Bertone 1600 GTJunior – 75 – hästarna hemma igen!

Published by Kenneth Larsson on

Forum Projekt Bertone 1600 GTJunior – 75 – hästarna hemma igen!

Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 86 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #47126
    Benny Steen
    Deltagare

      utan att jag direkt vet men… kolla upp om det är lämpligt att handpolera cylinderväggar med smärgeldukk. jag misstänker risk för cylinderväggarna blir orunda.

      honingsverktyg som man monterar på tex en skruvdragare funkar nog bättre och du får det önskvärda zick-sack mönstret som håller oljan på plats. 

      #47127
      Kenneth Larsson
      Deltagare

        Benny, jag körde med honingsverktyg från Feltema. Det blev avsevärt bättre än innan så nu försöker jag leva med detta tills jag behöver skruva sönder motorn igen. Blev schysst så jag hoppas det blir OK

        #47128
        Kenneth Larsson
        Deltagare

          Nu har jag fått hem alla grejor till motorn , så det är bara att börja på återmonteringen igen! En del godsaker kommer att smyga sig ner i motorn med – bilder följer när jag börjar skruva ihop den igen! 

          Julhelgen / mellandagarna räknar jag med återmontering + ny packbox i styrväxeln då den tyvärr läcker olja i nedre packbox.Känns smartast att göra medan motorn är ur .

          När motorn sedan hittat tillbaka (inkl växellådan) så ska det monteras ny fjädring model design Axel Lind…..! Ska bli en spännande vinter!

           

          #47129
          Kenneth Larsson
          Deltagare

            Vevaxeln på väg ner i blocket. Några gängor fixade och i morgon ska foder och kolvar på plats! 

            Det tar sig…..men sakta!

            #47130
            Björn Ek
            Deltagare

              Kul, hejja hejja!

              I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

              #47131
              Mattias Rehn
              Deltagare

                När motorn sedan hittat tillbaka (inkl växellådan) så ska det monteras ny fjädring model design Axel Lind…..! Ska bli en spännande vinter!

                 

                Det är bra Kenneth, då har jag facit när jag ska montera mitt kit.

                #47132
                Kenneth Larsson
                Deltagare

                  Foder och nya vevstakar monterade. 

                  Varför i hela världen måste racestakarna vara olika än original?? Och hur i hela fridens namn ska man få offseten på rätt håll?????

                  Jag håller på att bli tokig – men hoppas jag fått det rätt nu – men hur ska det egentligen vara?? 

                   

                  #47133
                  Hans Bjurman
                  Deltagare

                    Inlägg av Kenneth Larsson på 2014-11-16 19:19

                    Jag har demonterat motorn helt och hållet nu så det är hela bordet fullt av grejor. Dålig skärpa på bilden så att ingen ska kunna kopiera mitt vetenskapliga sätt att lägga upp grejorna!

                    Ja sån där struktur skulle jag oxo behöva.. lägger tyvärr bara i en hög..

                    men så ser jag att du lägger allt på den vita julduken …

                    snyggt jobbat o lycka till..

                    #47134
                    Kenneth Larsson
                    Deltagare

                      Så, där har man smitit från julklappsstöket och spenderat några timmar i garaget! 

                      Jag lovade bilder på vevstakarna, och här kommer det som jag tyckte blev fel. Man ser att offseten landar i att lilländen på staken ger kolven olika mkt stöd på kolvbulten och detta är ju uppenbarligen fel.

                      #47135
                      Kenneth Larsson
                      Deltagare

                        Om man sedan vänder hela härligheten så att offseten kommer på andra hållet blir det så här fint i stället!

                         

                        #47136
                        Kenneth Larsson
                        Deltagare

                          Sedan har jag monterat en riktig finess i botten på motorn – en schysst förstärkningsplåt som stabiliserar botten på motorn från att komma i svängning och gör att blocket förmår ta upp krafterna från vevaxeln på ett mycket bättre sätt!

                          Detta har jag förmånen att få se i simulationer och beräkningar på jobbet och då jobbar vi iofs med gjutjärn och mycket tyngre grejor – men med aluminium och mycket högre varvtal är det samma principer! Så jag slog till på detta. 

                          #47137
                          Kenneth Larsson
                          Deltagare

                            Man klämmer fast plåten i ramlageröverfallen och det blir då en extra mutter att fästa , sedan kläms den fast i sumpbultarna. Blir tätning med kladdigaste silikonet i stället för ordinarie packning!

                            #47138
                            Kenneth Larsson
                            Deltagare

                              Så nu är det bara resten kvar, då kan man softa lite med!

                              #47139
                              Kenneth Larsson
                              Deltagare

                                Jag fick också ett litet paket – Tomten Posten skickade det innan åt mig!

                                #47140
                                Kenneth Larsson
                                Deltagare

                                  640 Gram per st för mina från Max Speeding Rods (Gjorda i Kina) – Original Carillo 485 Gram enl Björnbusen – och jag kan väga mina original som jag tror är nära 1 Kg per st.

                                Visar 15 inlägg - 31 till 45 (av 86 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.