Bensinförbrukning 159 1750 TBi, en gång för alla
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 11 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 24 oktober, 2015 kl. 18:15 av Christer Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
25 september, 2015 kl. 00:00 #16897
Hej,
Det har säkerligen skrivits en del om detta ämne här, men jag lyckas inte få sökfunktionen att lira så jag ställer frågan på nytt.
Jag byter bil ofta, gillar att pröva mig fram och uppleva olikheter. Det har blivit några Alfor genom åren och flera gånger har 159:an lockat, men just en sådan har jag ännu inte haft. Nu är jag där och nosar igen.
Och hörni, det här med förbrukningen på den trevliga 1750-motorn. Nu vill jag en gång för alla veta vad era bilar drar. Det är ju en skrämmande och klart oroande syssla att fara runt på nätet och kolla folks noteringar. Både i tester och i diverse forum snittas det på klart över litern vid sansad körning. Det är 12,1 och det är 11,2 och det är 10,8 och det är närmare 13. Britterna pratar om 18 mpg, 20 mpg, 25 mpg.
Det är ju rent usla siffror. Ren V8-nivå. Är det verkligen så här illa? Jag vet, man ska inte bry sig om bränsleåtgång när man åker en så vacker och härlig italienare. Men sanningen är ju inte så enkel. Vi pratar om en bruksare, en daily driver. Man tvingas bry sig.
Även 9,5 vore dåligt för en så liten motor, men frågan är om någon klarar att komma så “lågt”… Den siffran tangerar dock det godtagbara om annat kan kompensera.
Snälla, låt mig veta era erfarenheter. Över litern vore så synd på en så rar ärta.
Tackar på förhand.
25 september, 2015 kl. 04:23 #16898Över litern har jag svårt att tro att den drar.. Med moderna motorer osv borde man kunna göra den betydligt snålare väl?
25 september, 2015 kl. 08:26 #16899Jag har fått höra många gånger att färddatorns siffror inte visar rätt, men jag går ändå efter det…
Mina normala körning, mestadels landsväg 20% stad ligger mellan 0,9 och litern.Åker jag långkörning, håller hastigheterna, rätt mycket med farthållare har jag kommit ner i 0,73.
Så slutsatsen är att det är inte en modern, bränslesnål bil det här. Gäller att ha ett ägg under pedalen för att komma ner i moderna bilars förbrukning.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
25 september, 2015 kl. 08:56 #16900Annars kan jag rekommendera motorvalet 2.0 JTDm. 170hk tillsammans med mängder av vrid och ett väl dämpat dieselknatter som inte hörs alls vid körning.
Motorkaraktären vänjer man sig vid i en bruksare men visst, den inspirerar inte till bankörning.
Det glädjande är att den i praktiken drar mellan 0,56 och 0,63 beroende på däck, vägval och kurvinspiration. (det är ju en Ti med 19”…). Fungerar fint både för tjänsteresor och privatresor, en riktigt härlig långresevagn med underbart tajta sportstolar. Ca 110 mil mellan tankningarna.Non porto gioielli li guido...
25 september, 2015 kl. 09:03 #16901Och min 159 Ti med 1,9 diesel och en riktigt bra automatlåda ligger mellan 0,6 (när frugan kör) och 0,65 när jag kör.
Det bästa av allt är när jag hänger på 1,5 Ton släp med Bertonen + släp så drar den 0,7 om man ligger kring 100.
Diesel och automatlåda är helt perfekt kombo! (Och detta är min bruxis!)
25 september, 2015 kl. 09:39 #16902Jag har en 159 1750 Tbi med sportpaket, (gillar sportig körning).
Jag noterar alla tankningar och vid fulltankning noterar jag mätarställning, sammaställer sedan allt i en Excel.
Har kört bilen drygt 10.000 mil, ligger på ett totalsnitt på 0,95, då handlar det mest om landsvägskörning på 90 och 110 väg, c:a 20% stadstrafik, (m.a.o ganska blandad körning). Jag åker varje vecka mellan Linköping och Alingsås, (13 mil motorväg 120km/tim, 10 mil 70/90 väg, 2 mil stadskörning).
Försiktig körning med ägg mellan fot och gaspedal brukar jag ligga på c:a 0,83 enligt färddatorn, verkligheten är en annan när jag jämför med Excel beräkningen, där blir värdet 0,86, i snitt en felvisning på 0,03 på färddatorn. I söndags åkte jag ganska sent på kvällen, det var lite trafik så jag satsade på avancerad körning med mycket körglädje, hade ett snitt på nästa 100km/tim över hela sträckan, (konstant nästa 20km/tim över hastighetsbegränsningarna utom i stad). Nu låg verklig snitt förbrukningen på nästan 1,03, (färddatorn 0,99).En annan faktor som påverkar är om det är motvind eller medvind, en motvind på 10m/sek motsvarar ett ökat luftmotstånd som om du kör 30km/tim fortare än vid vindstilla. Jag märket stor skillnad på E4 utmed Vättern där det ofta kan ta i och blåsa.
Med vänlig hälsning Claes
30 september, 2015 kl. 23:32 #16903Tack för era initierade svar! Nu får vi se vad jag själv kommer fram till, hämtade min nyköpta 1750 TBi 2011 nu ikväll. Det blev alltså ingen diesel den här gången heller, men jag är inte oäven. Hade en fin 2,0 JTDm kommit i min väg så kanske … Har haft lite över 40 bilar i livet varav en enda varit en diesel. Och det var en boxer. En trevlig en, trots att knattret gjorde ont ibland.
Nå, just nu känns det inte som om förbrukningen är livsavgörande viktig. Ni vet hur det är när man hämtat nytt och njuter av känslan i en välskött bil med nybilsdoften kvar.
1 oktober, 2015 kl. 16:50 #16904Jag hoppas att hemresan gick bra och att du blir nöjd med bilen!
/En Idag ledsen f.d A3lfa ägare, Sebastian
1 oktober, 2015 kl. 22:33 #16905Tjena Sebastian! Jodå, hemresan gick bra och jag kommer säkert att bli nöjd med ägandet. Har ett par funderingar men det kan vi kanske ta utanför den här tråden. /Stefan
14 oktober, 2015 kl. 21:43 #16906Har också en 1750 tbi och den drar mer än man förväntar sig av en så modern motor. Jag har haft två 2,4 diesel, trevliga motorer och snåla men 1750:n är så mycket roligare!
Om Muhammeds bil inte kan komma till Mecka får Mohammed mecka med bilen
23 oktober, 2015 kl. 20:00 #16907Har kört min några veckor nu och den är tyvärr så törstig som det varnas för i många tester världen över. Kör man den som en diesel, vilket för övrigt går utmärkt med det fina bottendraget, är siffrorna anständiga men knappast bra. Kör man lite aktivare drar den lätt som en stor sexa. Finns moderna åttor som drar mindre. Min sålda Lexus IS 350 med 3,5-literssexa, 310 hästar och automatlåda drog mindre.
Men jag gillar Alfan ändå! (Och kommer förhoppningsvis att gilla den ännu mer när jag fått lådan bytt på maskinskada …)
24 oktober, 2015 kl. 18:15 #16908Lite suddig bild, men inte lätt att fota i farten…
Åkte ner till Umeå idag för en shoppingresa. Vinterdäck ( Tror den rullar lättare med dem) Novitec-box 230?hk, farthållare, mestadels 90-väg.
Tog bilden på ditvägen. Låg då på 0,75 men gick ner till 0,69 innan målgång i Umeå.
Några mil stadskörning i Umeå gjorde att den gick upp till 0,75.
Hem hade jag lite mera bråttom *host* låg kanske 10+ så slutnotan vid hemkomsten landade på 0,72. *End of Mission*
Så det går att köra hyfsat billigt, men kör man mycket stad & gasar på så suger den i sig rätt mycket.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.