Begagnad MiTo. Att tänka och titta på?

Published by Per Liljeqvist on

Forum Allmänt Begagnad MiTo. Att tänka och titta på?

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #16733
    Per Liljeqvist
    Deltagare

      Funderar lite på att införskaffa en MiTo. 

      Skall väl försöka åka och titta på en snart, 1,4 M-AIR, -11 som gått knappt 7000 mil. 

      Vad skall jag titta på? Kolla extra? Garantiåtgärder? Kända problem?

      Hur är verklig bränsleförbrukning på denna modell? De skryter med 0,56 blandad körning? Är det någon som på riktigt kör så snålt? Eller ännu snålare?

       

       

      Tack.  

      #16734
      Lars Erlandsson
      Deltagare

        Tja, jag har en likadan som gått 3000 mil, inget har hänt. Kanon fin att köra, även långsträckor. Sen jag köpte den, som ny, har medelhastigheten varit 48 km/h, bensinförbrukningen 6,7 L/100 km. Min förra 156:a TS drack ca litern på samma körsträcka, från Mölndal till Hissingen. Så finner du den bra att köra så är det väl bara att slå till………

        Lars iM

        #16735
        Michael Emilsson
        Deltagare

          Hej Per.

          Jag köpte en 2013 årsmodell av  MiTo med 135 Hk M-Air motorn förra sommaren. Då hade den rullat 280 mil som demobil på en bilfirma. Att komma ner till tillverkarens bränsleförbrukningsnivåer finns inte på kartan  Som Lars skriver ligger även min snittförbrukning, men det gör inte så mycket för det är en förbaskat kul bil att köra 

          Nu har jag kört 3500 mil och är i stort sett jättenöjd MEN min är solid röd (ej metallic) och det är en jä..a skitfärg… Bilen är galet känslig för stenskott.

          Skulle jag köpa en likadan igen? Tveklöst JA på den frågan, men ingen röd… 

          #16736
          Per Liljeqvist
          Deltagare

            Tack för input. 

            Jag åkte ut till bilhandlaren igår för att mötas av att de höll på att förbereda en familjehelg. Typ; Ballonger till barnen, bilar till föräldrarna…

            Bilen var nedsatt från 109′ till 89′. De gav hyggligt inbytespris för min 156:a.

            Hämtar på onsdag! 

            #16737
            Michael Emilsson
            Deltagare

              Grattis.

              Hoppas du blir nöjd. Kul med någon mer MiTo-ägare här , vi är ganska sällsynta.

              #16738
              Per Liljeqvist
              Deltagare

                Ett sånt litet lyckopiller… 

                #16739
                Thomas Sjölin
                Deltagare

                  Hann du till macken?

                  #16740
                  Per Liljeqvist
                  Deltagare

                    Oh ja. Det var flera centiliter tillgodo i tanken när jag rullade in på macken… ? 

                    #16741
                    Bo Skogling
                    Deltagare

                      Jag har nog en av de första MiTo QV med MultiAir-motorn. Den är reg. i maj 2010.

                      Den har nu gått 4400 mil och tar normalt 0.65 i bensin. 

                      Det var så att jag jobbade några år i Århus i Danmark. Eftersom jag alltid hade velat ha en Alfa så var jag några gånger hos den loka försäljaren och provade den med 155 hästar. När sen QV-en kom året därpå så slog jag till och beställde. Skatter och avgifter är ju höga i Danmark. Men jag fick ju köpa den till nettopris. När jag tog in den i Sverige fick jag betala moms och registreringsbesiktning. Trots att den danska kronan då var högt värderad så tror jag att det blev ett bra köp.

                      Jag har varit mycket nöj med bilen. Men det finns ett problem för mig som bor i Värmland där det ibland är snö och kallt. Dörrarnas ruta går upp i taket och när den fryser fast så kan man inte varken öppna eller stänga dörren. Så den för stå i garaget några månader under vintern.

                      2 gånger har jag varit med på banmöten och kört lite i prova-på-klassen. Det är kul att testa lite på bana.

                      #16742
                      Michael Emilsson
                      Deltagare

                        Visst är MiTo:n en kul bil. Den passar perfekt för banmötena, jag har “pimpat” min bil med sänkfjädrar från H&R, chip från Dieselkraft samt ett KN sportluftfilter. Den senast modifieringen består av R-däck 205/45 x 16 . Den 19:e är det dags att testa Mantorp och den lååånga rakan…

                        #16743
                        Peter Braun
                        Deltagare

                          Jag har kört Mito med 155hk och diesel motor. Pigg bil med fin design utanpå. Men tyvärr så är kvalitetskänslan inte det bästa. Tycker även att styrningen är odistinkt och man får inte riktigt vi känslan med bilen. Tycker att den tyvärr är en bit efter sina konkurrenter. Men den är klart snyggast i klassen. Tyvärr så är den körmässigt inte riktigt det. 

                          #16744
                          Per Liljeqvist
                          Deltagare

                            Inlägg av Michael Emilsson på 2015-09-10 18:43

                            Visst är MiTo:n en kul bil. Den passar perfekt för banmötena, jag har “pimpat” min bil med sänkfjädrar från H&R, chip från Dieselkraft samt ett KN sportluftfilter. Den senast modifieringen består av R-däck 205/45 x 16 . Den 19:e är det dags att testa Mantorp och den lååånga rakan…

                            Det är en fantastiskt rolig bil som jag gillar mer och mer.

                            Du skriver att du har chip från dieselkraft. Som jag förstår det har du en 1,4 M-airmotor, inte sant? 135 hk orginal. 

                            Hur upplever du att chippet har förändrat motorkarraktären? Hur mycket effektökning har du (ungefär) fått? Vridmomentsökning? Bränsleförbrukningsdifferens? 

                            #16745
                            Martin Lembke
                            Deltagare

                              Hej

                              Min 1,4T 155hk 2010 drar inte under 0,8 liter/mil. Även när jag försöker köra snålt. Tycker det är för mycket för en så liten och lätt bil.

                              Vad jag läst är det lite problem med hjullager och drivaxlar. Mitt hjullager är på gång redan efter drygt 6000 mil. Sen är avgassystemet nästan sönderrostet redan. Vilket jag också tycker är lite tidigt

                              Men den är sjukt snygg och rolig att köra. 🙂

                              /Martin

                               

                              #16746
                              Michael Emilsson
                              Deltagare

                                MiTo:n är en rolig bil att köra, helt klart. Efter montering märkte jag inte någon märkbar skillnad i N läget, men man kan öppna boxen för att justera ett par “snäpp” på ett vred (tydliga instruktioner följer med)

                                När jag gjort det och kör i D läge så är det stor skillnad på effekten, Ökning i Hkr vet jag inte men uppskattar det till 30 – 35 Hkr. Stor skillnad på vridet blev det också. Omkörningar på hög växel går i ett huj .

                                Bränsleförbrukningen har inte skenat iväg på något sätt. Faktiskt så bryr jag mig inte så mycket nu på grund av att den är så himla kul att köra.

                                Min rekommendation är: Köp trimbox och njut av din MiTo. Körglädje är ordet .

                                 

                                #16747
                                Sven Lennartsson
                                Deltagare

                                  Trodde i min enfald att det alltid är bättre att mjukvaruoptimera………………..?!

                                  Sven L

                                Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 20 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.