Bertone; Vad är detta för plåtbit?

Published by Björn Jägerstedt on

Forum Teknik Bertone; Vad är detta för plåtbit?

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #32507

    Någon som känner till om denna plåt sitter som original?
    Vad har den för funktion?   

    Bilen är en Sprint GT -65

    #32508
    Daniel Tunér
    Deltagare

    Är det inte en förstörd version av den här plåtbiten?
    http://www.alfaholics.com/browse-parts-by-car/105-series/panels/coupe/inner-right-rear-wing-section/

    Isåfall är den till för att stadga upp mellan bakdelen och bakre hjulhuset.

    #32509

    Aha

    Tycks monteras på detta vis, verkar ha till uppgift att stabilisera infästningen av reservhjulsbaljan!
    Blir till att beställa den del också då..

    http://www.alfabb.com/bb/forums/gt-1963-1977/185670-floor-rust-exposed-patch-replace-17.html

    http://www.alfabb.com/bb/forums/gt-1963-1977/194403-bare-metal-rebuild-phase-ii-blasting-bodywork-paint-9.html

     

    #32510
    Daniel Tunér
    Deltagare

    Inlägg av Björn Jägerstedt på 2016-09-09 17:06

    Aha

    Tycks monteras på detta vis, verkar ha till uppgift att stabilisera infästningen av reservhjulsbaljan!
    Blir till att beställa den del också då..

    http://www.alfabb.com/bb/forums/gt-1963-1977/185670-floor-rust-exposed-patch-replace-17.html

    http://www.alfabb.com/bb/forums/gt-1963-1977/194403-bare-metal-rebuild-phase-ii-blasting-bodywork-paint-9.html

     

    Ah, precis!
    Finns väl ingen på vänstra sidan. Min Bertone är upprostad på exakt samma ställe men baljan är igenlagd på den så kanske skiter jag i att svetsa dit en ny plåtbit där, om jag ändå inte behöver den.

    #32511

    ..Fast vad tror ni, kommer den inte att göra mer skada än nytta, måste ju bli värsta rostfällan

    Vad har ni för erfarenheter, den som sitter som original på -65:an tycks vara betydligt mindre och har dessutom ett stort ventilationshål för kondens(?)

    #32512
    Andreas Åberg
    Deltagare

    Inlägg av Björn Jägerstedt på 2016-09-10 16:00

    ..Fast vad tror ni, kommer den inte att göra mer skada än nytta, måste ju bli värsta rostfällan

    Vad har ni för erfarenheter, den som sitter som original på -65:an tycks vara betydligt mindre och har dessutom ett stort ventilationshål för kondens(?)

    Jag tror inte du skall ha den stora plåten på insidan!? Den sitter iallafall inte på min 65a., tror jag har något liknande den på din bild! ska se om jag kan komma åt att fota det hörnet på den så får vi jämföra!  Du hade väl ingen förstyvning på vänstersidan heller! 

    Det verkar skilja en hel del på tidiga bilar vs senare, 

    #32513
    Andreas Åberg
    Deltagare

    Jag kollade på min bil och den har inte den plåten som du har! den har inte heller den plåten som finns att köpa!

    Min bil är ju tidigare än din, jag har tex inga original bältesinfästningar i karossen! så det kan ju vara så att den plåten kom till under modellåret?

    Jag tror inte att det har varit svetsat och modifierat just i det området på min bil! 

    Har du Rostfria/delade stötfångare? vet inte riktigt hur länge de “gamla” kromade fanns?

     

    #32514

    Fick svar från Tom på ClassicAlfa
    Den mindre plåten ersattes -68 av den större. Tycker att man kan svetsa dit en kopia av den mindre varianten. 
    Han avråder dock från att använda den större (rostrisk..).

    #32515

    Inlägg av Andreas Åberg på 2016-09-12 11:25

     

    Har du Rostfria/delade stötfångare? vet inte riktigt hur länge de “gamla” kromade fanns?

     

    Bakre stötfångare är kromad/hel. Fram fick jag med en sprillans NOS rostfri/delad.
    Så min har säkert haft kromat från början runt om.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.