Benämningar & Förkortningar

Published by Daniel Felton on

Forum Allmänt Benämningar & Förkortningar

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Daniel Felton
    Deltagare

Ciao,
      Jag vet att en del utav detta fanns att tillgå på den gamla hemsidan, men då jag med flera andra inte kommer åt den längre ställer jag frågan på nytt.
      De förkortningar jag känner till står nedan (rätta mig om jag har fel):

4C        –        Four-cylinder
      8C        –        Eight-cylinder
      GT        –       Gran Tourismo
      GTA     –        Gran Tourismo Alleggerita
      GTV     –        Gran Tourismo Veloce
      JTD      –        uniJet Turbo Diesel
      JTDm   –        MultiJet Turbo Diesel
      JTS      –        Jet Thrust Stoichiometric
      MiTo     –        Mi (Milano) To (Torino)
      MPi       –       Multi-Point fuel injection
      Q2        –       Q (Quadrifoglio) 2 (Due) förkortning för diff till 147/156 m fl
      Q4        –       Q (Quadrifoglio) 4 (Quattro) förkortning för 4WD/AWD (fyrhjulsdrift)
      RZ        –       Roadster Zagato
      SW       –       Sport Wagon
      SZ        –       Sprint Zagato
      TBi       –       Turbo Benzina direct injection
      TCT     –        Twin-Clutch Tramsmission (Automatic)
      Ti         –        Turismo Internazionale
      TS       –        Twin Spark

OBS! Betydelserna står på engelska/italienska.

Vad betyder/innebär dessa bokstavskombinationer?
      • Lusso
      • Turismo
      • Veloce
      • Super

Om det är någon annan benämning/förkortning som ni tycker saknas eller undrar över, kan vi ju reda ut de också när vi ändå håller på.

Alfa Amore
      Daniel

Alfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."

Mats Forssén
      Moderator

De jag saknar är

QV – Quadrifoglio Verde (grön fyrklöver, indikerar prestandaversion, finns på Alfa 33, 75, 164, MiTo, Giulietta mfl)
        samt den mindre vanliga 
        QO – Quadrifoglio Oro (guld fyrklöver, finns på Alfetta av senare årsmodell samt Alfa 90)

GTj.   GT junior

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Björn Ek
        Deltagare

Bra idé! 

På sikt kanske man kan slå på sidans Wiki-funktion för att lagra sånt här!

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Daniel Felton
          Deltagare

Jag har gjort lite efterforskningar och kommit fram till följande:

Lusso           –        Alfa Romeo (156 m fl) i lyxutförande (träratt, träkonsol, läderklädsel mm).
            Turismo        –        Alfa Romeo (oavsett modell) i standardutförande, utan tillval av något slag.
            Veloce          –        Alfa Romeo (oavsett modell) i sportutförande (sänkfjädrar, sidokjolar, lm-fälgar mm).

Kan detta stämma, vad tror ni?

Alfa Romeo - "Beauty is not enough Power for your control."

Veloce har används länge. Långt innan nån uppfunnit kjolar av plast och kortare fjädrar. På de tidiga 105 coupeerna var det vassare förgasare som gav 3hkr extra och därmed en hissnande fartkänsla. Sen fick Velocen tre blanka ribbor i grillen och kanske nåt mer. Men i princip handlar det om det lilla extra. Då som nu.

Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj

Kenneth Larsson
            Deltagare

Veloce betyder “snabb” – det tycker jag gäller alla alfor!

Åke Nyberg
              Deltagare

Super stod på 60 talet på många bilar på bakluckan för att mackpersonalen skulle se att det skulle tankas den högoktaniga bensinen som ofta benämndes Super, speciellt i Tyskland. Ofta satt det en starkare motor med dubbla förgasare och högre kompression som krävde Superbensin. På senare år och modeller är det mer en utrustningsnivå som flörtar med gamla tiders Superbeteckning.

155.an såldes i både en Super och Sport variant, Super med bekväm plysch inredning och äkta trädetaljer, 15 tums Speedline fälgar samt en MOMO träratt,.Sport modellen var fabrikssänkt med en 3 ekrad MOMO läderratt, säten med djupare skålning och 16 tums raceiga svarta Speedline fälgar för att understryka släktskapet med dom framgångsrika race 155:orna.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.