Bertone 1600 GTJunior – 75 – hästarna hemma igen!

Published by Kenneth Larsson on

Forum Projekt Bertone 1600 GTJunior – 75 – hästarna hemma igen!

Visar 11 inlägg - 76 till 86 (av 86 totalt)
  • Författare
    Tobias Sundqvist
    Deltagare

Frän grej det där med den extra fjädern till gasarna! Märktes det ngn skillnad? 

Alfetta Gtv -77 | 33 P4 -91 | 33 SW -89 | 75TS -89

Björn Ek
      Deltagare

Hur skiljer sig den här modden från att byta till starkare returfjädrar på ordinarie plats? 

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Kenneth Larsson
        Deltagare

Inlägg av Björn Ek på 2015-04-10 10:40

Hur skiljer sig den här modden från att byta till starkare returfjädrar på ordinarie plats? 

Björn eftersom det är Alfaholics är den betydligt dyrare lösning på samma problem! Dyrare = bättre!

Ja, det känns tydlig skillnad – en nackdel är att gasen blir liite tyngre att trampa ner. Men det är bra för då spar jag bensin

Kenneth Larsson
          Deltagare

I morgon är det dags för att ta en svängom på Gelleråsen! Ska bli väldigt skoj och en lagom shakedown inför Kinnekulle den 12/6 med Alfagänget.

Årets fix av motorn har resulterat i att det inte läcker olja längre! Känns riktigt bra.

Mattias Rehn
            Deltagare

Nyfiken på rapport över bankörningen, hur kändes bilen med alla uppdateringarna?

Kenneth Larsson
              Deltagare

Mattias, Mattias – ja jag försöker väl summer lite mera vetenskapligt då!

Fjädringen funkade bra – men en av fjäderpottorna fram var tydligen murken och när jag laddade över curbsen så pajade vä fram så den har jag bytt nu. Det blev onödigt lågt fram kan man säga!

Motorn går fint som attan – ska se om jag kan hitta några hästar till innan kullen , det verkar finnas en 5-10 hästar till med små mods så dom ska jag se om jag kan locka fram!

Växellåda med nya synkringar är bra, lite seg i växlingarna ännu, men det blir mkt bättredag för dag!

Körde med en hel del moderna bilar i lördags och det är rätt kul att inse att dom faktiskt är rätt sega och har dålig väghållning! 

Summa summarum: Bertan börjar landa och jag känner mig rätt nöjd med statusen nu! – 5 Kg på piloten hade varit mumma, och sedan kanske en proffisig justering av förgasare på rullande landsväg vore väl investerade pengar kanske ? 

Pierre Veiret
                Deltagare

Kenneth, du kommer väl ihåg att om det inte finns bilder har det inte hänt

Kenneth Larsson
                  Deltagare

Jaha, då är det lite uppdatering igen. 

I veckan har jag skruvat fast generatorstaget som behagade gänga ur sig lite på Gelleråsen. Annars fungerade det mesta riktigt bra där. Lite motorolja har jag fyllt på också – det verkar gå åt lite när man åker bana. Växellådan börjar slita in sig med de nya synkringarna och det är en härlig känsla.

Vänster undre fjäderpotta behagade haverera med mina nya fjädrar från Axel Lind Engineering och markfrigången blev starkt begränsad – och det drog med sig att några klämmor på avgasröret ligger kvar på Gelleråsen tror jag. Nu har jag fixat detta och hoppas på bättre lycka framöver!

Jag har fixat lite med min biltransportsläp också, fettat in hjullagren och smort fjädringen på  axeln – lyx, jag vet! Fixat lite pallningsklossar så man kan köra Bertonen upp på släpet utan att avgasröret tar i backen! I morgon ska släpen få nya skärmar i äkta plast (finessen med detta är att man kan öppna dörren på Bertonen sedan man kört upp den på släpet – är ju opraktiskt att klättra ut genom fönstret.  

Så nu är jag klar för Gelleråsen känns det som!

Björn Ek
                    Deltagare

Snacka om att vara ute i sjukt god tid! 

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Kenneth Larsson
                      Deltagare

Hoppas få hem lite längre fjädrar i veckan + ska justera ljusinställningen innan besiktning nästa vecka på Bertonen. Undrar om man ska rejsa på Gelleråsen den 14’e ? 

Sugen är man ju !

Robert Hultman
                        Deltagare

Inlägg av Kenneth Larsson på 2016-04-17 19:04

Hoppas få hem lite längre fjädrar i veckan + ska justera ljusinställningen innan besiktning nästa vecka på Bertonen. Undrar om man ska rejsa på Gelleråsen den 14’e ? 

Sugen är man ju !

Längre fjädrar?  (Är du ute i sjukt god till för nästa års påskris eller…)

Stockholm

Visar 11 inlägg - 76 till 86 (av 86 totalt)
                        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.