Bensin
Published by Robert Lindblom on
- Detta ämne har 20 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 20 maj, 2014 kl. 22:34 av Sam Helgesson.
-
FörfattareInlägg
-
12 maj, 2014 kl. 13:22 #12359
Jag har alltid tankat 98 i mina Alfor med tanken att dom ska ha det “bästa”.
Men egentligen vet jag inte om det direkt gör någon skillnad med 98 jämfört med 95. Läste någonstans att det är samma energi värde i dom båda.
Så vad skiljer sig egentligen? Att det går att komprimera 98 hårdare (är det nödvändigt i en orginalmotor)? Är det några tillsatser som skiljer?
Och framförallt ska man fortsätta att tanka 98 eller är det kanske bara dumt?
(Jag kör inge alfa äldre än -89)12 maj, 2014 kl. 13:43 #12360Det finns ungefär lika många åsikter om detta som det finns om olja så jag är tveksam ifall du kommer vara klokare efter tråden blivit fylld av svar.
Personligen har jag inte märkt någon faktisk skillnad på förbrukningen. Inte för att jag har gjort någon vetenskapligt gångbar undersökning av detta men den lilla skillnad i förbrukning jag märkt av kompenserar inte för prisskillnaden. Att det skulle vara skadligt för motorn att köras på 95 oktan tror jag inte på, däremot har jag inbillat mig att den gått lite renare, rent ljudmässigt då, på 98+. Helt godtyckligt dock, det kan lika gärna varit önsketänkande.
Effektmässigt kan jag inte heller säga att jag känt någon större skillnad, om någon alls, men jag är inte riktigt den som trycker pedalen i mattan jämt och ständigt så jag har inget att direkt jämföra med heller.
12 maj, 2014 kl. 13:53 #12361Framförallt så låter det ju bättre att säga “jag kör på 102 oktan”. 98+Tripack
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
12 maj, 2014 kl. 14:07 #12362Jag har funderat på det där också. Jag kör vanligen på 95 oktan och har gjort det i alla mina alfor. Men inför banmöten brukar jag se till att köra nästan slut på den 95-oktaniga och fylla på med 98 oktan. Bra för att, liksom.
Så gjorde jag också inför Gelleråsen igår. Det märkliga är att jag tycker att bilen verkar ha dragit ganska mycket mindre bensin på hemvägen (98 oktan) än på vägen dit (95 oktan). Tyvärr har jag inte mätt, så det är ju möjligt att det bara handlar om att jag “vill” få bekräftat att det är någon slags mening med att tanka 98 oktan. Eller så beror en faktisk skillnad i förbrukningen på helt andra saker. Hemfärden skedde på blöta vägar och därmed i något lägre marschfart. Sånt spelar visst också roll har jag hört.
Stockholm
12 maj, 2014 kl. 14:25 #12363Jag tankar 98 i allt jag har. Tycker det känns lite snålt på nåt sätt att tanka 95, speciellt när det gäller ögonstenen B-)
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
12 maj, 2014 kl. 19:36 #12364Helt klart så drog min 159 2.2 mindre soppa med 98 oktan, typ 1 dl milen, kollade faktiskt ett par gånger o jämförde med i princip samma körning.. Men den motorn var så inih..e törstig oavsett.. Däremot så har jag inte märkt nån skillnad med mina andra Alfor(förutom att det bara känns bättre med högre oktan;-))
Giulia Super o GTV916
12 maj, 2014 kl. 20:05 #12365Min 156 2,5V6 drar nästan 1,3L/milen på 95. Då är det bara kort stadskörning… Bilen drog strax under litern turoretur Skokloster. Undrar om det går på jämt ut om bilen drar mindre på 98, dvs förbrukning/dyrare bensin…?
elCrillo Kalmar
12 maj, 2014 kl. 20:40 #12366Vad jag vet kan det skilja på inblandningen av etanol mellan 95 & 98. Men detta skiljer säkert mellan bolag också. Jag hade en volvo s40 t5 tidigare och den drog markant mindre på 98, mätte ett par gånger. Däremot är det ingen skillnad på min 159 TBi. Om det inte vore för prisskillnaden så hade jag tanka 98 ändå, det känns bättre man vill ju ge henne det bästa.
12 maj, 2014 kl. 22:04 #12367Bensinbolagen höjer succesivt etanolinblandningen i bensinen på uppdrag av oss väljare som bestämt att vi i sverige ska satsa på alternativa bränslen. låginblandning av etanol är det bästa sättet då vi tyvärr ännu inte kan köpa elbilar på bred front!
Därmed minskar energiinnehållet i bensinen utan att vi kan göra något åt det – och jag tror inte det finns någon skillnad mellan 95 o 98 oktan.
Modernare motorer funkar bättre till detta än gamla då de har mera sofistikerad insprutning och tändningssystem.
Jag tycker det är rätt kass att bensin inte är bensin längre. Kanske man ska satsa på ett fat från Aspen som gör rejssoppa – kostar ju tyvärr 40:- liter….
12 maj, 2014 kl. 22:17 #12368…eller konvertera 155 q4an till E85…! Nån som har pejl på vad som behöver bytas/göras då…!? (Ursäkta kapningen!)
elCrillo Kalmar
13 maj, 2014 kl. 08:51 #12369Ja lurig det här med bensin, lite mer info:
Oktan talet är ett mätvärde på hur lätt bensinen självantänder. “95-oktanig bensin självantänder som en blandning med 95% trimetylpentan och 5% heptan, 98-oktanig bensin som 98% trimetylpentan och 2% heptan” Med andra ord 98 har svårare att självantända och kan därför komprimeras hårdare.
En modern bil kan känna skillnad och justera tändningen beroende på hur lätt bensinen självantänder.
Hårdare komp ger generellt bättre verkningsgrad. Men är inte bilen optimerad för 98 så är det inte så troligt att bilen kan utnyttja fördelarna med hårdare kompression.Så jag gissar det är därför vissa bilar verkar gå bättre med 98 för att motornstyrningen tillåter bensinen komprimeras hårdare, och alla bilar kan inte det.
Sen finns det säkert hel drös med andra faktorer, t.ex. hur bra är instrumenten som ska avgöra bensinens oktan/kvalitet fungerar dom optimalt.
Hur har tillverkaren programerat styrenheten, med tanke på driftsäkerhet eller effekt. Andra tillsatser i bensinen o.s.v.På tal om andra tillsatser, jag läste lite på dom olika bensinbolagens hemsidor angående deras olika bensinsorter. Alla har 5% inblandning av etanol i alla oktantal. OKQ8 har även något som kallas förnybara komponenterna ETBE (ethyl tert buthyl ether) i sin 98. Statiol har tillsatt ett friktionsmodifierande additativ för att sänka friktionen mellan komponenter. Och sen har alla förstås tillsatser som rengör och Korrosionsskyddar.
…pust
Intressant är att 98 oktan har aningens mindre energivärde än 95 oktan då det generellt är kortare kolväten. Men det tror inte gör någon skillnad i praktiken.
Så frågan återstår.. 98 eller 95
13 maj, 2014 kl. 11:53 #12370Det var en lysande utredning, Robert. (Nej, jag är inte ironisk om någon trodde det.)
Och slutsatsen oomkullrunklig.
Stockholm
20 maj, 2014 kl. 01:26 #12371Hej
Denna film är ju lite intressant i sammanhanget.
http://www.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI/Per
20 maj, 2014 kl. 06:40 #12372Inlägg av Per Alvarsson på 2014-05-20 01:26
Hej
Denna film är ju lite intressant i sammanhanget.
http://www.youtube.com/watch?v=gQghB4asSnI/Per
Det allra viktigaste är väl den sista meningen han säger: “But only if your car can appreciate the difference.”
20 maj, 2014 kl. 09:28 #12373Inlägg av Thomas Sjölin på 2014-05-20 06:40
Det allra viktigaste är väl den sista meningen han säger: “But only if your car can appreciate the difference.”
Ja det är ju tydligt att oktantalet har väldigt olika inverkan på olika motorer.
När jag läst runt lite så verkar slutsatsen vara att turbomotorer och då framför allt optimerade turbomotorer är de som kan utnyttja högre oktantal bäst, vilket ju framgår av filmen. Därmed inte sagt att andra motorer inte påverkas men som jag fattat det måste motorn vara adaptiv för att kunna dra några större vinster av högre oktantal./Per
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.