Bensinförbrukning är den på riktigt?

Published by Sebastian Carra on

Forum Allmänt Bensinförbrukning är den på riktigt?

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 77 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23049
    Roland Ekström
    Deltagare

      Drar den lika mycket oavsett vem som kör?

      Mvh
      Rolle

      I garaget just nu (maskinhall, loge m.m.):
      2 st. 159 SW 3,2 Q4 2007, 2008 bägge optimerade
      164 Super -94 V6 Busso
      164 Super -94 V6 Busso (fullt fungerande reservdelsbil)
      Chrysler Saratoga 2 d HT1958 original c:a 8200 mil sedan ny
      Rambler Ambassador Cross Country 990 1965 California bil
      Jeep Grand Cherokee 1995, vinterbil
      Jeep Cherokee XJ 1992 Fruns vinterbil
      Volvo BM LM 840
      Volvo BM T430

      #23050
      Nihat Dizdar
      Deltagare

        Tveklöst ska du ha rätt till återköp efter att återförsäljaren har haft möjlighet att åtgärda problemet. Under tiden bör du ha rätt till lånebil. Möjligen blir du erbjuden en ersättningsbil så då är det upp till dig.
        Skulle de krångla så är det allmäns reklamationsnämnden som gäller.

        Det är som sagt orimligt stor skillnad mot angivna förbrukningssiffror.
        Lycka till!

        Nihat Dizdar

        #23051
        Michael Elofsson
        Deltagare

          … och emellanåt liiiiite tung fot ha ha

          #23052
          Gustav Holmdahl
          Deltagare

            Är förbrukningen lika hög oavsett förare? Någon av er skrev att den blev låg när fru/flickvän körde?

            Jag sticker ut hakan och säger att er förbrukning inte är orimlig, beroende på körstil. Min Giulia gick att köra “snålt” men låg oftast långt över specad förbrukning.

            Små turbomotorer med högt effektuttag är törstiga när effekten används, men går hyfsat snålt med ett ägg under gasfoten.

            Oddsen att ni lyckas få något ur säljare eller FCA ser jag som högst orimligt, men hoppas att jag har fel.

            Giulia 20 Super

            #23053
            Roland Ekström
            Deltagare

              Varför jag ställde frågan ovan är att min erfarenhet efter att ha utbildat c:a 1 200 st yrkesförare i effektivt körsätt kan det skilja upp till 30-40 % mellan olika chaufförer i samma bil och färdväg.
              Under utbildningen hade vi fordon med färddator installerad. På förmiddagen körde alla en slinga och vi satt bredvid och bara talade om vägen. Därefter hade vi teori och lite praktiska övningar. På em körde vi samma sträcka igen med skillnaden att vi coachade under körningen.
              När vi gjorde utvärderingen av alla så hade vi sparat 12 % i bränsle och 5 % i tid samtidigt.

              De viktiga punkterna var bl.a.:
              Man bromsar bort mycket av det bränsle man ger motorn, ju mindre man behöver bromsa ju lägre förbrukning. Det gäller då att planera körningen genom att titta långt fram så man kan släppa gaspedalen i god tid när man ser hinder framöver, kö, trafikljus eller annat. Hur långt fram ska man titta då? Jo så långt man kan se.
              Under accerlation drar bilen 2-5 gånger så mycket bränsle så man ska inte segdra upp i fart. Använd motorns effektivaste varvtal (brukar ligga runt 3000 v/m beroende på motor) så du kan möta upp med gaspedalen tidigare när du kommer upp i den önskade farten.
              Ska man öka farten ska man helst göra det i nedförsbacke och inte kompensera när det går uppför. Det gör att farten går 5-10 km/h upp och ned men snittfarten är densamma. Alltså tvärt om vad en farthållare gör. Jag brukar säga att om du har lägre förbrukning med farthållaren kan det vara dags att se över sitt körsätt.

              Detta bara för att nämna lite vad man ska tänka på…

              Mvh
              Rolle

              I garaget just nu (maskinhall, loge m.m.):
              2 st. 159 SW 3,2 Q4 2007, 2008 bägge optimerade
              164 Super -94 V6 Busso
              164 Super -94 V6 Busso (fullt fungerande reservdelsbil)
              Chrysler Saratoga 2 d HT1958 original c:a 8200 mil sedan ny
              Rambler Ambassador Cross Country 990 1965 California bil
              Jeep Grand Cherokee 1995, vinterbil
              Jeep Cherokee XJ 1992 Fruns vinterbil
              Volvo BM LM 840
              Volvo BM T430

              #23054
              Lars Narvselius
              Deltagare

                Bra tips Roland, tack!

                GTV6 GP - 87 / Giulietta Veloce - 16

                #23055
                Håkan Petersson
                Deltagare

                  Hade inne min bil på verkstad i förra veckan. Bränsleförbrukningen på denna bil kan ligga mellan 1,0 – 1,4 l/mil enligt verkstaden. Bra mycket högre än siffrorna som de marknadsför bilen med. På motorväg ligger den runt 1,05 med farthållare och 120 km/h och ensam i bilen. Stadskörning ökar den direkt till 1,5 l/mil, den går inte högre på mätaren. Någon som har problem med att det drar kallt på vänstersidan av förarplatsen? Höger fot är varm och skön men hela vänstra sidan från foten och upp till huvudet drar det kallt. Var även ute för att det direkt blåste kalluft från b-stolpen på dörren där fönstret går. Har även vägljud från samma ställe, finns det något i dörren som kan trilla bort eller som går sönder och kan orsaka detta?

                  #23056
                  Pär Albrektsson
                  Deltagare

                    Att köra bensindrivet höghus med fyrhjulsdrift innebär förmodligen att man får leva med ganska täta tankstopp…
                    Är själv supernöjd med min Giulia 2.0 bensinare även vad gäller förbrukning. De senaste ca 10 tankningarna har den legat mellan 0,61 – 0,66 l/mil I snitt med vinterhjulen. Färddatorns siffror stämmer nära nog på pricken med verkligheten, i alla fall sedan “trimchip” kom på plats. På mina många långresor kör jag med chipet i läge “eco” och bilen i läge “A” vilket innebär att den frirullar en hel del om man planerar körningen lite. Använder nästan aldrig farthållaren, man vill ju KÖRA bilen och därmed också kunna justera den underbara ljudkulissen ur Ragazzonsystemet 🙂
                    Men på småvägar som man gärna väljer med den här bilen, är det andra körlägen som gäller :-). Underbart fordon!

                    Non porto gioielli li guido...

                    #23057
                    Håkan Petersson
                    Deltagare

                      Tankade igår, 1,37 l/mil. Ska ta 0,7 enligt boken. Det är för stor skillnad. Ni andra som har en 280hk Stelvio, vad ligger era på? c:a 1,1 l/mil på motorväg i 120 km/h med farthållare på.

                      #23058
                      Roland Ekström
                      Deltagare

                        Farthållare är inte det snålaste sättet att köra och det kan för övrigt skilja flera deciliter mellan olika förare. Så det är omöjligt att jämföra mellan inlägg från olika chaufförer på forumet.?

                        I garaget just nu (maskinhall, loge m.m.):
                        2 st. 159 SW 3,2 Q4 2007, 2008 bägge optimerade
                        164 Super -94 V6 Busso
                        164 Super -94 V6 Busso (fullt fungerande reservdelsbil)
                        Chrysler Saratoga 2 d HT1958 original c:a 8200 mil sedan ny
                        Rambler Ambassador Cross Country 990 1965 California bil
                        Jeep Grand Cherokee 1995, vinterbil
                        Jeep Cherokee XJ 1992 Fruns vinterbil
                        Volvo BM LM 840
                        Volvo BM T430

                        #23059
                        Lars T Andersson
                        Deltagare

                          Med farthållaren på och foten borta från gaspedalen förstår inte jag hur det ska skilja mellan olika förare.
                          Förklara gärna.
                          Lars

                          #23060
                          Roland Ekström
                          Deltagare

                            Farthållaren håller konstant hastighet oavsett lutningen på vägen. Den släpper i nedförsbackarna och gasar i uppförsbackarna. När man accelererar så drar bilen 2-5 gånger så mycket bränsle som vid jämn fart. Om man istället ökar lite i nedförsbacken så kostar det inte så mycket bränsle och håller igen i uppförsbacke så spar man mycket bränsle per mil. Det innebär att hastigheten varierar 5-10 km/h men snittfarten är den samma.
                            Det är lite samma taktik när man ska öka farten till den hastighet som gäller. Så långe du har gaspådrag drar den 2-5 gånger mer bränsle. Det gäller att komma upp i fart så fort som möjligt genom att hålla det effektivaste varvtalet där motorns effektiva varv utnyttjas d.v.s. det varvtal där effektkurvan är effektivast då du får ut mest kraft i förhållande till bränsleårgången. Desto fortare du kan släppa gasen ju fortare går bränsleförbrukningen ner. Normalt ligger effektiva varvtalet runt 3000 v/min och sedan möter man upp med gaspedalen när man närmar sig önskad hastighet.
                            Jag kör min V6:a mellan 1.2 och 1.6 l/mil beroende hur kul jag vill ha?

                            I garaget just nu (maskinhall, loge m.m.):
                            2 st. 159 SW 3,2 Q4 2007, 2008 bägge optimerade
                            164 Super -94 V6 Busso
                            164 Super -94 V6 Busso (fullt fungerande reservdelsbil)
                            Chrysler Saratoga 2 d HT1958 original c:a 8200 mil sedan ny
                            Rambler Ambassador Cross Country 990 1965 California bil
                            Jeep Grand Cherokee 1995, vinterbil
                            Jeep Cherokee XJ 1992 Fruns vinterbil
                            Volvo BM LM 840
                            Volvo BM T430

                            #23061

                            Jag skulle tro att för de flesta så går bilen snålare med farthållare än utan. Det blir lugnare, jämnare tempo.
                            Gasar du i nedförsbackar drar bilen bränsle, motorbroms ner till Noll… och lättar du på gasen i uppförsbackar för att effektivt spara bränsle
                            får du säkert gå ner till 50km/tim beroende på längd & lutning. Sedan ska du upp till “laglig hastighet igen… förbrukningen ökar.
                            Bilarna bakom lär säkert tuta rätt friskt på dig också.
                            Kört min Giulia 200hk på 0,57 på semestern, med farthållaren inkopplad större delen av resorna.

                            Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

                            #23062
                            Timo Hursti
                            Deltagare

                              Jag tror inte heller farthållaren är boven i dramat, även jag kan uppnå helt tillfredställande förbrukningssiffror med Giulia 280 hk i motorvägsfart med farthållaren på, aldrig ens i närheten av en liter per milen.

                              #23063
                              Roland Ekström
                              Deltagare

                                Vi sa när vi hade utbildning i effektivt körsätt för yrkeschaufförer att om det drar mindre med farthållaren än utan bör man utvärdera sitt körsätt
                                Det är mycket billigare att öka farten i nedförsbacke än att hålla farten i uppförsbacke och så mycket som 50 km/h blir det inte, max 5-10 km/h. Lär inte bli någon bakom som märker eftersom man ökar farten nedför och har alltså hjälp uppför, när du kommer upp på backkrönet har ni samma avstånd till bakomvarande som innan nedförsbacken, under förutsättning att bakomvarande håller sin hastighet. Farthållaren är alltså mer oekonomisk desto backigare det är. Ju planare mark desto mindre drar den man farthållare
                                Ett annat tips är att veta att det är inte är gasen i första hand som drar bensin utan bromsen, ju mindre du behöver bromsa desto mindre bränsle bromsar du bort. När man gasa överför man bränslet till rörelseenergi och det gäller att utnyttja den så mycket som möjligt. Ett bra sätt att få in det i körningen utan att tänka på det är att tävla med sig själv och titta framför bilarna framför bilen framför. Då kan man släppa gasen tidigare och anpassa farten innan. Ser man att det blir rött framför bilarna du ligger bakom så släpper man gasen och har man tur blir det grönt innan man kommer fram utan att förlora tid

                                I garaget just nu (maskinhall, loge m.m.):
                                2 st. 159 SW 3,2 Q4 2007, 2008 bägge optimerade
                                164 Super -94 V6 Busso
                                164 Super -94 V6 Busso (fullt fungerande reservdelsbil)
                                Chrysler Saratoga 2 d HT1958 original c:a 8200 mil sedan ny
                                Rambler Ambassador Cross Country 990 1965 California bil
                                Jeep Grand Cherokee 1995, vinterbil
                                Jeep Cherokee XJ 1992 Fruns vinterbil
                                Volvo BM LM 840
                                Volvo BM T430

                              Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 77 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.