Bertone 1600 GTJunior – 75 – hästarna hemma igen!
Published by Kenneth Larsson on
- Detta ämne har 85 svar, 14 deltagare, och uppdaterades senast 17 april, 2016 kl. 19:21 av
Robert Hultman.
-
FörfattareInlägg
-
20 januari, 2015 kl. 20:56 #47156
Idag var det dax för lite finfix!
För ganska länge sedan köpte jag ett kit med förstärkt returfjäder till mina dubbla DelOrto 45 mm förgasare. Alla som åkt med Alfa förgasarmotorer vet att det under vissa lägen tar liiite för lång tid att stänga gasspjällen och det känns lite B – så vill man inte ha det. Men eftersom min förmåga är större på att köpa grejor än att i alla lägen faktiskt hinna få dit grejorna så har detta kit legat i min “att fixa när jag hinner” låda. Men nu var det dags!
20 januari, 2015 kl. 22:30 #47157Coolt. Men jag är mer ute efter nåt som öppnar spjällen fortare. Fanns det nåt sånt hos Alfaholics?
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
1 februari, 2015 kl. 17:28 #47158Eftersom GTA boxen inte är hur stor som helst så sprang jag på finessen att behöva byta bort mina långa insugstrattar på förgasarna till sk. “full radius trumpets”.
Inte helt billigt, men fasen vad jag gillar denna typen av maskinkomponenter. Helt perfekt form och underbart läckra att kika på! Synd bara att dom sedan döljs inne i luftburken. Men jag får väl öppna o kika på dom ibland??
1 februari, 2015 kl. 18:47 #47159Sjukt porrigt med fullradietrattar… tror jag behöver handla…
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
2 februari, 2015 kl. 07:51 #47160mmm porr
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
2 februari, 2015 kl. 08:50 #47161Kenneth: Vi är antingen väldigt dåliga för varandra eller väldigt bra, det känns som att vi bara ger varandra nya idéer om mer dyra måste-ha.saker hela tiden!
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
7 april, 2015 kl. 21:18 #47162Nu verkar årets mek närma sig slutet.
Efter att ha varit sjuk och sedan småkrasslig i flera veckor har min ork varit ganska nära 0 alldeles för länge. I helgen fick jag i alla fall inspiration att göra lite roadtest efter alla modifieringar i vinter. Tyvärr verkade det som sisådär 30-40 hästar blivit kvar i garaget på nåt märkligt sätt. Efter sedvanlig förtvivlan så har jag funnit att staget som håller förgasarna på plats tyvärr inte lämnat nog med plats åt gasstaget (som detta året fått en ny undre gummibussning) och därmed gick bilen inte på full gas.
Surt fel – men billigt att åtgärda! På köpet har jag gått genom: kompressionstest (Tack Mats Berg!) , justerat min 1-2-3 tändning sisådär 4 gånger. Kollat alla munstycken i förgasarna, Kollat kamaxlarna 3 gånger….etc etc .
Dock har jag kvar ett mystiskt stomljud i drivlinan och på initiativ av Patrizio Ponti har jag nu lossat motorfästen och växellådsfästen och kört motorn lite. Om teorin och erfarenhet funkar nu så sätter hela alltet sig i nåt bättre läge där det förhoppningsvis ska låta mindre.
Växellådan verkar ha blivit tät efter årets byte av synkringar och det är toppen! Jag har dragit åt oljetrycksgivaren en extra gång då den verkar läcka.
Så i morgon jobbar jag vidare med att byta kardaxelgummit och skruva fast motorn igen!
Eventuellt kollar jag vad som hänt med hastighetsmätarvajern?! Ska byta några glödlampor i instrumentet med och byta främre kofångaren! Sedan är man redo för en ny sommar!
7 april, 2015 kl. 21:24 #47163Fränt! Jag hade ett liknande problem med gasspjällen för några år sedan. Lite nesligt men som sagt billigt att åtgärda!
7 april, 2015 kl. 21:35 #47164Inlägg av Björn Ek på 2015-02-02 08:50
Kenneth: Vi är antingen väldigt dåliga för varandra eller väldigt bra, det känns som att vi bara ger varandra nya idéer om mer dyra måste-ha.saker hela tiden!
Kärlek Björn, äkta kärlek!
7 april, 2015 kl. 22:35 #47165För några år sedan på första Bertonen hade jag det motsatta, gasen hängde sig…hände första gången en polare åkte med och han har aldrig åkt med igen…
Reglaget mellan förgasarna tog ibland i staget på vägen ner igen…var spännande ett par ggr till jag hittade felet7 april, 2015 kl. 23:21 #47166Gashäng fick jag på ett annat sätt: vajern som går över i gaslänkaget var för lång och kilades in mot baksidan av ventilkåpan och satte länkaget i spänn vid fullgas. Det var lite dumt..
Kul att höra att Bertonen är på fötter snart igen! Hoppas på attfå se den i sommar.
8 april, 2015 kl. 06:55 #47167Absolut Fredrik så ska Bertonen ut och rulla i sommar. Frågan är bara om vi rullar samma väg?
Inget Skokloster i år, viger min tid åt klassiska mästerverk i stället, Därmed ryker även 1’a banmötet. Får satsa på banmöte nr2!
Finns några bra bilträffar åt uppsala hållet till? Eller ska vi fixa en egen “förträff i Taxinge” ?
8 april, 2015 kl. 09:40 #47168Appropå gashäng så kan jag meddela att det finns en Enduro-escape i ingången till depåkurvan på Gelleråsen om ni inte visste det. Alla skruvar i trottlarna på flatslideförgasarna på Bimotan är numera ordentligt Loctiteade!
8 april, 2015 kl. 22:25 #47169Taxinge hade varit en kul grej. Har haft en idé om attköra runt i Europa med gammelbilen och köra och titta på slott men det lutar åt att det blir en sådan tur i Sverige istället.
Kommer att flytta till bredvid Steninge slott framöver så där kan man också hitta på något skulle jag tro.
9 april, 2015 kl. 13:33 #47170Inlägg av Kenneth Larsson på 2015-04-07 21:35
Inlägg av Björn Ek på 2015-02-02 08:50
Kenneth: Vi är antingen väldigt dåliga för varandra eller väldigt bra, det känns som att vi bara ger varandra nya idéer om mer dyra måste-ha.saker hela tiden!
Kärlek Björn, äkta kärlek!
Så är det!
Nya trattar beställda!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.