Behöver skivor, belägg, ok, slangar x 4 till 156 2.5

Published by Arvid Müllern-Aspegren on

Forum Teknik Behöver skivor, belägg, ok, slangar x 4 till 156 2.5

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Författare

Jag tyckte jag sejfade när jag hoppade över sista C-klass-rundan på Gåsen i söndags, efter att ha överhettat mina stackars bromsar rätt bra på tidigare tre rundor. Men, det verkar som att jag inte sejfade tillräckligt. Bromsarna tog helt OK på vägen hem, men pedalkänslan var lite skum och sladdrig. 

Hade in bilen på Auto Alfa av andra skäl igår, och bad dem titta på varför bromsarna överhettade så himla fort (fyra-fem varv med kort och hård bromsstrategi) och om något behövde bytas. Beskedet var att beläggen fram och bak smält sönder, att skivorna var hopplöst repiga, att oken inte mådde bra (men eventuellt kunde renoveras) samt att slangarna var slut. Dyrt!

Har kikat lite på nätet, och det verkar som att även med en snikvariant landar detta på iaf 5000-6000 för bara delarna (respektabla fabrikat men inte sportdelar). Om man ska ta tillfället i akt att byta till lite häftigare skivor med slitsar eller hål ytterligare minst 3000, om man ska ha häftigare belägg ytterligare 2000-3000. Om man går all in och byter till större diametrar kan man köpa kit så det blir inte så mycket dyrare, men å andra sidan behöver jag fyra nya fälgar och åtta nya däck då…

Det är kanske lika bra att bara köpa en ny bil istället? Någon som har en briljant idé på hur man löser detta för en billig penning (<10k för en uppgradering, <5k för att upprätthålla status quo)?

Kenneth Larsson
    Deltagare

Standardbelägg är tveksamt på bana. Möjligen kan original (dvs Alfa original) funka ett tag (dvs några stintar), men eftermarknadsbelägg av okänd typ är oftast helt kass (även om dom är nya). Köp typ Ferodo 2500 eller likande (performance friction, mintex etc) av rejs typ. Slitsade skivor tycker jag är bättre än borrade då det ofta spricker runt hålen. Hålen/slitsarna är inte för kylning – bara för att evakuera gasen som bildas mellan belägg o skiva under hård inbromsning. 

Man kan köra med tex Bremboskivor och lämna till Rolle Slitz som kör spår i dom till vettig peng. Att uppgradera bromsarna till stora grejor kan se fränt ut men är jobbigt för plånboken och man behöver ju göra en kalkyl(ofta är det en massa mera som egentligen ska fixas d&aring kanske billigare o smartare att köpa en riktig rejsbil?

Mitt förslag: riktigt bra belägg (funkar ofta kass på väg då dom inte blir varma där och mest skriker) , ny bra bromsvätska, nya slitsade skivor. 

Sune Karlsson
    Deltagare

Du behöver inte rejsiga belägg bak. Om du bromsar HÅRT på bana (med fungerande frambroms) använder du knappt bakbromsarna och standardbelägg (kvalitetsmärke) kan funka bättre då du inte får upp tempen bak. Slitsade skivor bak är också overkill och det funkar utan slitsar fram också.

Mister-Auto har rätt bra priser på Brembo skivor.

Går det så går det...

Anders Eriksson
    Deltagare

Jag har tidigare köpt bromsar på Getech. Funkar bra. Brembo är väl det självklara valet till Italiensk bil. Zimmermann är minst lika bra (fast i hjärtat lämpar det sig bättre på tyska bilar)

http://www.getech.se/sv/alfa-romeo/156/sportbromssatser/

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Anders Bergkvist
    Deltagare

Billiga och bra skivor kan du i alla fall köpa hos MTEC, verkar kosta runt 130 pund till din bil (fram+bak). Om du klickar i en uppsättning Mintexbelägg till det adderas sisådär 35 pund. Borde kunna räknas som prisvärt…

Förresten, Arvid: Eventuellt fick jag med ett “lyftskydd” med hem från Gelleråsen som kan vara ditt? Låg i alla fall ett sådant ensamt kvar på asfalten där din bil hade stått…

Dä årner sä...

Tack för alla tips! Det blev till slut en beställning på skivor, belägg och slangar från Alfisti.net. Auto Alfa hade fyra begagnade ok som de kunde skiljas från för en mycket rimlig penning.

Skivorna blev slitsade Brembo Sport Max och beläggen EBC RedStuff. Jag har visserligen hört mycket dåligt om EBC:s produkter, men också en hel del positivt och det är de enda performance belägg som Alfisti.net-saluför så det får duga helt enkelt.

Inlägg av Anders Bergkvist på 2015-05-06 23:35

Billiga och bra skivor kan du i alla fall köpa hos MTEC, verkar kosta runt 130 pund till din bil (fram+bak). Om du klickar i en uppsättning Mintexbelägg till det adderas sisådär 35 pund. Borde kunna räknas som prisvärt…

Förresten, Arvid: Eventuellt fick jag med ett “lyftskydd” med hem från Gelleråsen som kan vara ditt? Låg i alla fall ett sådant ensamt kvar på asfalten där din bil hade stått…

Verkligen prisvärt på MTEC! Men i ett infall av dåligt omdöme bestämde jag mig för att betala lite extra och beställa från Alfisti.net istället. Det är kanske febern.

Det stämmer att det verkar saknas ett “lyftskydd” här hemma. Om du kommer ihåg och ska dit kan du ta med det till Kinnekulle, annars så får du behålla det och slita det med hälsan! 🙂

Sune Karlsson
    Deltagare

Inlägg av Arvid Müllern-Aspegren på 2015-05-08 10:42

Skivorna blev slitsade Brembo Sport Max och beläggen EBC RedStuff. Jag har visserligen hört mycket dåligt om EBC:s produkter, men också en hel del positivt och det är de enda performance belägg som Alfisti.net-saluför så det får duga helt enkelt.

Red Stuff är i princip gatbelägg. Yellow Stuff funkade OK på min 156 TS, Blue Stuff är snäppet bättre och dom var jag riktigt nöjd med. Provade Yellow Stuff på GTAn (finns inte Blue Stuff till den) och det höll typ ett banmöte.

Går det så går det...

Inlägg av Sune Karlsson på 2015-05-08 11:14 
    Red Stuff är i princip gatbelägg. […]

Men så är bilen också i princip en gatbil! Min förhoppning är att få sisådär 50 banvarv och 2000 gatmil till ur bilen innan den går till de sälla parkeringsplatserna.

Anders Bergkvist
    Deltagare

Inlägg av Arvid Müllern-Aspegren på 2015-05-08 10:47

Verkligen prisvärt på MTEC! Men i ett infall av dåligt omdöme bestämde jag mig för att betala lite extra och beställa från Alfisti.net istället. Det är kanske febern.

Det stämmer att det verkar saknas ett “lyftskydd” här hemma. Om du kommer ihåg och ska dit kan du ta med det till Kinnekulle, annars så får du behålla det och slita det med hälsan! 🙂

Haha, ok…jag förstår. Men i alla fall, för referens kan jag säga att jag är nöjd med prylarna. Har MTEC-skivor och Yellow Stuff-belägg på min Fiat Coupe och det fungerar fint för mig trots att det är en ganska tung bil  – jag kör antagligen alldeles för långsamt

Har tänkt mig till Kullen, förhoppningsvis kommer teflonminnet ihåg

Dä årner sä...

Visar 10 inlägg - 1 till 10 (av 10 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.