Bertone 1600 GTJunior – 75 – hästarna hemma igen!
Published by Kenneth Larsson on
- Detta ämne har 85 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 17 april, 2016 kl. 19:21 av
Robert Hultman.
-
FörfattareInlägg
-
17 november, 2014 kl. 23:54 #47126
utan att jag direkt vet men… kolla upp om det är lämpligt att handpolera cylinderväggar med smärgeldukk. jag misstänker risk för cylinderväggarna blir orunda.
honingsverktyg som man monterar på tex en skruvdragare funkar nog bättre och du får det önskvärda zick-sack mönstret som håller oljan på plats.
14 december, 2014 kl. 19:51 #47127Benny, jag körde med honingsverktyg från Feltema. Det blev avsevärt bättre än innan så nu försöker jag leva med detta tills jag behöver skruva sönder motorn igen. Blev schysst så jag hoppas det blir OK
14 december, 2014 kl. 19:59 #47128Nu har jag fått hem alla grejor till motorn , så det är bara att börja på återmonteringen igen! En del godsaker kommer att smyga sig ner i motorn med – bilder följer när jag börjar skruva ihop den igen!
Julhelgen / mellandagarna räknar jag med återmontering + ny packbox i styrväxeln då den tyvärr läcker olja i nedre packbox.Känns smartast att göra medan motorn är ur
.
När motorn sedan hittat tillbaka (inkl växellådan) så ska det monteras ny fjädring model design Axel Lind…..! Ska bli en spännande vinter!
15 december, 2014 kl. 21:55 #47129Vevaxeln på väg ner i blocket. Några gängor fixade och i morgon ska foder och kolvar på plats!
Det tar sig…..men sakta!
15 december, 2014 kl. 22:16 #47130Kul, hejja hejja!
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
16 december, 2014 kl. 21:53 #47131När motorn sedan hittat tillbaka (inkl växellådan) så ska det monteras ny fjädring model design Axel Lind…..! Ska bli en spännande vinter!
Det är bra Kenneth, då har jag facit när jag ska montera mitt kit.
18 december, 2014 kl. 21:26 #47132Foder och nya vevstakar monterade.
Varför i hela världen måste racestakarna vara olika än original?? Och hur i hela fridens namn ska man få offseten på rätt håll?????
Jag håller på att bli tokig – men hoppas jag fått det rätt nu – men hur ska det egentligen vara??
21 december, 2014 kl. 10:46 #47133Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-11-16 19:19
Jag har demonterat motorn helt och hållet nu så det är hela bordet fullt av grejor. Dålig skärpa på bilden så att ingen ska kunna kopiera mitt vetenskapliga sätt att lägga upp grejorna!
Ja sån där struktur skulle jag oxo behöva.. lägger tyvärr bara i en hög..
men så ser jag att du lägger allt på den vita julduken …
snyggt jobbat o lycka till..
21 december, 2014 kl. 18:50 #47134Så, där har man smitit från julklappsstöket och spenderat några timmar i garaget!
Jag lovade bilder på vevstakarna, och här kommer det som jag tyckte blev fel. Man ser att offseten landar i att lilländen på staken ger kolven olika mkt stöd på kolvbulten och detta är ju uppenbarligen fel.
21 december, 2014 kl. 18:51 #47135Om man sedan vänder hela härligheten så att offseten kommer på andra hållet blir det så här fint i stället!
21 december, 2014 kl. 18:55 #47136Sedan har jag monterat en riktig finess i botten på motorn – en schysst förstärkningsplåt som stabiliserar botten på motorn från att komma i svängning och gör att blocket förmår ta upp krafterna från vevaxeln på ett mycket bättre sätt!
Detta har jag förmånen att få se i simulationer och beräkningar på jobbet och då jobbar vi iofs med gjutjärn och mycket tyngre grejor – men med aluminium och mycket högre varvtal är det samma principer! Så jag slog till på detta.
21 december, 2014 kl. 18:57 #47137Man klämmer fast plåten i ramlageröverfallen och det blir då en extra mutter att fästa , sedan kläms den fast i sumpbultarna. Blir tätning med kladdigaste silikonet i stället för ordinarie packning!
21 december, 2014 kl. 18:58 #47138Så nu är det bara resten kvar, då kan man softa lite med!
26 december, 2014 kl. 11:52 #47139Jag fick också ett litet paket – Tomten Posten skickade det innan åt mig!
27 december, 2014 kl. 10:47 #47140640 Gram per st för mina från Max Speeding Rods (Gjorda i Kina) – Original Carillo 485 Gram enl Björnbusen – och jag kan väga mina original som jag tror är nära 1 Kg per st.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.