Besiktning… och däck

Published by Joel Rosén on

Forum Bankörning Besiktning… och däck

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
  • Författare
    Joel Rosén
    Deltagare

GTVn gled genom besiktningen på röda mattan igår. Lyckan är total då jag hyst visst oro för anmärkningar då inredningen är tömd osv. Nu blir det Gelleråsen och mitt första banmöte med klubben. Har kört lite konbana och mindre banor förut men anmälde mig nu till klass C.

En kvick fråga till er mer erfarna:

Däcktryck i en så pass tung bil som en GTV? Kör troligtvis på 17″ 245\35. Finns det kompressor vid banan ifall man vill fylla på? Behöver köra 15 mil på morgonen och kör vanligtvis med ganska högt tryck, för att få upp bilen från banan lite

Och kostar endagslicens 250kr fortfarande? Vet att det nämns i någon annan tråd men är fortfarande inte helt säker då det inte någonstans under banmötesfliken nämns något om detta.

GTV 2.0 V6 TB

Björn Ek
      Deltagare

Hej Joel! Kul att du kommer och kör!

Grundregeln för däcktryck är att på R-däck sänker man trycket för bana och för sportdäck höjer man trycket. Rätt tryck för vinterdäck får man fråga Waltgård om. 🙂 Jag kör bara på R-däck så jag låter någon annan svara på optimala trycket för dina 17-tummare. Kompressor finns oftast inte så många tar med sig själv. Jag har någon liten historia från Jula som kostade 300 spänn.

Prova-pålicens kan man ta ut en gång per år för 250kr. Sen går man lämpligen klubbens licenskurs.

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Joel Rosén
        Deltagare

Tack för svar! Så det är en gång per år som gäller för pr-licensen. Bra att veta 

Jag tror jag kommer missa licenskursen den 13e juni, jobbar resande och är borta ett par månader i stöten. Har hittat denna dock som går av stapeln på fredag, är det något att rekommendera?

http://www.ostergotlandsbf.se/kurser/226-9-5-racingkurs

GTV 2.0 V6 TB

Sune Karlsson
          Deltagare

Har gått den kursen. Helt OK.

Finns flera mackar inne i Karlskoga där du kan fylla på lite extra luft innan den sista milen till Gelleråsen.

Går det så går det...

Visar 4 inlägg - 1 till 4 (av 4 totalt)
          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.