Bensinförbrukning är den på riktigt?

Published by Sebastian Carra on

Forum Allmänt Bensinförbrukning är den på riktigt?

Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 77 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #23064
    Lars T Andersson
    Deltagare

      Det är säkert bra med utbildning i effektivt körsätt men när man väljer att använda farthållaren så har man gjort det valet på gott och ont. Eftersom mjukvaran till farthållaren är lika i samma variant av fordon (förutsatt samma mjukvaruversion givetvis) så kan det sitta en orangutang bakom ratten utan att det påverkar förbrukningen. Kör man då två fordon samma sträcka med samma förutsättningar ska förbrukningen bli lika.
      Jag misstänker också att Rolands farthållare eller snarare den italienske programmeraren inte var med på samma kurs som han var.
      Lars

      #23065

      Dubbelpost

      Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

      #23066

      Det verkar iaf som Alfas farthållare är programmerad för eco-driving. ? När den aktiveras och ska upp till inställd hastighet är det bara att hålla i sig… typ full gas. Slirar det då till kopplas den abrupt ur. ?

      Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

      #23067

      Har en Stelvio -17 disel 210hk kört drygt 2000mil, förbrukning ligger på 0,60-0,62 liter per mil ,kör mest på N läget men både korta och långa körningar inklusive motorväg med dubbhjul är faktiskt mycket belåten med förbrukningen min gamla Alfa 159 disel 210 hk pendlade runt 0,8 liter /mil 23000mil.

      janeri

      #23068
      Henrik Wiberg
      Deltagare

        Har kört lite drygt 110 mil med min Stelvio, senast jag tankade hade den dragit 1.05 och då är det mellan hem (Ekerö) och arbete (Enskede) i rusningstrafik. Märker att den är riktigt törstig i krypkörning, men så fort man rullar mellan 60-100 i köer ligger den mellan 0.5-0.8 i N eller A läge. Ska bli intressant och se vad den drar på långresa..

        #23069
        Håkan Petersson
        Deltagare

          Min har nu rullat 800 mil, sist jag tanka 1,36 l/mil. N-läget rätt så blandad körning.

          #23070
          Sebastian Carra
          Deltagare

            Hej igen, likt Håkan ligger jag nu efter 550 mil på cirka 1,35/litern mestadels i N normal körning. Det är väl vad det är. På resa mellan Stockholm-Linköping kunde man komma ner på 0,95-1,05.

            Bilen är snygg som fan vilket gör att man vill förlåta det mesta. Den går otroligt bra när man gasar men däremot är jag riktigt förundrad över gångkulturen på låga varv i lugn körning i stan som inte alls är något att hurra över. Det verkar som att bilen när man mjukt släpper gasen går ner på typ en för hög växel vilket gör att motorn knackar som en diesel. Känns inte sportigt,lyxigt eller bra på något sätt. Jag kommer som sagt från en Porsche Macan 4-cyl och även om många hade en del att säga om att man gick ner på 4-cylindrar med en nedtrimmad golf gti-motor så är det enorm skillnad i mjukhet, gångkultur, vibrationer samt synk med pdk-lådan som är perfekt.

            Vad har ni andra för erfarenheter? Skulle typ vilja åka och fråga återförsäljaren om det verkligen ska vara såhär men börjar inse att produkten är kanske inte som jag förväntar mig. Ribban kanske är för högt ställd efter att ha ägt en riktig premium-suv i samma klass…

            #23071
            Håkan Petersson
            Deltagare

              Sebastian, ungefär som mina siffror. Jag har dock en väldigt mjuk och fint växlande låda. Dock så fryser jag om vänsterfoten, men det är inget fel enligt verkstaden…

              #23072
              Timo Hursti
              Deltagare

                Det är förvånande om det är en sådan skillnad mellan Giulia och Stelvio med samma motor, tyngden och det ökade luftmotståndet är väl enda rimliga förklaringar. Jag har inte heller upplevt några som helst problem med växellådan utan tvärtom tycker att den är jättebra.

                #23073
                Henrik Wiberg
                Deltagare

                  Hej!
                  Jag har snart kört 350 mil med min, förbrukningen ligger mellan 0,95-1,05 (mestadels N-läge) Vid långkörning till Sundsvall T&R i farter mellan 110-140 landade 0runt 0,9 om jag mindes rätt. Visst är den lite rå när den är kall men det är de flesta bilar jag kört, när den är varm går den mycket fin och inga tendenser till dieselknack. Jag kör mycket kökörning och är petig av mig så det hade jag märkt och stört mig på. Dock upplever jag som Håkan att det blir kallt på vänsterfoten ibland, jag har inbillat mig att läcker in kallluft och att dörrlisterna inte tätar som det ska, för är det något som jag retat mig på så är det luft/trafikljud som smiter in vid dörrarna. I övrigt är jag supernöjd med bilen som levererar mycket själ och glädje. Innan Stelvion hade jag en Passat biturbo på 240 HK och 500 Nm med adaptivt chassi och progressiv styrning, på många sett en kanonbil men jäkligt intetsägande.
                  Det är väl få märken som är så väl ihopskruvade som Porsche, jag tror att så länge man jämför med dem så är det lätt och bil besviken.
                  AR-bil på Studenbacken har jobbat med Alfa i många år och borde kunna ger ett bra besked kring din motor och växellåda.

                  #23074
                  Håkan Petersson
                  Deltagare

                    Henrik, jag fryser om vänsterfotnen ner till c:a +5 grader. När det blir kallare så kommer värmen. Misstänker att ACC ligger och skickar ut kalluft.

                    #23075
                    Lars T Andersson
                    Deltagare

                      Jag har inga direkta problem med vänsterfoten. Det är nog högerfoten som jag måste passa på lite grand. Efter knappt 7000 mil (Stelvio First Ed.) så är snittförbrukningen 1,02 l/mil. Högsta och lägsta förbrukning mellan två tankningar är 1,26 resp. 0,81 l/mil. Vägmätaren stämmer nog ganska bra eftersom hastighetsmätaren ligger i fas med GPS-värdena och bensinpumparna är kalibrerade. Jag är inte särskilt upphetsad över förbrukningen men jag tycker att när jag försöker snålköra på riktigt så får jag inte det utfallet som jag förväntar mig.
                      På min tidigare tjänstebil (Audi A5) var färddatorn helt fel på förbrukningen men kalibrerades om på servicen två ggr och var ganska exakt efteråt. Alltså, lita inte på färddatorn. Kolla att vägmätaren stämmer innan man börjar räkna på förbrukning. Mät över en längre period. Använd en känd sträcka där det går att repetera körförhållanden. Annars blir det ingen ordning på mätningen.
                      Lars

                      #23076
                      Lars T Andersson
                      Deltagare

                        Fast i dag gick det ju åt h-e med förbrukningssiffran! Hade bråttom söderut från Gbg i 14 m/s motvind och kraftigt regn. Vatten överallt på vägen, överdrivet försiktiga förare på E6=ryckig körning samt vattendimma i varenda omkörning. Nollställde B-trippen hemma och kollade när jag var framme. 13,8 l/100 km. Nytt rekord!
                        Så visst går det att pressa upp förbrukningen.
                        Lars

                        #23077
                        Christer Persson
                        Deltagare

                          Hej, jag ser att Jan-Eriks Stelvio Diesel på 210 hk ligger på drygt 0,6 och jag har en 159 2.0 JTDM 170, den ligger just nu på
                          0,72 vilket jag tycker är väl mycket i jämförelse med vad som uppges. (o,53). Skillnaden beror väl i första hand på en modernare
                          motorkonstruktion i Stelvion antar jag. Skillnaden är så pass liten i förhållande till en 159 TBi så man kan faktiskt ifrågasätta dieseln
                          överhuvudtaget, eller tänker jag kanske fel?

                          /Christer

                          #52158
                          Sebastian Carra
                          Deltagare

                            <p style=”text-align: left;”>Hej en positiv uppdatering efter 1000 mil och en service på AR bil så har min bil nu skärpt till sig lite. Ok kan konstatera att den drar 1.3-1.4 i stan och vid korta sträckor med mycket start och stopp. Gångkulturen har blivit bättre. Tydligen är det ett stag som vibrerar när bilen är kall. Detta är ett stag som man endast kan komma åt om man byter turbo enligt AR-bil. På långresa kan man dock komma ner nu i helt vettiga förbrukningssiffror om 0,75-0,86 liter/milen. Trycker man på så ligger den på 0,95. Inget att bråka om. Har noterat att bilen lastad riktigt bra för klassen och är helnöjd i D-läget.

                            </p>
                            jag fryser inte om foten som vissa vittnar om och även om jag har lite vägljud så är det inte påtalade störigt. Jag tror faktiskt alfa fixat allt vi klagar på i och med faceliften dvs MY 2020. Irriterande att dessa skönhetsfel som inte anstår en premiumbil (för de ville ha 595,000 för en ny B-tech 280 hk bensin när den kom) smög med bilen de första åren. Är däremot imponerad över hur bra övrig utrustning som adaptiv farthållare fungerar.

                            Är sugen på att provköra en facelift då jag hört att många icke synliga saker åtgärdats som isolering etc. Tyvärr kommer alfas helt obegripliga försäljarnät in i bilden. De har ingen bil för provkörning i hela stockholm. Så här sitter en kund som jag och funderar på att byta efter endast 1000-mil då jag tror detta skulle kunna kompensera det jag saknar i min. Då säger säljaren tyvärr vi har ingen bil att provköra. Hur ska jag då kunna köpa? Well well.

                          Visar 15 inlägg - 61 till 75 (av 77 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.