Bensin
Published by Robert Lindblom on
- Detta ämne har 20 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 20 maj, 2014 kl. 22:34 av Sam Helgesson.
-
FörfattareInlägg
-
20 maj, 2014 kl. 14:12 #12374Ett seriöst försök gjordes av Teknikens Världs som testade V-Power (2005 Nr. 21)
Testet utfördes i Rototest motorlab med en 911 Carrera S 355hk. (icke turbo)
95: 351.7hk / 385.9Nm
98: 354.6hk / 383.0Nm
99: 362.1hk / 386.1NmI princip inga skillnader alls i vridmoment och på en motor som förmodligen hade det modernaste motorstyret på marknaden vid den här tidpunkten.
20 maj, 2014 kl. 16:57 #12375Inlägg av Per Alvarsson på 2014-05-20 09:28
Inlägg av Thomas Sjölin på 2014-05-20 06:40
Det allra viktigaste är väl den sista meningen han säger: “But only if your car can appreciate the difference.”
Ja det är ju tydligt att oktantalet har väldigt olika inverkan på olika motorer.
När jag läst runt lite så verkar slutsatsen vara att turbomotorer och då framför allt optimerade turbomotorer är de som kan utnyttja högre oktantal bäst, vilket ju framgår av filmen. Därmed inte sagt att andra motorer inte påverkas men som jag fattat det måste motorn vara adaptiv för att kunna dra några större vinster av högre oktantal./Per
Korrekt, det är bara turbomotorer med knacksensor som kan vinna effekt på högre oktantal, då de kan tillåta ett högre laddtryck om man använder högre oktantal. Speciellt märkbart är det på Saabs etanolmodeller som ger avsevärt högre effekt med E85, som har ett oktantal som motsvarar upp emot 105 RON, men även min gamla 9000T från -86 gick märkbart bättre på 98, och man såg också på laddtryckmätaren att den laddade mer.
En sugmotor har ingen nytta av ett bränsle med högre oktantal än vad tillverkaren spcificerar om man inte gör någon förändring i motorn. En sådan förändring kan vara höjning av kompressionsförhållandet, andra kamaxlar/kamtider eller en ändrad tändingsmapp/kurva.
En god vän kör väldigt många Ducatis i bromsbänk. Bara för att avliva myten har han gjort tester med 95, 98, V-Power och Aspen i samma motorcykel. Det blev inga som helst skillnader i bromsbänken.
Själv kör jag min GTV 2.0TS på 98 eftersom jag har monterat ett Squadrchip som har en tändningsmapp som är optimerad för högre oktantal. Man får ut något lite mer effekt, men framförallt är det andra optimeringar med chippet som gör det till en helt ny bil att köra. Borta är alla nervösa ryckningar på lågvarv, och den irreterande långsamma tomgångsregleringen.
20 maj, 2014 kl. 21:00 #12376Det här ämnet har varit uppe i gamla forumet. Då behandlade ämnet V-power före den blev etanoluppblandad. Var en man, som det refererades till av Åke (om jag inte minns fel) som hade extremt utförliga data med körjournaler som berättade att det var billigare i längden att köra på 98 jämfört mot 95.
Mina egna erfarenheter från mina bilar är
2.0 TS sänker förbrukning så mycket med både v-power (gamla) och 98 oktan (utan etanol) jämfört mot 95 att det är ekonomiskt försvarbart, rör sig om minskad förbrukning V-power >9%, 98 ca 6% (medan bensinen är 5-6% dyrare) mao. var det ca 4% billigare med V-power, men nollsummespel med 98. Dessutom blir motorn, när väl ecun anpassat sig till de nya bensinen efter 50-80mil, kännbart starkare. Det märktes genom att det går att göra en accelererande omkörning från 80km/h på 5:an i uppförsbacke. Som med 95oktan är helt omöjligt. Tror man att man lurar sig om det verkligen är så “bra” så är det bara att tanka 95% en gång och bilen går riktigt dåligt.
På min 3.0 12v gör det ingen som helst skillnad i förbrukning eller effekt, varken med gamla v-power eller 95.
Vår 1.4TB mulitair sänkte från 0,75 till 0,69, ca 9% . Lade man dessutom på extrem eco-driving på det. kunde jag som bäst snitta 0,37 till jobbet med 98(utan etanol) jämfört mot 0,45 som snålast på 95oktan, vilket blir 18%!
Min far sänker ca 10% på sin opel astra.
20 maj, 2014 kl. 21:34 #12377Om man har byggt en trevlig rapp hög kompad busso 12v så vill man inte paja den med spikningar (knacksensor saknas på en sådan ) och det räcker för mej.
20 maj, 2014 kl. 22:07 #12378Inlägg av Sam Helgesson på 2014-05-20 21:00
2.0 TS sänker förbrukning så mycket med både v-power (gamla) och 98 oktan (utan etanol) jämfört mot 95 att det är ekonomiskt försvarbart, rör sig om minskad förbrukning V-power >9%, 98 ca 6% (medan bensinen är 5-6% dyrare) mao. var det ca 4% billigare med V-power, men nollsummespel med 98. Dessutom blir motorn, när väl ecun anpassat sig till de nya bensinen efter 50-80mil, kännbart starkare. Det märktes genom att det går att göra en accelererande omkörning från 80km/h på 5:an i uppförsbacke. Som med 95oktan är helt omöjligt. Tror man att man lurar sig om det verkligen är så “bra” så är det bara att tanka 95% en gång och bilen går riktigt dåligt.
2.0TS finns med ett antal olika ECUer med olika funktionalitet. För att få den effekt du beskriver måste ECUn ha en funktion som anpassar tändningen efter bränslet. Det finns inte i M2.10.3 och M2.10.4 som jag har vrängt ut och in på (145, 146, 155, GTV/Spider ph1), men det finns ytterligare minst två olika ECUer i bilar med 2.0TS motor som möjligen skulle kunna ha en sådan funktion (M1.5.5 och ME7.3.1 ).
I vIlken bil/årsmodell har du upplevt detta?
20 maj, 2014 kl. 22:34 #12379166 -99 (cf2) och 156 -00 (cf2)
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.