Bertone 1600 GTJunior – 75 – hästarna hemma igen!

Published by Kenneth Larsson on

Forum Projekt Bertone 1600 GTJunior – 75 – hästarna hemma igen!

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 86 totalt)
  • Författare
    Björn Ek
    Deltagare

Tror det var 485 gram, tror jag hamnade två gram under kilot för stake, bult, kolv.

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Kenneth Larsson
      Deltagare

Börjar med att visa hur undre packboxen i styrsnäckan såg ut. Den sitter typ 5 cm från Downpipen och det är jäkligt varmt där…Det är så varmt så att mattorna smälter fast i golvet inne i kupen varma sommardagar. Då kan man fatta att undre packboxen har det svettigt!

Kenneth Larsson
        Deltagare

Jag har även bytt fjädring / fjädrar till Axel Linds specialare som man kan ställa höjden på bilen med. Jag hade tidigare Exotron Race Steg 1 och har hört att Axel’s var mera komfortabla men med bra prestanda! Ja, då finns det bara ett sätt att ta reda på sanningen (eller bilda sig en egen uppfattning). Här ser man att den ofjädrade vikten dessutom ungefär halveras (åtminstonde fram!)

Kenneth Larsson
          Deltagare

Bakfjädrarna är inte lika markant mindre biffiga – men det finns lite mera godis i form av en hjälpfjäder också! Ser lite fränare ut! Och man kan ställa höjden förstås!

Kenneth Larsson
            Deltagare

Och när hela rasket vart monterat såg det ut så här!

Kenneth Larsson
              Deltagare

Det är ju lite pyssligt med ställbar fjädring såtillvida att man behöver montera hela klabbet och sedan mäta hur det blev, sedan plocka ner och justera höjderna (jo, man får lite guidelines) och sedan återmontera – och har man sedan riktig flax och golvet är superplant och så vidare – så är det någorlunda OK. Sedan ska bara krängningshämmare återmonteras fram och lite annat småpyssel fixas med. 

Nu har jag lyckats få till ca 8 cm markfrigång under framänden av bilen och det är ca 6 cm under ljuddämparen som är strax före framaxeln. Kanske man kan höja den 1 cm men sedan är det allt vad man kan göra. 

Morgondagen är du vikt att fixa med krängningshämmare, montera kylare och kylslangar, ev montera skydd under oljesumpen (jo, jag har spräckt en sump redan) och fylla motorolja och kylvatten. Tändningen ska ställas in med!  På måndag får jag köpa växellådsolja och sedan provstarta! Om det inte läcker kan jag sedan lämna tillbaka motorlyften till Patrizio så han kan göra färdigt sin Bertone med!

Kenneth Larsson
                Deltagare

Så, motorlyften återlämnad till sin ägare, bilen provstartad och hyfsat varmkörd, kopplingen luftad (2 ggr) och provkörd bil. 

Resultatet är hitintills att den nya plåten i motorn har gett ett annat ljud vid typ 4000 giri. Eller så är det nåt annat som ändrat sig sedan förra säsongen. Får hoppas det inte är nåt annat som låter mysko!

Växellådan är betydligt tyngre att växla och det är väl som jag väntade mig med en massa nya synkringar – får köra någon vecka och se hur det utvecklar sig! 

Första analysen av mina oljeläckage är att varken växellådan eller motorn läcker just nu – och det får man vara nöjd med! 

Ska bli väldigt spännande att känna hur fjädringen känns sedan med dom nya fjädrarna!

Mattias Rehn
                  Deltagare

Raskt marscherat Kenneth. Ska bli kul att höra utvärderingen av fjädrarna, även om vi har olika stötdämpare.

/Mattias

Kenneth Larsson
                    Deltagare

Inlägg av Mattias Rehn på 2015-01-06 20:27

Raskt marscherat Kenneth. Ska bli kul att höra utvärderingen av fjädrarna, även om vi har olika stötdämpare.

/Mattias

+1 på den! 

Pierre Veiret
                      Deltagare

Imponerande Kenneth, bra jobbat!

Kenneth Larsson
                        Deltagare

Så följer 1’a rapporten: Inte en droppe olja på golvet efter en vecka! Härligt!

Kenneth Larsson
                          Deltagare

Så då har denna helgen oxå slutat tyvärr! Lördagen gick åt lite fix på 156 GTA’n och söndagen jobb med Bertonen. 

Jag har fixat plats för min ganska stora GTA box för insugsluften. Har länge varit övertygad att det inte är speciellt bra att bara plocka förbränningsluften direkt ur motorrummet – Det blir ganska varmt där – så jag har länge kikat efter en annan lösning. I höstas kunde jag köpa en så kallad GTA box av en schysst kompis som tycker det är bättre den används än ligger i hans garage! Det är helt rätt inställning tycker jag! Dock var det lite annat jox som satt i vägen så jag har fått flytta dom grejorna för att få plats. Det som kvarstår nu är att mina insugstrattar är lite stora för att få plats inne i boxen men jag får skaffa en annan variant av trattar som är liite kortare så ska det nog gå bra.

Kenneth Larsson
                            Deltagare

Sedan har jag efter ganska precis 10 år lyckats sortera alla mina specialskruvar och brickor som jag fick med bilen när jag köpte den. Det följde med en stor mysko plastbox full med skitiga och oljiga skruvar av olika slag. Eftersom man inte har prio på att kika på det skita joxet när man vill skruva ihop bilen har jag tyvärr köpt massor med skruv som jag helt klart redan hade i denna lådan . Nåja, eftersom jag påbörjat den stora garagestädningen så är det bättre att göra det sent än aldrig. Och jag får bort den där omöjliga plastbacken från mina hyllor!

Så här fint blev det i alla fall! 

Jäkligt frän luftbox det där måste jag säga.

hur mycket brölar det från insuget med sådan monterad? Med mina misabfilter tyckte jag att det blev för mycket vid långkörning. 

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Kenneth Larsson
                              Deltagare

Inlägg av Fredrik Assarsson på 2015-01-18 19:38

Jäkligt frän luftbox det där måste jag säga.

hur mycket brölar det från insuget med sådan monterad? Med mina misabfilter tyckte jag att det blev för mycket vid långkörning. 

JAg tyckte det lät ganska perfekt med mina 65 mm långa trattar och strumpor över det bara! Ska byta nu till kortare trattar (blir “full radius trumpets”) men dom får sitta inne i boxen! 

Men ljudet är det som får mig att fortsätta åka förgasarbil! 

Visar 15 inlägg - 46 till 60 (av 86 totalt)
                              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.