar inte kyla något vidare. Mao Inget för vinterbil eller snöskoter!

                  inget av dessa metoder är från början utformat för dessa relativt nya tekniken i  lithiumbatterier , så Jag förerdar att göra tvärt om, eller iallafall så det blir någorlunda begripligt för oss ute i verkligheten.

                  Vad vill man veta? Att biljäveln startar såklart. Så vad håller vi på med? Motorsport mestadels sommartid!

                  Jag utgår från DIN normen där man belastar batteriet tills det har 9v och då ser hur mycket ström det klarar att leverera, och vid en temperatur på 20 grader, samt att det skall klara att dra runt startmotorn gott o väl tills bilen startat.

                  Då får vi RCA. : Racing Cranking Amps.

                  Så RCA blir vad batteriet kan leverera under max belastning i 15 sekunder vid plus 20 grader.

                  Och tumregel att batteriet skall klara dubbelt så mycket ström som startmotorn drar.

                  Exempel: Fiat punto 1,4. 80A. Honda accord 2,3l 140A. Bmw M3 3,2. 160A   (cirka)

                  Vad välja då?

                  Lättstartartad hyfsat standard-race-bil, mindre typ 2-3 liters Bensin. Ett 6Ah (tål 30A laddning)

                  Lättstartad v6 bensinare typ. Ett 9Ah (tål 45A laddning)

                  Tokvass Typ EVo 2kilos ladd lågkompat E85 bygge,eller bigblock v8 kärra. Ett 12AH (tål 60A laddning)

                  Pga av att de små tål så pass låg laddning går det bra sålänge de inte laddas ur så lågt,(dvs snabbstartad motor,) och bygger värme vid för hög laddning, så får de då kortare livslängd.

                   

                   

                  Det där kan du försöka förklara för mig ända tills Chicago brinner ner. Jag fattar inte ett smack, men jag kan förklara batteriets funktion så här. Det funkar ASBRA!!! Tack för at jag fick tillfälle att bli en av dina första kunder (fast det hjälpte ju föga). Nu ska jag ut och leta kilon i räsern

                  (((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

                  #43034
                  Robin Nyquist
                  Moderator

                    Inlägg av Henrik Ahnfeldt på 2016-08-24 20:55

                    Inlägg av Per Fohlström på 2016-08-24 17:46

                    Hur mäter man då ett Lithiumbatteri. Det finns massor av sätt att mäta bly accar på..

                    Cold cranking amps. Warm cranking amps. Marine cranking amps. Hot Crancing amps. Pulse cranking amps, EN och DIN  mm mm

                    Somliga batteritillverkare använder sig av dessa lite hur som helst , och inte helt ovanligt på sätt som friserar till siffrorna så att det kan se vääälidigt bra ut på pappret.

                    Och även vanligt att man använder CCA som ett värde på lithiumbatterier, vilket inte alls fungerar då det skall mätas vid en temp på minus18 grader, och Lithiumjbatterier gillar inte kyla något vidare. Mao Inget för vinterbil eller snöskoter!

                    inget av dessa metoder är från början utformat för dessa relativt nya tekniken i  lithiumbatterier , så Jag förerdar att göra tvärt om, eller iallafall så det blir någorlunda begripligt för oss ute i verkligheten.

                    Vad vill man veta? Att biljäveln startar såklart. Så vad håller vi på med? Motorsport mestadels sommartid!

                    Jag utgår från DIN normen där man belastar batteriet tills det har 9v och då ser hur mycket ström det klarar att leverera, och vid en temperatur på 20 grader, samt att det skall klara att dra runt startmotorn gott o väl tills bilen startat.

                    Då får vi RCA. : Racing Cranking Amps.

                    Så RCA blir vad batteriet kan leverera under max belastning i 15 sekunder vid plus 20 grader.

                    Och tumregel att batteriet skall klara dubbelt så mycket ström som startmotorn drar.

                    Exempel: Fiat punto 1,4. 80A. Honda accord 2,3l 140A. Bmw M3 3,2. 160A   (cirka)

                    Vad välja då?

                    Lättstartartad hyfsat standard-race-bil, mindre typ 2-3 liters Bensin. Ett 6Ah (tål 30A laddning)

                    Lättstartad v6 bensinare typ. Ett 9Ah (tål 45A laddning)

                    Tokvass Typ EVo 2kilos ladd lågkompat E85 bygge,eller bigblock v8 kärra. Ett 12AH (tål 60A laddning)

                    Pga av att de små tål så pass låg laddning går det bra sålänge de inte laddas ur så lågt,(dvs snabbstartad motor,) och bygger värme vid för hög laddning, så får de då kortare livslängd.

                     

                     

                    Det där kan du försöka förklara för mig ända tills Chicago brinner ner. Jag fattar inte ett smack, men jag kan förklara batteriets funktion så här. Det funkar ASBRA!!! Tack för at jag fick tillfälle att bli en av dina första kunder (fast det hjälpte ju föga). Nu ska jag ut och leta kilon i räsern

                    Tur du har mig då 

                    #43035
                    Niclas Rosengren
                    Deltagare

                      Jag har kört med ett Lithiumbatteri I racern som jag byggt själv I flera år. Har alltid funkat kanon. 4 Celler, vikt ungefär 1,5 kg.

                      Dock ej Lithium järnfosfat som jag antar dessa batterier är.

                      Såg I sommras när jag var hemma att även Biltema bärjat sälja Lithium batterier

                      http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/E…000036511/

                      Någon som provat ?`

                      Förmodligen I klenaste laget.

                      #43036
                      Per Fohlström
                      Deltagare

                         Jag har testat ett MC batteri på 4 ah från Biltema. Det gav 140A i cranking vid rumstemp, Problemet blir laddningen. Det du länkade tål bara 17Amp i laddning vilket definitivt är i minsta laget .

                        Går nog att starta en liten bil på men inget jag skulle rekommendera. (Men perfekt för gräsklippare)

                        Anledningen till att “mitt” minsta är 6Ah är att det är så lågt man kan gå i ampere för att batteriet skall få jobba inom specifikationerna.

                        Och , ja, de är Lithium Järnfosfat.

                        /Perra

                        #43037
                        Igino Cazzola
                        Deltagare

                          Inlägg av Niclas Rosengren på 2016-08-25 07:29

                          Såg I sommras när jag var hemma att även Biltema bärjat sälja Lithium batterier

                          http://www.biltema.se/sv/Bil—MC/E…000036511/

                          Någon som provat ?…

                          BjörnBusen har nyligen köpt ett så’nt. Bilen startar utan problem, men hur det kommer att funka med laddning (långtidseffekter) är det för tidigt att uttala sig om.

                          Jag är fullständigt Räserskadad

                          #43038

                          Finns det en bild på batteriet?

                           

                           

                          C.R.T - Carbonara Racing Team #36

                          Debut 2021: Plats 10, Klass III
                          2022: Plats 5, Klass III
                          2023: Plats 3, Klass III

                          #43039
                          Per Fohlström
                          Deltagare

                            /Perra

                            #43040

                            Är det 1 års garanti?

                            C.R.T - Carbonara Racing Team #36

                            Debut 2021: Plats 10, Klass III
                            2022: Plats 5, Klass III
                            2023: Plats 3, Klass III

                          Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 19 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.