Bestyckning förgasare Weber 40 dcoe
Published by Övergivna Forumposter on
- Detta ämne har 7 svar, 6 deltagare, och uppdaterades senast 9 maj, 2017 kl. 17:47 av
Per Gripenhall.
-
FörfattareInlägg
-
8 maj, 2017 kl. 19:28 #33756
Övergivna Forumposter
DeltagareHar en 1750 GTV där jag precis fått originalmotorn på plats. Problemet är att bilen går dåligt vid gaspådrag. Fick av föregående ägaren reda på att det förmodligen satt större halsringar i Weber 40-iorna. Kollade och fann att det var storlek 34 istället för 32 som är standard. Munstyckena som sitter i är standard, alltså anpassade till strl 32. Vad jag har förstått så ger dessa munstycken, i kombination med större halsringar, motorn för lite bränsle vid gaspådrag. Någon klok som vet vilka munstycken jag ska beställa för att få det att lira ordentligt?
8 maj, 2017 kl. 20:54 #33757Henrik Ahnfeldt
DeltagareKolla med Ronwill.se. Han ÄR Weber
(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63
8 maj, 2017 kl. 21:30 #33758Övergivna Forumposter
DeltagareTack för tipset!
8 maj, 2017 kl. 21:33 #33759Per Gripenhall
DeltagareEnligt Weberhandboken så är tumregler:
Huvudmunstycke är 4xhalsringen…..i ditt fall 128->136.Vad har du i original,130?
Luftmunstycke är huvudmunstycke + 60.
Till det så tillkommer ett oändligt antal olika emulsionsrör med olika egenskaper och att lågfartsmunstyckena har en viss verkan även en bit upp.
Om det bara är vid gaspådrag den känns klen så kan man ju även prova med andra accmunstycken.
Weberhandboken är inte 100% sann men det är ett hjälpmedel att inte komma helt fel. Det här kan man ägna mycket tid åt. Lycka till…..
8 maj, 2017 kl. 21:54 #33760Igino Cazzola
DeltagareSätt dit en bredbandslambda. Att försöka beräkna vilka munstycken du skall ha är lönlöst, individspridningen är stor och fabriksbestyckningen är not even close.
Jag är fullständigt Räserskadad
8 maj, 2017 kl. 22:39 #33761Robert Hultman
DeltagareInlägg av Igino Cazzola på 2017-05-08 21:54
Sätt dit en bredbandslambda.
Sätt dit som i svetsa dit gängor i avgasröret och göra en permanent installation, eller som i att sticka in en sensor i avgasröret?
Att göra en permanent installation av en bredbandslambda låter som “overkill”. Det är väl bara när man justerar förgasaren som man har någon nytta av mätvärden? Och hur ofta gör man det? (Jag har aldrig gjort det. Men räknar med att behöva göra det när det till sist blir dags att sätta i min “nya” motor i bertonen)Stockholm
9 maj, 2017 kl. 06:25 #33762Björn Hedberg
DeltagareEn lambda sond fungerar inte sittandes i änden av avgasröret ,därför blir det permanent installation som gäller ,men du kan ha en gängad plug sittandes i hålet om du vill . En bonna lösning gällande huvudmunstycke är att prova om bilen fortsätter att gå lite bättre med lite choke även varm och då gå upp i munstycke tills skillnaden? är obefintlig ,du kommer att behöva tillgång till ett sortiment av munstycken med denna metod.
9 maj, 2017 kl. 17:47 #33763Per Gripenhall
DeltagareAtt beräkna vad som är RÄTT är omöjligt. Däremot kan man få något lämpligt att utgå ifrån. Det blir inte helt sant men förmodligen inte tokfel heller. Och visst vore det frestande att kunna mäta verkligt utfall med en bredbandslambda! Att lyssna och känna är betydligt mycket mer subjektivt än att få ett “exakt” mätvärde.
Om fabriksbestyckningen är “not even close” så tror jag att det beror på att det är saker i motorn som inte längre är original (rätt vanligt gissar jag…) Eller också är tändningen kass (även det inte helt ovanligt…) och så skyller man på förgasarna
Hur man ställer förgasare är nästan lika omfattande som hur man väljer motorolja.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.