Bertone 1600 GTJunior – 75 – hästarna hemma igen!
Published by Kenneth Larsson on
- Detta ämne har 85 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 17 april, 2016 kl. 19:21 av
Robert Hultman.
-
FörfattareInlägg
-
16 april, 2014 kl. 20:28 #47111
Två härliga år väntar.
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
16 april, 2014 kl. 21:01 #47112Härligt, Grattis!
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
16 april, 2014 kl. 21:22 #47113enig med föregående talare
Grattis!!
17 april, 2014 kl. 21:07 #47114Grattis, kul med projekt trådar.
30 juli, 2014 kl. 18:23 #47115Eftersom jag vill ha ordning i livet lägger jag in min bakre stötfångare här med! Klibban får åka med den också!
30 juli, 2014 kl. 18:26 #47116Inlägg av Claes-Peter Lindner på 2014-04-14 20:18
Litar du verkligen på ett mätinstrument som heter Horiba och är tillverkat i England??
Classe, tack för påpekandet, men det är levererat till S**B en gång i tiden som då köpte det från Horiba UK. Det är faktiskt tillverkat av Horiba i Japan….Så därmed fungerar det utmärkt, och man kan lita på det – även om det ser lite medfaret ut – men i detta fallet är det bättre än det som de flesta bilprovningsgäng håller sig med enligt tillförlitliga källor
11 augusti, 2014 kl. 21:27 #47117Då har jag börjat med mina små förberedelser inför Kullen 2014.
Jag gjorde en liten justering av “rakt-fram läget” på ratten och detta gick faktiskt helt utan problem. Kan vara lite svårare än man tror faktiskt. När man ligger och kryper så passade jag på att kika på mina bromsbelägg fram , som jag hade för mig var helt nya förra året….Well Ferodo 2500 är inte köpta för att ge mesta möjliga livslängd – och nu var dom i princip tokslut.
Ja, kanske 3 mm kvar på bästa belägget. Jag monterade dit mina Performance Friction och hoppas det inte regnar – för dom skriker nåt för j*vligt när dom är kalla och man fisbromsar!
På med R-däcken också och 2,2 bar i alla däcken så det får stå till sig någon dag.
I morgon lär det bli gräsklipparen i stället för bilen, och jag får väl köra lite puts på onsdag innan allt ska packas ihop på torsdag. Avfärd fredag vid 16.30 är planen (i varje fall före 17.00……)
Vi ses på Kullen ! (Var där eller var fyrkantig!)
16 november, 2014 kl. 18:55 #47118Då har man varit på Kullen och kört! Som alltid årets absolut bästa banmöte eftersom det ger alla gott om tid att umgås och snacka. Lördagskvällens trevliga middag var toppen och tänk vilken utsikt det varit från restaurangen på Kinnekulles topp om vi inte var drabbade av ett extremt intensiv regnande med tillhörande moln.
Söndagen bjöd på några timmar med bra banåka, sedan drog molnen fram och vi åkte hem med en Bertone på trailern och en som fick rulla de 30 milen hem till Enköping. Patrizios bil fick lämna trailern och min fick sedan åka bakom 159’an resten ner till Stallarholmen. Gäller att hjälpas åt!
16 november, 2014 kl. 19:04 #47119Så, nu till vinterns lilla projekt!
– Växellådan behöver nya synkringar ! (Check – redan avklarat – alla utom den på 5’an behövde bytas.)
– Motorn behöver bli tät (det är fasen dags nu!)
– Nya vevstakarna ska monteras i motorn. (måste väl bli lite bättre?)
– Ny koppling visade sig behövas när jag delade motor/växellåda – egentligen kanske det inte behövs, men jag vill inte böka med det sedan.
– Jag ska även montera ny fjädring med coil-overs från Axel Lind. Räknar med leverans om nån vecka så det blir julhelgen!
– bakaxeln skulle jag gärna vilja dela och sätta i nya lager + nya friktionsbrickor i diffbromsen. Får se om jag hinner.
– Ny tätning i styrväxel – den läcker i botten. Ska bara demontera den först.
– ev en Bredbandslamda skulle kunna vara najs!
Detta var arbetslistan, nu får vi se hur det går med framstegen längs vägen, ska se hur mkt jag orkar lägga ut här. Ni kanske blir trötta på mig?
16 november, 2014 kl. 19:19 #47120Jag har demonterat motorn helt och hållet nu så det är hela bordet fullt av grejor. Dålig skärpa på bilden så att ingen ska kunna kopiera mitt vetenskapliga sätt att lägga upp grejorna!
Som ni ser också är det en del sot på kolvtopparna och i hela förbränningsrummet – 3 år sedan jag hade isär motorn och med den mängden bränsle jag har så får man vara nöjd att det inte är värre!
16 november, 2014 kl. 19:21 #47121Och så kommer bilderna på förbränningsrummen då!
16 november, 2014 kl. 19:24 #47122Man kan se att avgaserna går ur förbränningsrummet på ömse sidor om avgasventilerna – finns ett stråk på båda sidor som är mkt renare än området omkring – så där strömmar avgaserna ut med hög hastighet och rensar bort sot och bränner rent. Eftersom formen på kolvarna är väldigt toppiga så kan man ana att det blir såhär.
16 november, 2014 kl. 19:37 #47123Tyvärr så ser mina fina kolvar från Spruell Racing inte helt perfekta ut. På alla 4 finns tydliga slitagemärken på samma sida som avgasventilerna och betydligt mindre slitagespår på motsatt sida. Tyder på att kolvarna trycks hårt mot cylinderväggarna och att dom bryter genom smörjfilmen (eller att det finns hårda partiklar som bryter genom oljefilmen). 6 år har jag haft dessa och dom har varit 2 ggr på Mille Miglia samt ett antal mil i Sverige + några banmöten. Ska jag vara ledsen eller glad för den oerhörda glädje jag haft dessa mil?
Eller kan allt detta vara konsekvensen av mina cylinderfoder som har uruselt honingsmönster i sig? Konsekvensen blir att oljan inte hänger kvar på cylinderväggarna – och i kombination med mycket bensin så tvättas oljan bort från cylinderväggarna och oljefilmen bryts igenom.
Det som det blir nu är att putsa med fint våtslippapper och ta bort de värsta reporna. Cylinderfoderna ska få sig en omgång också – och jag får nog kassera 1 eller 2 foder då dom dessutom har cylindriska repor runt , och ett av fodren har en djup repa. Tur att jag har några extra foder!
17 november, 2014 kl. 11:43 #47124Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-11-16 19:37
Tyvärr så ser mina fina kolvar från Spruell Racing inte helt perfekta ut. På alla 4 finns tydliga slitagemärken på samma sida som avgasventilerna och betydligt mindre slitagespår på motsatt sida. Tyder på att kolvarna trycks hårt mot cylinderväggarna och att dom bryter genom smörjfilmen (eller att det finns hårda partiklar som bryter genom oljefilmen). 6 år har jag haft dessa och dom har varit 2 ggr på Mille Miglia samt ett antal mil i Sverige + några banmöten. Ska jag vara ledsen eller glad för den oerhörda glädje jag haft dessa mil?
Eller kan allt detta vara konsekvensen av mina cylinderfoder som har uruselt honingsmönster i sig? Konsekvensen blir att oljan inte hänger kvar på cylinderväggarna – och i kombination med mycket bensin så tvättas oljan bort från cylinderväggarna och oljefilmen bryts igenom.
Det som det blir nu är att putsa med fint våtslippapper och ta bort de värsta reporna. Cylinderfoderna ska få sig en omgång också – och jag får nog kassera 1 eller 2 foder då dom dessutom har cylindriska repor runt , och ett av fodren har en djup repa. Tur att jag har några extra foder!
Jag skulle inte bli oroligt för reporna på kolvsidorna. Det slits normalt på det sättet och beror på kolven skjuvar en smula när den trycks ner i explosionsfasen. Jobbet görs ju av av kolvringarna.
Mät leakdown för att kontrollera täthet efter montering.Foderna däremot skall inte vara repiga. Men dom är ju enkla att byta ut och skaffa fram bättre beggade. Jag misstänker att tom 8v TS foder passar på 2 liters nordmotorer. Kanske enklare hitta 8v TS foder nuförtiden.
17 november, 2014 kl. 21:00 #47125Jepp, jag får nog ta och hona om fodren – eller åtminstonde se till att det finns ett schysst mönster i dom på nåt sätt.
Kolvarna ska tydligen ha liksom halvgrovt svarvmönster runt sig. Detta gör att oljefilmen valsas mellan kolven och cylinderväggen och då lyfter kolven lite från cylinderväggen och oljefilmen bryts inte igenom. Tror jag kan åstadkomma samma sak på ett ungefär med halgrov smärgelduk.
Men det ser tråkigt ut när man river sönder motorn!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.