Bättringsfärg från Biltema

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt Bättringsfärg från Biltema

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare

Hej.

Har hittat följande bättringsfärger på Biltema, min bil, Alfetta GT `76, är lackad i “Alfa Rosso”-röd solid lack, kan någon av dessa vara  denna “Alfa Rosso”?

ALFA ROMEO 087 Rosso alfa 36-7335

ALFA ROMEO 130 Rosso alfa 36-7335

Mvh Per

Sune Karlsson
    Deltagare

Är det en 76a och orginalfärg ska det förmodligen vara Alfa Rosso 530. Alfa Rosso 130 är en nyare kulör, hade det på 156an.

Går det så går det...

Hittade det här inlägget från 2003 på Alfapower:

501an är ju den klassiska röda färgen som användes flitigt på bertone GTV samt GTJ och äldre bilar.
      530an är väl ett senare påfund som används på nyare bilar.

Biltemas färg verkar inte matcha någon av dem :/

Lars Tersmeden
      Deltagare

B**tema har många röda nyanser i sitt sortiment, nån av dessa kan säkert match din bil något så när. Problemet är att det nog finns bortåt 10 olika varianter bara av Rosso 501, och sen har många års väder och vind gjort sitt till för att justera kulören bilen ursprungligen lackades med.

Stelvio Q4 Veloce 280 hk -19

Rosso 130 har jag för mig är lite åt det orangea hållet i nyansen?

530 är vad jag i februari lackade min GTV i men inte den nyare 530 från 2012 och framåt utan från ’98 eller tidigare som jag föratod det. 2012 års 530 är mycket ljusare.

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Tack för svaren 

Jag får nog helt enkelt prova mig fram, t.ex. på insidan av bakluckan eller i motorrummet 

Lars Söderman
        Deltagare

Min erfarenhet av Biltemas bättringsfärger är att de inte är så noga med färgmatchningen och låter en kulör matacha många bilars färgkod.
          Jag har använt en röd kulör för att kraschkåpor till en Ducati, och färgen täckte mycket dåligt. Köpte vid tillfälle en sprayburk som jag fick blandad efter färgkod på Mekonomen, och det var som natt och dag när det gällde täckning.

Kjell Helgesson
          Deltagare

Biltemas sprayfärger är bara skräp, mest lösningsmedel och litet färgpigment! Själv köper jag sprayfärg hos en återförsäljare av billack som blandar det jag vill ha. Beroende på vad jag ska ha färgen till så kan dom  variera mängden härdare men då blir hållbarheten ganska kort så det gäller att planera “spray”- lackeringen. Naturligtvis dyrare, men då blir också resultatet som det ska vara, dvs perfekt!

alfapojken

Daniel Briander
            Deltagare

Tidigare hade Biltema min gröna Verde Amazzonia, det var så stor skillnad mot verkligheten att det bara var att kassera burken. Nu finns den inte länge i deras sortiment och det är väl lika bra. Köper på ett ställe som blandar till även jag, men där har det vid ett tillfälle också blivit fel nyans.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
            • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.