Behöver feedback ag. Giulietta 1,4 TB

Published by Övergivna Forumposter on

Forum Allmänt Behöver feedback ag. Giulietta 1,4 TB

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #15354

    Hej allihopa!

    Planerar att byta ut min 159 inom kort, är främst intresserad av en Giulietta med dieselmotorn på 140 men jag har fått upp ögonen för bensinmotorn på 170 hästar. Det jag undrar över är hur ni som har/haft den, har ni haft några problem med den och i så fall vilka? Samt den viktigaste frågan, hurdan är förbrukningen i verkligheten? Vill ha dieseln för att den drar så satans lite (efter det jag hört) men hur stor skillnad är det? Kommer köra ner till medelhavet med den (under flera somrar framöver) så jag vill ha nåt som inte drar för mycket. Uppskattas jättemycket om jag kan få lite info om det från er!

    MVH

    Daniel
    Göteborg

    #15355
    Magnus Holm
    Deltagare

    Hej.

    Har en 170hk bensinare, 2012 med TCT-lådan. Tycker helt klart att det är en riktigt underhållande bil att köra. 

    Just därför så kommer jag sällan under 0,7l/mil med 98okt i tanken. Har drygt två mil till jobbet och lite småkörning och någon långtur däremellan. På långkörning kan man komma ner en bit men då får man inte plussa på hastigheten över vad som är lagstadgat för då ökar förbrukningen igen, logiskt nog. Kör sällan med dynamicläget inkopplat så riktigt så aktivt kör jag inte i normalfallet.

    Något snålkörningstest har jag inte gjort så hur långt ner man kan komma vet  jag inte men jag har dock aldrig varit i närheten av den bränsleförbrukning som anges i produktbladet. I dagsläget har bilen passerat 6000mil helt utan något strul alls förutom att vevhusventilationen frös en mycket kall vinterdag med bärgning som resultat. Lite högt däckljud kan jag tycka men med 225/40-18 får man väl skylla sig själv och de originalmonterade Pirellisarna ska visst inte va tysta. Ska på Nya Good Year  Efficientgrip till Påsk så då vet jag om det hjälper.

    Skulle rekomendera bilen varje dag i veckan om man nu kan stå ut med törsten då. Diesel har jag ingen erfarenhet av så jag kan tyvärr inte jämföra.

    Hoppas det hjälper dig lite iaf.

     

    #15356
    Ola Danielsson
    Deltagare

    jag har också en 170 bensinare dock med manuell låda från 2011. precis som Magnus så hamnar förbrukningen över 0,7liter/milen. nu kör jag inte jättemycket så den har precis passerat 3000 mil men det har varit problemfria mil

    giveitvis italiensk hund - en Lagotto romangolo

    #15357
    Sam Helgesson
    Deltagare

    Är inne på vår andra Giulietta TB 1.4 nu.  Båda drog/drar 0.69-0.71L/milen blandad körning. Jag har ”ecokört” sträckan t.o.r. jobbet som normalt ligger på 0,69 på 0,49 utan att påverka trafikrytmen negativt, så det går om man vill.  Ett fåtal 1.4TB M-Air (170hk)  har drabbats av falerad Multi-Air enhet. Vår första Giulietta råkade ut för det hos nästa ägare, gick få på garantin. Har hört talas om något enstaka fall, verkar dock inte vara särskilt vanlig. , bl.a. i GB så har FIAT gått in på good will och bytt trasiga enheter även efter garantitiden, vet ej hur det varit i norden Enheten kostar ca 7kkr. 

    Kollegans 140hk diesel drar 0,55-0,59L/milen pendling till jobbet.

     

     

    #15358
    Sven Lennartsson
    Deltagare

    Min förstagenerationens diesel drog cirka 0,53 på långfärd med farthållare och DNA’n i N-läge.

    Sven L

    #15359
    Johan Sjöstedt
    Deltagare

    Har haft min 1,4MA  i lite drygt tre år och det har varit en problemfri tid. Förbrukningen ligger väl runt 0,7-0,75 vid blandad körning. Långkörningar upp till Dalarna med farter sällan över 100 går att köra på 0,6. Problemet är väl att D-läget är så kul att det används för ofta med tillhörande höjd förbrukning. 

    Den som spar, han har (men inte så roligt)!

    #15360
    Sune Karlsson
    Deltagare

    Jag har en 140 hästars diesel. Dom senaste 3000 milen eller så har jag snittat 0,52 milen enligt färddatorn men den är optimistisk, i verkligheten är det nog en halv deciliter till. En stor del av det är kortkörningar med kallstarter på vintern. Köpte diesel när jag hade 9 mil till jobbet, nu är det 5 kilometer och vid tjänligare väderlek finns det cykel eller roligare bilar.

    Går det så går det...

    #15361
    Magnus Annerfalk
    Deltagare

    Jag har en 140 hk diesel -11, köpte den för två månader sedan efter att kollat under ett år efer rätt modell och utrustning.
    Kör mycket stadskörning kombinerad med landsvägkörning. Den drar i snitt 0.56/mil, är mycket nöjd med motorn då jag jämför med min V60,
    både snabbstartat och värmem kommer relativt fort, bra drag på alla växlar men 170 hr dieseln är troligtvis vatare.
    Bilen känns stabil och har inte haft något problem, ska väl inte uppstå efter två månader men det som bekymrar mig är rostskyddet, en full behandling kostar 7400 kr, är det nödvändigt eller är det fullgott skydd på dem, hört olika kommentarer om det.

    semper paratus

    #15362
    Sven Lennartsson
    Deltagare

    CAR-Östgöta var inbjudna till Ditec för några år sedan. Då konstaterades att det fanns uppenbara brister på Giuliettan i rostskyddet från fabrik. De sprutade in i balkar, dörrar, baklucka och speciellt ’bak under’. Av vad jag kunde se direkt behövdes det. Och CAR hade tacknämligt ordnat specialpris med förväntningarna att vi skulle bli några stycken som anmälde oss. 

    Sven L

    #15363
    Peter Braun
    Deltagare

    Fullgott rostskydd är det nog knappast på Giuliettan med tanke på att 159:an har en hel del brister. Satsa på att rostskydda den är mitt tips. 

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.