Begagnad MiTo. Att tänka och titta på?
Published by Per Liljeqvist on
- Detta ämne har 19 svar, 8 deltagare, och uppdaterades senast 27 november, 2015 kl. 09:05 av
Per Liljeqvist.
-
FörfattareInlägg
-
3 september, 2015 kl. 08:36 #16733
Funderar lite på att införskaffa en MiTo.
Skall väl försöka åka och titta på en snart, 1,4 M-AIR, -11 som gått knappt 7000 mil.
Vad skall jag titta på? Kolla extra? Garantiåtgärder? Kända problem?
Hur är verklig bränsleförbrukning på denna modell? De skryter med 0,56 blandad körning? Är det någon som på riktigt kör så snålt? Eller ännu snålare?
Tack.
3 september, 2015 kl. 13:19 #16734Tja, jag har en likadan som gått 3000 mil, inget har hänt. Kanon fin att köra, även långsträckor. Sen jag köpte den, som ny, har medelhastigheten varit 48 km/h, bensinförbrukningen 6,7 L/100 km. Min förra 156:a TS drack ca litern på samma körsträcka, från Mölndal till Hissingen. Så finner du den bra att köra så är det väl bara att slå till………
Lars iM
3 september, 2015 kl. 20:11 #16735Hej Per.
Jag köpte en 2013 årsmodell av MiTo med 135 Hk M-Air motorn förra sommaren. Då hade den rullat 280 mil som demobil på en bilfirma. Att komma ner till tillverkarens bränsleförbrukningsnivåer finns inte på kartan
Som Lars skriver ligger även min snittförbrukning, men det gör inte så mycket för det är en förbaskat kul bil att köra
Nu har jag kört 3500 mil och är i stort sett jättenöjd MEN min är solid röd (ej metallic) och det är en jä..a skitfärg… Bilen är galet känslig för stenskott.
Skulle jag köpa en likadan igen? Tveklöst JA på den frågan, men ingen röd…
4 september, 2015 kl. 08:25 #16736Tack för input.
Jag åkte ut till bilhandlaren igår för att mötas av att de höll på att förbereda en familjehelg. Typ; Ballonger till barnen, bilar till föräldrarna…
Bilen var nedsatt från 109′ till 89′. De gav hyggligt inbytespris för min 156:a.
Hämtar på onsdag!
4 september, 2015 kl. 17:44 #16737Grattis.
Hoppas du blir nöjd. Kul med någon mer MiTo-ägare här
, vi är ganska sällsynta.
9 september, 2015 kl. 12:15 #16738Ett sånt litet lyckopiller…
9 september, 2015 kl. 20:44 #16739Hann du till macken?
9 september, 2015 kl. 21:58 #16740Oh ja. Det var flera centiliter tillgodo i tanken när jag rullade in på macken… ?
10 september, 2015 kl. 13:37 #16741Jag har nog en av de första MiTo QV med MultiAir-motorn. Den är reg. i maj 2010.
Den har nu gått 4400 mil och tar normalt 0.65 i bensin.
Det var så att jag jobbade några år i Århus i Danmark. Eftersom jag alltid hade velat ha en Alfa så var jag några gånger hos den loka försäljaren och provade den med 155 hästar. När sen QV-en kom året därpå så slog jag till och beställde. Skatter och avgifter är ju höga i Danmark. Men jag fick ju köpa den till nettopris. När jag tog in den i Sverige fick jag betala moms och registreringsbesiktning. Trots att den danska kronan då var högt värderad så tror jag att det blev ett bra köp.
Jag har varit mycket nöj med bilen. Men det finns ett problem för mig som bor i Värmland där det ibland är snö och kallt. Dörrarnas ruta går upp i taket och när den fryser fast så kan man inte varken öppna eller stänga dörren. Så den för stå i garaget några månader under vintern.
2 gånger har jag varit med på banmöten och kört lite i prova-på-klassen. Det är kul att testa lite på bana.
10 september, 2015 kl. 18:43 #16742Visst är MiTo:n en kul bil. Den passar perfekt för banmötena, jag har “pimpat” min bil med sänkfjädrar från H&R, chip från Dieselkraft samt ett KN sportluftfilter. Den senast modifieringen består av R-däck 205/45 x 16
. Den 19:e är det dags att testa Mantorp och den lååånga rakan…
10 september, 2015 kl. 19:53 #16743Jag har kört Mito med 155hk och diesel motor. Pigg bil med fin design utanpå. Men tyvärr så är kvalitetskänslan inte det bästa. Tycker även att styrningen är odistinkt och man får inte riktigt vi känslan med bilen. Tycker att den tyvärr är en bit efter sina konkurrenter. Men den är klart snyggast i klassen. Tyvärr så är den körmässigt inte riktigt det.
8 oktober, 2015 kl. 12:26 #16744Inlägg av Michael Emilsson på 2015-09-10 18:43
Visst är MiTo:n en kul bil. Den passar perfekt för banmötena, jag har “pimpat” min bil med sänkfjädrar från H&R, chip från Dieselkraft samt ett KN sportluftfilter. Den senast modifieringen består av R-däck 205/45 x 16
. Den 19:e är det dags att testa Mantorp och den lååånga rakan…
Det är en fantastiskt rolig bil som jag gillar mer och mer.
Du skriver att du har chip från dieselkraft. Som jag förstår det har du en 1,4 M-airmotor, inte sant? 135 hk orginal.
Hur upplever du att chippet har förändrat motorkarraktären? Hur mycket effektökning har du (ungefär) fått? Vridmomentsökning? Bränsleförbrukningsdifferens?
8 oktober, 2015 kl. 13:50 #16745Hej
Min 1,4T 155hk 2010 drar inte under 0,8 liter/mil. Även när jag försöker köra snålt. Tycker det är för mycket för en så liten och lätt bil.
Vad jag läst är det lite problem med hjullager och drivaxlar. Mitt hjullager är på gång redan efter drygt 6000 mil. Sen är avgassystemet nästan sönderrostet redan. Vilket jag också tycker är lite tidigt
Men den är sjukt snygg och rolig att köra. 🙂
/Martin
8 oktober, 2015 kl. 19:39 #16746MiTo:n är en rolig bil att köra, helt klart. Efter montering märkte jag inte någon märkbar skillnad i N läget, men man kan öppna boxen för att justera ett par “snäpp” på ett vred (tydliga instruktioner följer med)
När jag gjort det och kör i D läge så är det stor skillnad på effekten, Ökning i Hkr vet jag inte men uppskattar det till 30 – 35 Hkr. Stor skillnad på vridet blev det också. Omkörningar på hög växel går i ett huj
.
Bränsleförbrukningen har inte skenat iväg på något sätt. Faktiskt så bryr jag mig inte så mycket nu på grund av att den är så himla kul att köra.
Min rekommendation är: Köp trimbox och njut av din MiTo. Körglädje är ordet
.
8 oktober, 2015 kl. 22:25 #16747Trodde i min enfald att det alltid är bättre att mjukvaruoptimera………………..?!
Sven L
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.