Belysning död, ABS-lampa lyser. GTV 916 2.0 TS -98

Published by Peter Andersson on

Forum Teknik Belysning död, ABS-lampa lyser. GTV 916 2.0 TS -98

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Peter Andersson
    Deltagare

Behöver akut hjälp. När jag bländade av från helljus så dog fram och bakljusen på min GTV och ABSlampan och varningslampan för bromsar börjar lysa. Samt att instrumentbelysningen är död. All annan elektronik funkar. Bilen är en gtv 98 pre facelift.

Peter Andersson
    Deltagare

Isntrumentbelysningen ör död också

Kolla säkringar och först och främst testa med ett annat batteri som du vet är bra.

'06 GT 3.2L '00 Zender 166 3.0 GTAmodifierad ’70 Berlina räser

Peter Andersson
    Deltagare

Alla säkringar till belysningen är hela. Hittar inte säkring för ABS.

När jag provade i morse så fingerade ljuset i 2-3 minuter sedan dog det igen

Kenneth Larsson
    Deltagare

Känns som ett kasst batteri. Spar dig en massa jobb och byt bara batteriet innan du gör nåt annat. Låna från en annan bil om du vill vara säker innan du köper ett batteri.

Nu är jag inte så insatt i GTV:ns  elsystem men borde kanske vara nåt i stil med 156:ans…
    Låter som att du har dålig kontakt någonstans vid säkringsdosan eftersom du både tappade lyset och ABS samtidigt?
    Borde vara 2 separata kretsar. Dåligt batteri borde inte göra att lyset försvinner eftersom generatorn förser det med ström. Däremot kan ett kasst batteri ge skumma fel i ABS-system.

Min första tanke var ett kasst spakpaket (ljuspåslag) eftersom de brukar kunna lägga av, speciellt om man experimenterat med starkare lampor.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Filip Norén
    Deltagare

Inlägg av Peter Andersson på 2014-03-05 12:00

Alla säkringar till belysningen är hela. Hittar inte säkring för ABS.

När jag provade i morse så fingerade ljuset i 2-3 minuter sedan dog det igen

Verkstadsmanualen hittar du här: http://starcroft.org/alfa/GTV-Manual-Searchable.zip 

Har ABS-problem på min GTV 916 med. Har för mig att ABS-säkringen heter N30 och sitter i eller i närheten av stora centralen under instrumentbrädan! 

Var på G att kolla så att den inte brunnit på min, men har inte kommit så långt än. Väntar på vettigt väder för påställning och bromstest först… 

GTV 916 Twin Spark -95 på långtidsförvaring

Peter Andersson
    Deltagare

Tack för alla förslag. Skall prova med ett nytt batteri och leta ABS säkring i helgen, just nu är det lite spänt mellan oss… hade hon inte varit så vacker hade hon åkt till skroten direkt 

Kenneth Larsson
    Deltagare

Inte skroten…..lägg ut den här i stället!

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.