Bertone kupe som klickar från bakvagnen

Published by Tor Wereen on

Forum Teknik Bertone kupe som klickar från bakvagnen

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
  • Författare
    Tor Wereen
    Deltagare

Hallå,

Har under ett tag tyckt att bakvagnen var lite svajig, så jag har bytt bussningarna bak. Blev lite bättre men inte helt bra. Testade att rycka i bakhjulen och det känns som det är glapp någon stans i bakhjulen eller …. man kan tom höra ett ljud från vänster bak. Har kollat hjullager och använt spett för att hitta glapp i någon bussning, men det är det inte heller. Åkte hem till polarn Per igår för att tillsammans med honom försöka hitta vad det är som känns som det glappar, men inte heller tillsammans lyckades vi hitta att något sitter löst eller glappar.

Tips mottages gärna, nu hänger bilen på 180 cm och får inte komma ner förrän jag hittat vad som låter…

Tor

Robert Hultman
      Deltagare

Hör du klickandet när du snurrar på hjulet när bilen är upphissad?

Kan ljudet i själva verket komma från bakaxeln eller kardanaxeln?

Stockholm

Tor Wereen
        Deltagare

Hej Robert. När bilen är uppphissad så kan jag inte hitta något som verkar glappa. Har använt brytjärn på alla ställen som skulle kunna vara glappt.

Hörs bara när bilen står på marken och man drar uppe på hjulet så att man får en sidorörelse i bilen. Mycket konstigt. Vi la pass 30 minuter på att gunga bilen i sidled och Per låg under och kände på alla bussningar och stag. Hittar inte något som glappar! Fälgarna ligger också mot som de ska, på alla ställen. Stoppar dit några bilder.

Men det känns som det är ett glapp. Det är inte något större glapp i kardanen och visst finns det lite glapp i bakaxeln (om man snurrar på hjulen), men det är inte sett sådant glapp man skulle få om man rycker i hjulet i sidled. Iså fall så är det ju hela drivaxeln som rör sig i sidled! Tror du att det kan vara så?

Blir inte riktigt klok på vad det är.

Tor

Robert Hultman
          Deltagare

Man kan kanske tänkta sig att hela drivaxeln rör sig i sidled om bussningarna i T-staget är slut?

Stockholm

Tor Wereen
            Deltagare

Hej Robert.

Ok, testar att riva bort dem så får jag se. Dock verkar det inte som om de glappar när jag sliter och bänder på dem, men man vet ju inte. Tror inte att de är bytta på många år. Kanske under mitten av 00 talet.

Får se om jag får bort dem under veckan. Man skall ju jobba också på det dagliga kneget.

Ytterliggare fråga, om man tar bort T staget, behöver man stötta under för att inte bakaxeln skall bli hängande i något dumt (mer än snörena).

Tor

Robert Hultman
              Deltagare

Jag kommer inte ihåg på rak arm hur det ser ut med bromsledningar, handbromsvajer och vad mer det kan vara. Att stötta upp kardanklumpen på något sätt kan nog vara en bra idé.

Stockholm

Tor Wereen
                Deltagare

Då stöttar vi med en växellådslyft och lite spännband. Ska ta fram muttermaskinen och pumpa upp kompressorn.

Hoppas på fina bilder under veckan på hur det går.

Tor

Tor Wereen
                  Deltagare

Hej, Fick lite blodad tand och energi. Så, nu är det borta. Finns glapp mellan lagringen i kanterna och själva T-armen. Sitter någon form av plastbussnignar mellan som verkar ha blivit väldigt gamla.

Någon som vet hur man får bort ändarna på T-armen?

Efter några minuter med en roterande stålborste såg den bättre ut. Får nog måla den så den ser snyggare ut till sista besiktningen.

Tor

Tor Wereen
                    Deltagare

Hallå, har läste en massa om detta nu och även tittat på själva bussningarna. De är väldigt bra! Men plastschimsen har börjat spricka upp. Funderar på om man kan byta dem. Läste att det skulle vara max 0,1 mm mellan bussningen och själva T armen. Visst kan man byta ut bussningen mot en ny, och sedan linjera upp den på bilen för att sätta dit nya brickor. Men det verkar vara ganska mycket jobb för att få det på plats igen. Hittade ett papper från alfa på hur en avdragare skulle se ut :-). Lägger in en bild på den och ett förslag på bricka.

Misstänker att man får sätta in allt på plats igen och sedan försöka få dit brickan. Fanns någon kreativ lösning om inte brickan fastnar också.

Vad säger ni? Bara sätta hop och kolla upp nya shims, eller ta bort och sedan svära i några timmar?

Tor

Robert Hultman
                      Deltagare

T-armen är ett område jag inte varit inne och rotat i, så jag vet inte vad jag talar om. (som vanligt 😉 )

Men när jag tittar på reservdelsleverantörernas hemsidor verkar det som att “plastchimset” i själva verket är av gummi eller polyuretan.

https://www.areseparts.se/se/ersatzteile/gt-bertone/fahrwerk/hinterachse/fuehrungsstreben-reaktionsdreieck/gummischeibe-fur-aussenteil-reakti-onsdreieck.html

https://www.alfaholics.com/parts/105-series/steering-and-suspension/t-bar-thrust-washer-superflex/

Det verkar vara en jobbig operation att ha isär och sen sätta ihop T-armen och bussningarna men kanske kan det vara värt besväret för att få allt tipp-topp. Men om målet är att få bort klickandet, kanske det kan vara värt att fortsätta leta efter orsaker som är enklare att åtgärda. Jag är ju väldigt lat, så jag provar ju gärna alla möjliga, också långsökta, åtgärder innan jag gör det där jobbiga som jag egentligen tror är orsaken. Har du kollat att det inte ligger en skruv eller nåt och skramlar i askkoppen i bilen? 😉

Edit: För en verkstad med rätt verktyg kan det väl iofs inte innebära mycket arbete att byta chimsen, när du nu har T-armen lös.

• Det här svaret redigerades för 2 år, 11 månader sedan av Robert Hultman.

Stockholm

Tor Wereen
                        Deltagare

Hallå Robert.

Beställde nya grejjer från Alfaholics igår, så jag byter ut dem. Tänkte göra ett eget verktyg i analogi med orginalet.

https://www.alfabb.com/threads/alfa-romeo-special-tool-a-3-0163-for-t-arm-bushing.552449/

Lycklig som jag är så har jag både svarv, fräs och press i garaget. Får se om jag får loss det eller om jag behöver pressa dit de nya bussningarna. Målar nog T-staget gult också, lite kul skall ju besiktningen ha.

Dock är det inte detta som gör att det klickar… Det låter bara om man ryster på vänster bakhjul, från höger känns bara ett litet glapp. När jag fått ner allt så skall jag sätta bilen på lite höjd, kanske 60 cm och se om jag kan lokalisera det med kompisen Per.

Det är kul att ha något och se fram emot under våren.

Hoppas bara att det inte är inne i bakaxeln, jobbigt att riva…..

Tor

Tor Wereen
                          Deltagare

Tänkte lite till och sedan beslutade jag mig för att testa “skärbrädevarianten” när det gäller brickan mellan bussning och T-bar. Vår  gamla trotjänare från Claes Ohlson har börjat bli lite uckig. Hittade inte någon 4 mm skärbräda, men denna är 2 mm, så om man tar två st bitar så blir det ju 4 mm (som är vad jag behöver). Jobbigt att svarva i 2 mm plast, så jag tog en plåtsax och klippte till. Inte helt fel, satte dit dem och det verkar sitta jättebra, rätt glapp nu, får se när det kommer upp på bilen också. Kanske får schimsa med en bit “overhead” eller något.

I väntan på att jag får hem grejjor från Alfaholics så är det iallafall ett bra substitut.

Tor

Niclas Enell
                            Deltagare

Inga klickande ljud från bakvagnen på min Bertone men väl ett tydligt slingrande. Jag känner igen beteendet från länge sedan på en bil med identifierat dåliga bussningar.Eftersom jag var övertygad om att de på min bil nu 20 år gamla bussningarna var slut så rev jag ner hela bakvagnen för att byta, men om man bara kollar på dem med ögat ser allt friskt ut.

Återstår alltså T-staget, jag har aldrig delat på det och skall nu försöka få en bilverkstad till att pressa ur bussningarna. Skall bli spännade att höra vad verkstaden säger när jag kommer dragandes med staget i morgon.

Tänkte på det du skrev om din hemmasnickrade distans på 4 mm, tror knappast att jag ens är i närheten att få in 4 mm på mitt T-stag.

Enell

Tor Wereen
                              Deltagare

Beställde hem nya bussningar och distanser från Alfaholics och de kommer imorgon. Om det inte funkar så har jag liggande. Dock är allt mitt väldigt friskt som jag har (jag har också bytt alla bussningar….)

Det som behövs från verkstan är följande grejjer som jag lägger bild på

Länk här också

https://www.alfabb.com/threads/alfa-romeo-special-tool-a-3-0163-for-t-arm-bushing.552449/

Byter dock bussningen mellan T-staget och skälva bakaxeln. Får se om det hjälper, den kostade inte många pund.

Tyvärr hitade jag lite rost också… Får väl svetsa hop det så att man inte får nerslag på sista besiktningen.Lite rost i tröskeln...

Tor

Tor Wereen
                                Deltagare

Så, nu är nya bussningen på plats i T-BAREN. Räknar med att det blir bättre med denna. Passade på att byta handbromsbackar också. Man kan sätta hop det fel på många sätt…

Nu är det bara rosthålet kvar i vänster tröskel… Insåg också att någon bytt skärmkanter bak, men inte rostskyddat, över huvud taget! får försöka få det någorlunda rent, på med massor av blymönja och zink, samt rejält med hålrumsskydd. Tur att bilen stått inne ett tag så det torkat upp.

Kul att det snart är jul, då kan man köpa egna julklappar 🙂

Tor

Visar 15 inlägg - 1 till 15 (av 21 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.