Bertone 1600 GTJunior – 75 – hästarna hemma igen!
Published by Kenneth Larsson on
- Detta ämne har 85 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 17 april, 2016 kl. 19:21 av
Robert Hultman.
-
FörfattareInlägg
-
16 februari, 2014 kl. 14:44 #47096
Som kanske många av er vet har jag en projekttråd på Alfapower om mitt Bertoneprojekt. Nu får jag kanske successivt lägga in nyheterna här istället!
Börjar med veckans happening och det är en ny lätt startmotor från Alfaholics. Jag spar 2 kg på denna som väger 3,5 kg istället för min standard som väger 5,5 Kg.
För att förvirra omgivningen så har jag 9 kuggar på min startmotor (och enligt alla litteratur så ska det vara 8 på en 1750 motor). De som följt min projekttråd vet att jag haft ett riktigt hel**te med min matchning av startmotor, startkrans och svänghjul så jag är väldigt fundersam över att grotta med detta. Anledningen att jag började detta jobb var att min startmotor vid vissa tillfällen bara klickat och ej dragit runt motorn, jag misstänker att nya kol behövs.
Inget ska ju vara så lätt som man tror och när startmotorn var monterad så funkade den givetvis INTE. I god engelsk anda finns det 2 anslutningsstift på solenoiden för manöverströmmen. Detta finns ingen information om detta så det blir ju fel från början förstås. Efter telefonsamtal till Alfaholics i UK får man reda på att det ena stiftet ej är inkopplat någonstans – och det var givetvis där jag kopplat in mig. Nåja, nu är man snabb på att få i och ur startmotorn!
11 mars, 2014 kl. 21:51 #47097Då har jag smugit emelolan med lite fuskjobb på min 916 GTV. När jag övertog bilen efter Roger Forsberg så knackar det i kamtidsvariatorn. Efter lite oönskad väntan sitter det nu en splitterny kamtidsvariator på insugskammen och jag har även bestämt mig för att återmontera balansaxelremmen för att få en mjuk fin gång i motorn.
Har nu pysslat med detta för 1’a gången och konstaterar att detta bara kräver tålamod och noggranhet (+ givetvis mätur och kamlås).
Bilder kommer strax kanske i en egen tråd – vem vet?
25 mars, 2014 kl. 21:05 #47098Då har jag köpt lite grejor som jag inte riktigt säkert behöver, men vad gör man inte för att det ska bli fint inne i motorn oxå?? Förresten – vem kan motstå denna typen av maskinelement??
25 mars, 2014 kl. 22:28 #47099Din gottegris
Var det bra pris? Med tanke på att du inte vet om du behöver dem.
GTV 916 3.0 24V -97
26 mars, 2014 kl. 14:38 #47100Ebay är din vän i nöden! Skåda in där och du ska finna!
26 mars, 2014 kl. 17:14 #47101Vad ska du med bara skruvarna till?
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
26 mars, 2014 kl. 21:10 #47102Inlägg av Björn Ek på 2014-03-26 17:14
Vad ska du med bara skruvarna till?
Lustigkurre!
26 mars, 2014 kl. 21:59 #47103Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-03-26 14:38
Ebay är din vän i nöden! Skåda in där och du ska finna!Där är jag varje dag
GTV 916 3.0 24V -97
27 mars, 2014 kl. 07:44 #47104Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-03-26 21:10
Lustigkurre!
Jag vet! Jag är jätterolig!
Vad är det för stakar? Vad väger de?
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
12 april, 2014 kl. 17:27 #47105I veckan som kommer ska jag besiktiga min bil och tänkte att det är bra att få ordning på CO-halten i avgaserna som på äldre bilar får vara 4,5% CO på tomgång. Det är den enda viktiga parametern (och eftersom jag inte har några varningslampor för OBD och motorstyrning) så får man göra detta på det gamla sättet.
Som tur är har vi lite extra mätinstrument på jobbet som man kan låna hem och ha för hobbyjobb. Vi har sjukt komplicerade instrument för det vi sysslar dagligdags med så detta är egentligen skrotad utrustning – men som tur är har vi lite spilltid så si kan hålla detta igång också!
När jag började mäta på bilen idag så får man börja med en rejäl varmkörning av motorn så att den går jämt och fint på tomgång. Trots att den är modifierad ganska ordentligt med hög kompression och en massa annat som modifierats så snurrar den fint på 800 giri på tomgång. Jag har dock noterat att den kan vara en aning tjurig när man ska åka iväg från stillastående. Vid starten på mätningarna konstaterade jag att jag hade bara 1% CO och det är egentligen ganska magert. Första ansatsen var att skruva ur alla blandningsskruvar ytterligare 0,5 varv på alla skruvarna. (Jag vill minnas att min grundinställning var 2,5 varv ut från helt stängd – men jag ska kolla det imorgon).
0,5 varv på min bil gav exakt 1% mera CO. Eftersom man vill ha lite marginal vid besiktningen så siktar jag på ca 3% så dags att skruva ur ytterligare 0,5 varv och då får jag 3% CO.
13 april, 2014 kl. 17:33 #47106Inlägg av Björn Ek på 2014-03-27 07:44
Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-03-26 21:10
Lustigkurre!
Jag vet! Jag är jätterolig!
Vad är det för stakar? Vad väger de?
Björn, det är vevstakar och dom väger strax över 600 gram – jag skulle tro ungefär 640 gram per styck.
14 april, 2014 kl. 08:54 #47107Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-04-13 17:33
Björn, det är vevstakar
Kul… verkligen…
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
14 april, 2014 kl. 20:18 #47108Litar du verkligen på ett mätinstrument som heter Horiba och är tillverkat i England??
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
14 april, 2014 kl. 20:30 #47109Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-04-13 17:33
…dom väger strax över 600 gram – jag skulle tro ungefär 640 gram per styck.
Åhå, hur mycket mer än 485 är det? 🙂
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
16 april, 2014 kl. 19:30 #47110Trots att jag inte monterat de nya vevstakarna så gick bilen genom besiktningen. Fick lite hemläxa på vä halvljus som jag får greja med på egen hand och slipper besvära de ackrediterade företagen med min närvaro igen.
Bromsarna var som väntat utmärkta och bilen kunde med försiktig körning av besiktningsmannen (hatten av!) komma upp på lyften med. Lägsta punkten under bilen visar sig vara stora ljuddämparen bak.
Så nu kör vi 2 år till!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.