Benämningar & Förkortningar
Published by Daniel Felton on
- Detta ämne har 8 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 20 juni, 2014 kl. 13:20 av
Stefan Grönqvist.
-
FörfattareInlägg
-
19 juni, 2014 kl. 09:20 #12767
Ciao,
Jag vet att en del utav detta fanns att tillgå på den gamla hemsidan, men då jag med flera andra inte kommer åt den längre ställer jag frågan på nytt.
De förkortningar jag känner till står nedan (rätta mig om jag har fel):4C – Four-cylinder
8C – Eight-cylinder
GT – Gran Tourismo
GTA – Gran Tourismo Alleggerita
GTV – Gran Tourismo Veloce
JTD – uniJet Turbo Diesel
JTDm – MultiJet Turbo Diesel
JTS – Jet Thrust Stoichiometric
MiTo – Mi (Milano) To (Torino)
MPi – Multi-Point fuel injection
Q2 – Q (Quadrifoglio) 2 (Due) förkortning för diff till 147/156 m fl
Q4 – Q (Quadrifoglio) 4 (Quattro) förkortning för 4WD/AWD (fyrhjulsdrift)
RZ – Roadster Zagato
SW – Sport Wagon
SZ – Sprint Zagato
TBi – Turbo Benzina direct injection
TCT – Twin-Clutch Tramsmission (Automatic)
Ti – Turismo Internazionale
TS – Twin SparkOBS! Betydelserna står på engelska/italienska.
Vad betyder/innebär dessa bokstavskombinationer?
• Lusso
• Turismo
• Veloce
• SuperOm det är någon annan benämning/förkortning som ni tycker saknas eller undrar över, kan vi ju reda ut de också när vi ändå håller på.
Alfa Amore
DanielAlfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."
19 juni, 2014 kl. 09:27 #12768De jag saknar är
QV – Quadrifoglio Verde (grön fyrklöver, indikerar prestandaversion, finns på Alfa 33, 75, 164, MiTo, Giulietta mfl)
samt den mindre vanliga
QO – Quadrifoglio Oro (guld fyrklöver, finns på Alfetta av senare årsmodell samt Alfa 90)19 juni, 2014 kl. 10:20 #12769GTj. GT junior
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
19 juni, 2014 kl. 11:15 #12770Bra idé!
På sikt kanske man kan slå på sidans Wiki-funktion för att lagra sånt här!
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
19 juni, 2014 kl. 16:41 #12771Jag har gjort lite efterforskningar och kommit fram till följande:
Lusso – Alfa Romeo (156 m fl) i lyxutförande (träratt, träkonsol, läderklädsel mm).
Turismo – Alfa Romeo (oavsett modell) i standardutförande, utan tillval av något slag.
Veloce – Alfa Romeo (oavsett modell) i sportutförande (sänkfjädrar, sidokjolar, lm-fälgar mm).Kan detta stämma, vad tror ni?
Alfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."
19 juni, 2014 kl. 17:55 #12772Veloce har används länge. Långt innan nån uppfunnit kjolar av plast och kortare fjädrar
. På de tidiga 105 coupeerna var det vassare förgasare som gav 3hkr extra och därmed en hissnande fartkänsla. Sen fick Velocen tre blanka ribbor i grillen och kanske nåt mer. Men i princip handlar det om det lilla extra. Då som nu.
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
19 juni, 2014 kl. 20:19 #12773Veloce betyder “snabb” – det tycker jag gäller alla alfor!
19 juni, 2014 kl. 23:46 #12774Super stod på 60 talet på många bilar på bakluckan för att mackpersonalen skulle se att det skulle tankas den högoktaniga bensinen som ofta benämndes Super, speciellt i Tyskland. Ofta satt det en starkare motor med dubbla förgasare och högre kompression som krävde Superbensin. På senare år och modeller är det mer en utrustningsnivå som flörtar med gamla tiders Superbeteckning.
20 juni, 2014 kl. 13:20 #12775155.an såldes i både en Super och Sport variant, Super med bekväm plysch inredning och äkta trädetaljer, 15 tums Speedline fälgar samt en MOMO träratt,.Sport modellen var fabrikssänkt med en 3 ekrad MOMO läderratt, säten med djupare skålning och 16 tums raceiga svarta Speedline fälgar för att understryka släktskapet med dom framgångsrika race 155:orna.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.