Bertonetrassel
Published by Per Jogfors on
- Detta ämne har 6 svar, 5 deltagare, och uppdaterades senast 26 april, 2016 kl. 07:02 av Christer Andersson.
-
FörfattareInlägg
-
24 april, 2016 kl. 20:53 #31514
Hej!
Denna dag började med vårkänslor. Åkte med dottern till torpet 20 mil bort, tog ut Bertonen som startade lydigt efter vintervilan. Jag är lite bortskämd med att uppstarten alltid går lätt efter renoveringen för cirka 25 år sedan…Därefter kortare varmkörning och kontroll att allt verkade vara i sin ordning. Sedan en 2 km lång färd till macken för att kolla lufttryck. Jag stänger av bilen. Sedan går den inte i gång! Verkligen stendöd! Snabb felsökning vid macken som är av den gamla sorten, jag fick låna verktyg- Bensin kommer, gnista finns. Vi nöter ett tag med startkablar för att få lite extra fart men inget resultat. Jag tar ur stiften, som inte är uppseendeväckande våta och efter detta startar bilen men inte “normalt”. Det låter som den baktänder men på andra försöket går den igång och går plötsligt bra. Nu vidtar hemresan på 20 mil, som tur är med följebil…Bilen går bra, precis som vanligt MEN när jag några gånger prövar att i fart slå av tändningen startar den motvilligt/inte alls.De flesta gångerna när jag prövar detta får jag “tvinga” igång bilen med växeln. Hemma i carporten stänger jag av bilen, den startar då motvilligt-inte på “normalt” sätt. Några timmar senare när bilen kallnat är den stendöd. Har ni några teorier? Bilen är helt original 1600 med Marelli brytarsystem. Kanske dags att byta ut allt men konstigt/tur att den gick hela vägen hem tycker jag. Om “allt” ska bytas-ska man satsa på brytarlöst tycker ni? Tacksam för synpunkter/tips på alla dessa lösa teorier/frågor.
Tack på förhand
Per Jogfors
24 april, 2016 kl. 21:07 #31515Svårt att lösa över nätet men jag hade börjat kolla tändkablarna och brytare.
Mest tycker jag att det låter som om det är dålig kontakt någonstans?
Och angående brytarlöst. Ja, det är en sjukt bra början för bättre start och lågfartsegenskaper.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
24 april, 2016 kl. 21:41 #31516Tack för tips. Jag tittade alfaholics hemsida. Ska man satsa på brytarlöst i gamla fördelaren eller en ny programmerbar fördelare som de hade?
24 april, 2016 kl. 21:49 #31517titta på brytarna – byt dom ! Kondensator ? Har du fukt i fördelarlocket ? Är kontakterna schyssta invändigt i fördelaren ?
Låter som dålig kontakt….
24 april, 2016 kl. 22:39 #31518Hur gamla är dina tändstift ? MIn Giulia vägrade starta efter en kort körtur, tänkte efter hur gamla var stiften? Hmm dom var nog sådär tio år om det räcker. Bytte stift och nu startar den bara man visar startnyckeln
Björn Nilsson
25 april, 2016 kl. 21:56 #31519Tack för alla tips. Tändspolen har ström, det är inte fel på den utan förmodligen på brytare/kondensator. Jag kommer byta allt på högspänningssidan förutom stiften som är nästan nya. Brytare, kondensator, rotor, fördelarlock och tändkablar. Beställer från alfaholic, det har fungerat bra tidigare. Inget elektroniskt system denna gång. Med viss tvekan följer jag orginalspåret enligt receptet ovan.
MVH
Per Jogfors
26 april, 2016 kl. 07:02 #31520Brytarna… På mina 116-bilar brukade dina symptom indikera att det var dax att se över brytarna. Kontrollera gapet och hur kontaktytorna ser ut. Vid “materialvandring”, om du har typ en pyramid i kontakten bör kondensatorn också bytas. Ser ytorna ok ut räcker det att putsa lite med en magnetfil och justera in avståndet. Köra 1 000 mil till.
Så gjorde man iaf “förr i tiden”.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.