Bertone 2,0 GTV – glappande gaslänkage

Published by Jörgen Ralsmark on

Forum Teknik Bertone 2,0 GTV – glappande gaslänkage

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Jörgen Ralsmark
    Deltagare

Hej!

Efter att jag haft av förgasarna för lite underhåll har jag har fått ett förbryllande glapp i gaslänkaget. När jag trampar ner gaspedalen reagerar inte motorn direkt utan jag behöver trycka ner nästan 2 cm innan respons.  Kollar jag vid förgasarna och trycker på kulan till förgasarnas hävarmar så rör sig hävarmen vid torpedväggens högra sida nästan direkt. Drar jag i handgasarmen vid vänstra torpedväggen glappar det med samma mått som när jag trycker på gaspedalen. Vad kan det bero på och hur justerar jag detta?

Mvh

Jörgen R

Tor Wereen
      Deltagare

Hej. Det är inte så att du satt fast länkaget mellan förgasare och pedal fel. L grejen på motorn är ju fritt vridbar. Satte det fel själv…

Mvh Tor

Jörgen Ralsmark
        Deltagare

Hej och tack för svar!

Vad menar du med L grejen på motorn?

Det enda jag lossat i länkaget är den övre plastleden som håller om kulan på förgasarnas egna gashävarmar, där man synkar dem. Den leden går ju bara på ett håll.

Mvh

Jörgen

Jörgen Ralsmark
          Deltagare

Hej!

Nu har jag felsökt och det var knepigt eftersom jag ju inte kan vara på två ställen samtidigt. Hur som helst så har jag lokaliserat orsaken. Jag behöver byta den lilla bussningen (med kulleden) vid gasstångens hävarm på höger sida av torpedväggen. Medan jag är igång tänker jag även byta de tvågummibussningarna som håller fast stången mot torpedväggen. Har någon på detta kunniga forum gjort denna operation? Kan man göra det utan att ta stången ur bilen? Om den måste ur, kan man göra det trots motor , slangar och annat som gör det trångt och till synes omöjligt?

Tack på förhand för svar

Mvh

Jörgen R

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.