Batteriet laddar ur på Giulietta (2014)

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Teknik Batteriet laddar ur på Giulietta (2014)

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare

Köpte en Giulietta i mars förra året, med 170 hk bensinmotorn och TCT-låda. Den hade då gått ca 400 mil, idag 1600 mil.

På julafton vägrade den starta när jag var och skulle hämta lite saker hos min svärmor. Fick igång det med ett extert startpaket. Körde runt i någon timme. På annandagen laddade jag batteriet fullt m h a en CTEK-laddare (enligt laddaren hade batteriet 3 av 7 när laddningen startade).

Sen dess har jag kört några kortare ärenden, plus en tur-retur Sthlm-Vadstena. I morse när jag skulle till jobbet var batteriet slut igen. Startpaket…

Har bokat tid hos Hedin Bil där jag köpte den, men de hade ingen tid förrän 20:e januari.

Några ideer om vad som kan vara fel? Har kollat så att jag inte råkat sätta igång några innelampor i konstant lysläge.

Värt att nämna är möjligen också att bilen varit på sin första service precis innan urladdningarna startade. Enligt protokollet är inget mer gjort än att byta olja samt vissa kontroller. Kan något moment här ha försatt någon elektronik i bilen i ett läge där den drar extra mycket ström?

Möjligen värt att nämna är också att jag strax innan urladdningarna började haft bilen 

Lars Söderman
    Deltagare

Vad har du för spänning över det nyladdade batteriet när motorn står på tomgång?

Igino Cazzola
    Deltagare

Inlägg av Lars Söderman på 2016-01-04 17:09

Vad har du för spänning över det nyladdade batteriet när motorn står på tomgång?

Vad har du för spänning över batteriet när motorn står på lite mer än tomgång?

Jag är fullständigt Räserskadad

Håkan Petersson
    Deltagare

Kolla om det kokar i en cell när du belastar batteriet. Mest troligt är batteriet kass.

Kan prova mäta över batteriet idag. 

Liten uppdatering från igår; Efter att ha hostat igång bilen med ett litet startpack från Biltema körde jag en liten extravända på väg till jobbet för att i någon mån ladda batteriet. Ca en halvtimmes körning totalt. Tog även med startpaket och lät det stå på laddning under dagen. 

När jag sen skulle hem startade bilen direkt (då har den visserligen stått i ett garage med ca 13 plusgrader, hemma står den utomhus). Körde ca 7 minuter till Willys, handlade, startade utan problem och körde till macken för att tanka (3 minuter till) och startade sen bilen ytterligare en gång utan problem och körde hem (ytterligare några få minuter). 

Ska bli spännande att se vad som händer idag

Försökte googla lite och hittade en amerikansk sida där någon beskrev ett liknande problem. Här pratades det mycket om en ”sensor cable” som han plockade bort och sen satte dit igen (vilket tydligen hjälpte). 

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.