Bertone Stepnose -65, kommer jag att orka..?
Published by Björn Jägerstedt on
- Detta ämne har 78 svar, 18 deltagare, och uppdaterades senast 20 februari, 2016 kl. 15:18 av
Björn Jägerstedt.
-
FörfattareInlägg
-
9 augusti, 2015 kl. 14:10 #48417
Hej på er, mitt första inlägg här.
Just hemkommen från lappland med en Sprint GT -65.
Hittade den av en slump när jag en kväll satt och googlade
på dom olika Bertone-modellerna.
Fick träff hos Biluppgifter.se på en Giulia Sprint, fordonsår
1966, 1 ägare, avställd sen 1983. (32år!).
”Fordonet ägs av en 85 årig man från xxx, han har ägt
fordonet i 49år och en månad”
Fick via transportstyrelsen reda på ägaruppgifterna med både
telenummer och adress på ägaren som bor i norrland
Kan det vara möjligt att den finns kvar?
Är det någon idé att ringa?
Det måste förmodligen vara många som genom åren sett den.
Men ett telesamtal mer eller mindre tänkte jag och slog en signal.
”Jovisst, den finns allt kvar, men den står uppe vid stugan i
Lappland, men jag har inte tittat till den på många år, så skicket vet jag inte
mycket om.. Den står inomhus i ett magasin med golv, fyra väggar och tak. Du
kan få köpa den om du vill”
Jösses!
Många tankar snurrade förstås i skallen..
Åka 100mil till lappland med biltransportkärra och kanske
mötas av en rosthög..
Fast norrlandskörd borde kunna ge hopp om hyfsat skick..
Har motorn frusit, sitter den fast?
Rått-äten?
Tanken rostat sönder?
Däcken platta och torkade?
Bromsarna fast och helt igenrostade?
Hur skall man få den på släpet?
Jo, frågorna var många
(Sen visade det sig att det inte var en -66 GTV utan -65 GT
efter koll med Marco Fazio, Alfa Romeo Italien)
Hör till saken att vi just höll på och planerade en
fjällsemester och det visade det sig att bilen stod utanför Sorsele 10mil från
Fjällområdet Ammarnäs.
Vi kanske kunde kombinera bilköp med fjällsemester?
Ägaren skulle upp till stugan några dagar nästkommande
vecka, vi var välkomna att komma och titta på bilen.
Så blev det, och här står man nu hemma med objektet.
Mätarställning 7600mil (stärks av bes.protokoll genom tiden)
Kaross i hyfsat skick, saknas dessvärre främre stötfångare
och kromdelar till front inkl. mitt sektion.
Chassie i skapligt skick, en del rostlagningar gjorda i golv
och bärande balkar, reservhjulsbaljan hel och fin(!) Rostskyddsbehandlad med
mycket smet.
Inredning måste kläs om/bytas, bakre sittdyna saknas,
ryggdel finns.
Dunlop bromsar med rostiga skivor..
Har nu plockad ner den en del och lyft ur motor växellåda.
-
Motor 1600cc, 00501 med Dellorto 40DHLA
-
Gamla toppen utan öron i framkant mot ventilkåpa L
-
Verkar ej frusen och går runt J
-
Stort spel mellan kolv och cylinder, får ned bladmått
på 0,40mm L -
Kammarna verkar vara i bra skick J
-
DC-generator L
-
Bosch fördelare J
Nej, nu kan jag inte rabbla upp
mer utan måste fråga lite.Men först lite om målsättningen:
Projekttid ca 3-5år? (lär gå åt
både mycket tid och pengar..)Gatbil, röd lack, ej 100%
överensstämmande med originalutförande, men behålla stepnose looken.Motor med bibehållna 40DHLA,
tuffare avgassystem, byta hjul, lite sänkt med konidämpare(?), Förmodligen
originalinredning (omklädd).Ja vi får väl se…
Frågor:
- Hur
var det nu, passar olika fodersatser i detta block, ev gå upp till 1750 i
kombination med 40DHLA (kammarna, 10502-03200, lär visst vara samma som
1750)? - Är
det lönt att renovera motor för minst(?) 15000:- i reservdelar, eller
skall man försöka hitta utbytesmotor i bra skick? - Byta
ut Dunlop bromsarna? - Nån
som har stepnos främre stötfångare och bakre sittdyna till övers?
Ja, vi börjar så här, fortsättning lär följa..
//Björn
9 augusti, 2015 kl. 15:49 #48418..lyckas inte med att ladda upp bild, har försökt följa hjälpinstruktionerna, i sista momentet går bilden inte att ladda upp.. Nån som kan instruera bättre?
Kör Windows IE11
9 augusti, 2015 kl. 20:08 #48419Kul historia! Påminner faktiskt mycket om när jag köpte min 1750. Slog in regnumret, hittade ägaren på samma vis, ringde och helt plötsligt stog jag i en gammal lada med bilen och strax därefter med bilen på släp, på väg hem.
Ang. uppladdningen av bilder så ska det väl vara så enkelt som att du trycker på “Bifoga fil” och letar bilden på din dator och laddar upp. Jag rekommenderar dock starkt att du provar att byta webbläsare då IE är fullkomligt värdelöst. Google Chrome eller Mozilla Firefox är ljusår bättre, det kan vara det som är problemet. Det kan också vara så att forumet inte stöder upplösningen på bilderna eller filformatet, men prova först att byta webbläsare.
9 augusti, 2015 kl. 20:27 #48420..då provar jag med chrome.
Här kommer några bilder
9 augusti, 2015 kl. 20:32 #484219 augusti, 2015 kl. 20:33 #484229 augusti, 2015 kl. 20:33 #48423Hej Björn, håller på att renovera en 66:a och det kan bli delar över till kofångaren fram, återkom när du är i slutet av din renovering, mvh Torsten
9 augusti, 2015 kl. 20:35 #48424Se där, det funkade ju
Jo, det är 32års damm och skräp som syns på huv och tak, faktiskt inte rost
9 augusti, 2015 kl. 20:37 #48425Tackar, jag återkommer förhoppningsvis
9 augusti, 2015 kl. 21:06 #48426Hej Björn
Kul historia och ber att få gratulera till ett bra köp. En GT-65 hyfsat med låga mil är en raritet.
Med en bil som den du köpt gäller bara en sak – gör en originalrenovering.
Resultatet blir en kul bil som du kan njuta av och som dina barn(om sådana finns) kommer att uppskatta att du originalrenoverat.Vill du bygga busbil eller inte reder ut en originalrenovering får jag rekomendera dig att välja en annan bertone bil tex en 1300/1600 gtj 1973-1975 som är betydligt mindre sällsynt.
Hälsningar
Björn Nilsson
TrelleborgBjörn Nilsson
9 augusti, 2015 kl. 22:40 #48427Tack för dina synpunkter Björn!
Jag har ännu långt ifrån bestämt mig för på vilken nivå jag skall lägga renoveringen på. Vill som sagt bibehålla Stepnose utseendet. Kommer att börja med motorn och får därifrån sedan ta det vidare, den skall förmodligen se ut som original. Men eftersom jag måste byta kolv/foder så vill jag få klarhet i om möjligheten finns att gå upp till 1750 för att få bättre vridmoment.
mvh Björn
10 augusti, 2015 kl. 08:02 #48428Att få ut 1750 cc ur en 1600 går så vitt jag vet inte, det är en annan vev i 1750 motorn och blocket skiljer sig också åt. Förr fanns det kolvsatser från Exotron som gjorde att man kunde komma upp i 1648 cc. Jag har även läst eller hört att man kan montera 1750 kolvar i fodren om man borrar upp dom. Jag skulle behålla 1600 maskinen om det är originalet, och renovera den. En 1750 maskin är en långslagig sak som inte alls är lika rapp och varvvillig som 1600 maskinen.
10 augusti, 2015 kl. 08:54 #48429Tack Michael,
Det var det svaret jag egentligen ville ha
Då kan jag ägna mig åt originalmotorn och förhoppningsvis få den i bra skick.
Vilket fabrikat på fodersats är att rekommendera?
Har hittat firman “Alfa-Service Spareparts Germany” som jag tycker verkar ha bra priser. http://www.alfa-service.com/modx/
Nån som handlat därifrån? Sen finns förstås http://www.highwoodalfa.com/
Andra bra firmor?
//Björn
10 augusti, 2015 kl. 10:05 #48430Classicalfa och Alfaholics har standarsatser för c:a 350 pund. Dom har även andra satser som skall tåla lite hårdare tag. Alfaholics påstår sig även att kunna plocka fram satser efter kundens önskemål. Det klarar dom säkert också, men dom gillar nog att ta betalt därefter..
Frän bil för övrigt, ett ladufynd gör ju saken ännu roligare..
10 augusti, 2015 kl. 11:10 #48431Tycker det är synd att göra något annat en en original renovering, inte ens byta färg utan behålla den blå. Speciellt om du ser till nerlagd krona och värde på bilen efteråt. Som sagt det är min åsikt.
//Henrik
-
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.