Besöksrapport Alfa Romeomuséet

Published by Fredric Gustafsson on

Forum Allmänt Besöksrapport Alfa Romeomuséet

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
  • Författare

Äntligen var det dags!  I måndags besökte jag Storico Alfa Romeo som nyöppnade i somras efter tre års renovering. Muséet ligger i det gamla huvudkontoret i Arese strax utanför Milano. Den gamla Portellofabriken ligger bredvid. Redan vid parkeringen ser man att det inte snålats in på effekterna. En röd slingrande fond möter dig och leder in i byggnaden. Den påkostat lyxiga känslan består genom hela besöket. Helt klart har man varit på Mercedes och BMW’s motsvarigheter. Jag själv har varit på BMW Welt och det var extremt imponerande. Alfa når inte riktigt dit. Inte för att det saknas intressanta bilar att visa upp, inte heller för att presentationen är tveksam, utan helt enkelt för att man hoppar över en mängd intressanta bilar. Jag uppfattar tyskarnas ansträngning som en  mer komplett beskrivning av företagets produktion.

Alfa förklarar i sin bok om muséet att avsikten inte är att visa allt utan att man följer ett visst uttänkt tema i tre delar. Tidslinden som visar utvalda standardmodeller från den första till idag, Carrozzeria där man visar de handbyggda specialarna och prototyper samt racingavdelningen. Allt är mycket snyggt presenterat och det finns en tv-skärm framför varje bil där man kan läsa och titta på fakta om modellen. Trots att jag saknade vissa prototyper jag läst om och tog för självklart att de skulle finnas (exvis Montrealprototypen, Bertones version av giulietta spider och Superflowmodellerna) såg jag bilar jag aldrig sett eller läst om under 25 års intensiva Alfastudier. Hur många klarar första bilen utan att fuskgoogla? Namn, designer, år? Nr 2 var för mig en höjdpunkt, Carabo. Den bilen hade jag som leksaksbil när jag var liten på 70-talet. De små sakerna har förmodligen större inverkan på ens liv än man förstår:-)

När besöket är klart lockar de med en 4D biograf. Det var mitt första besök i en sådan och det var minsann en upplevelse. 3D har man ju sett med glasögon vilket man har även här. Den fjärde dimensionen består av vindpustar och vattenstänk! som man får i ansiktet när bilarna i filmen kör igenom en vattenpöl. Det var riktigt coolt!

Den imponerande samlingen tävlingsbilar gör en nästan knäsvag. Tipo 33 Stradale i vägversion samt ett flertal raceversioner var höjdpunkten för mig. Sen kan jag inte undgå att dregla över 155 DTM vinnaren som jag minns i min ungdom. Den här dagen blev nästan en överdos i drömbilar för på förmiddagen var vi på Museo Panini i Modena som har Maseratifabrikens gamla samling, men det är en annan historia…….

Igino Cazzola
    Deltagare

Jag är fullständigt Räserskadad

Leif Jonsson
      Deltagare

Kan bara hålla med, hade nöjet att besöka museet i oktober. Har ni vägarna förbi, missa inte!

Visar 3 inlägg - 1 till 3 (av 3 totalt)
      • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.