Bilbyte
Published by Pär Albrektsson on
- Detta ämne har 31 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 11 september, 2018 kl. 12:56 av Pär Albrektsson.
-
FörfattareInlägg
-
14 april, 2017 kl. 15:38 #20765
Så var då
den iofs förträffliga diesel-Giuliettan äntligen utbytt mot en
nyare Giulietta 2014 Sportiva.Det känns så bra!! Försedd med bl.a. visuellt och funktionellt vackra brembo
4-kolvsok, glastak, skinn o alcantara och TCT (inte är den så hemsk som man
kan läsa här och var, den verkar uppföra sig riktigt bra.)
De nya stolarna är
ju fantastiska i jämförelse med de gamla, kan nu köra flera mil med
farthållaren oaktiverad och utan kramp i gasbenet :-). Den låter
t.o.m. lite småtrevligt om än diskret. Och visst känns hela bilen betydligt solidare än den
första utgåvan…
Non porto gioielli li guido...
14 april, 2017 kl. 16:21 #20766Snygg, upplevde också skillnad när jag uppgraderade min Giulietta från 2011 till en från 2015,
27 april, 2017 kl. 16:00 #20767Och snål är den tydligen också. Räknade fram 0,66 l/mil under de 82 mil jag kört på första tanken. Fördelat på 20 mil lätt bus och resterande 60 mil pendling till och från jobbet. Konstaterar att man då i praktiken kan köra 90 mil på en tank.
Undrar bara varför jag bytte till bensinare först nu ….Men det fanns ju en baktanke med det här bytet som troligen kommer sabotera de fina förbrukningssiffrorna;
Liiite rappare gassvar och liiite trevligare ljud står på önskelistan.Non porto gioielli li guido...
27 april, 2017 kl. 17:48 #20768Låter ju riktigt snålt. Ingen stor fördel då med dieseln med tanke på att en bensinare har så mycket trevligare karaktär. Vilken motor har man om det är en sportivo?
2 maj, 2017 kl. 14:21 #20769Sportiva! (För visst är det ett femininum!)
Då får man en 1.4 Turbo Benzina Multiair, grejen är att man får 4-kolvsok och annat trevligt från QV-varianten
Har egentligen inte reflekterat över den maskinen tidigare eftersom jag trodde den var trist och anonym men jag är helt klart positivt överraskad! (Kanske beror på att jag kört diesel alldeles för länge nu :-))
Men, som sagt, lite planer finns på att utforska förbättringspotentialen…Non porto gioielli li guido...
7 maj, 2017 kl. 10:43 #20770Måste revidera förbrukningssiffrorna lite; Efter en tank med nästan bara pendling till och från jobbet mätte jag upp en förbrukning på 0,63 l/mil. 60-literstanken räcker alltså 100 mil. Verkligen inte illa. Nästa vecka blir det tjänsteresa till Skåne mestadels på E4 så då kommer det säkert bli andra siffror…
Tyvärr är bilen servad enligt serviceplan, d.v.s. den har fått EN service och därmed ETT oljebyte på de 3,5 år och 5600 mil den rullat hittills.
Övre delen på oljestickan är rostig och där nere i änden är det svart som kära. Helt obegripligt med så långa intervaller, särskilt som Multiair-grejerna verkar vara lite känsliga på ofräsch olja och tråget bara rymmer knappt 4 liter.Såklart vill jag serva även denna bil själv men nu är det ju fem års garanti på bilen, d.v.s. två år kvar.
Vad säger Alfa om det ifall något skulle hända under de kvarstående två åren?
Någon som vet?
Törs man serva själv om man sparar alla kvitton och fotodokumenterar??Non porto gioielli li guido...
7 maj, 2017 kl. 13:24 #20771Så den har inte samma intervaller för oljebyten som 170Tbi:n?
När den larmar för oljebyte ELLER var 12:e till 24:e månad? Tror det stod nåt sånt i min bok.
Men vill du byta olja 1 gång/år “själv” spelar det väl ingen roll? Du behöver ju inte berätta det och datorn larmar ändå i vanlig ordning då du uppnått körsträckan = vanlig service hos aukt verkstad.
Själv har jag lämnat in min 1 gång/år för oljebyte samt enklare översyn. Enl verkstan bör man ändå låta se över bilen 1 gång/ år trots långa intervaller. Men självklart kostar det en slant.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
7 maj, 2017 kl. 18:55 #20772Absolut!
Men nu är det dags för ordinare service så det är väl kanske bäst att lämna in den för stämpelns skull?!Non porto gioielli li guido...
10 maj, 2017 kl. 16:17 #20773som jag kör min MultiAir 170 så drar den 0,94 i genomsnitt.
Jag har Alfa Romeo-körsätt…
(och inget maniskt fastnaglat seende på förbrukningssifrorna överhuvudtaget, kör iofs inte mycket totalt sett per år, 53 mil/månad)
Bytte olja efter 1.600 ml, denna är riktigt bra till MuliAir sägs det
Castrol Edge A3 5W-40
11 maj, 2017 kl. 08:08 #20774Då drar den lite mera än min gamla 156 2,5 V6 alltså. Då har du säkert kul bakom ratten ! Tyvärr missar jag helgens chans att ha kul på Gelleråsen, alldeles för mycket aktiviteter så här års.
2014 års utgåva av Giulitetta har ju betydligt lägre angivet CO2-värde (119g) med TCT så något har Alfa bevisligen gjort under åren. (Eller kanske bara blivit bättre på att fuska?)
Tack för oljetipset!Non porto gioielli li guido...
21 juni, 2017 kl. 21:35 #20775Nu börjar det ordna till sig!
Ett RaceChip Pro2 råkade hitta sin plats under huven på Giuliettan. En mycket trevlig erfarenhet för 2490 SEK.
De påstår +40hkoch +63NM. Det kanske man ska ta med en nypa salt men helt klart är att vridet ökat markant, det bär helt enkelt iväg på ett betydligt kraftfullare sätt. Det duger nu oftast gott att köra på Normal-läget och ändå ha kraft för omkörningar. TCT verkar också nyttja det extra vridet och jag tycker mig märka att den inte behöver kugga ner en växel lika ofta som innan. Och ja, bränsleförbrukningen verkar faktiskt sjunka en aning, från låg till lägre, vid vardagskörning.
I Dynamic-läget hander det lite mera grejer.
En blindplugg ingår om man snabbt skylle vilja köra original utan att behöva koppla om något, men jag ser ingen anledning alls till att använda den.
Impad av vad en 1,4 litermaskin kan åstadkomma utan att bli det minsta nervös eller jobbigt högvarvig på långturen. (Men en Busso är det såklart inte…)Dessförinna fick hon såklart en välbehövlig fullservice plus en ny vindruta, p.g.a. stenskott,
Nu också 4st Michelin Pilot Sport 4 har monterats och 4-hjulsinställning är gjord. Det fanns lite förbättringspotential där. Nu går hon så fint på vägen!Nu väntar jag på ett Ragazzon avgassystem som är på väg söderifrån, så att man ska kunna njuta lite mera av bl.a. TCT-lådans härliga nedväxlingar. Egentligen borde jag byta luftfiler också men är lite osäker på vad luftmängsdmätaren tycker omde oljefuktade sportfileter som finns att köpa. Det var ju ett problem på 80-90-talarna. Är det samma problem idag?
Hmmm, jag saknar konstigt nog inte den gamla hobbybilen (GTV6) alls, denna är ju kul, snygg OCH alltid användbar.Synd att det inte blir någon C-klass på nästa banmöte, jag som alltid gillar att smyga runt snabbt och elegant (fortfarande efter drygt 20 års sporadisk bankörning) utan att plåga livet ur bilen som måste vara driftklar till nästa måndags tjänsteresa. Får väl leta efter något annat alternativ på en bana i hemtrakten…..
Non porto gioielli li guido...
21 juni, 2017 kl. 23:18 #20776Inlägg av Pär Albrektsson på 2017-06-21 21:35
Synd att det inte blir någon C-klass på nästa banmöte, jag som alltid gillar att smyga runt snabbt och elegant (fortfarande efter drygt 20 års sporadisk bankörning) utan att plåga livet ur bilen som måste vara driftklar till nästa måndags tjänsteresa. Får väl leta efter något annat alternativ på en bana i hemtrakten…..
Så farlig är inte B-klassen! Är ju också ett utmärkt tillfälle att ta licens om man inte redan har det. Med mycket tid att smyga runt snabbt och elegant
Går det så går det...
25 juni, 2017 kl. 20:14 #20777Licens finns så klart men den har legat i träda många många år nu…. Brukar bara hinnas med något enstaka banmöte per säsong så det har liksom inte känts motiverat att aktivera den men kanske är det dags igen… 🙂
Non porto gioielli li guido...
28 juli, 2017 kl. 10:05 #20778Hej Pär!
En fråga om trimboxen. Märker du skillnad även i normalläget?Jag testade en liknande box från Bluespark i England på min Mito. Men den påverkade bara när jag valde Dynamic
29 juli, 2017 kl. 12:04 #20779Hej,
Jo, det är skillnad även i normalläget och det uppskattar jag nästan mest av allt. Det innebär att man inte “behöver” köra på “Dynamic” så ofta, d.v.s. man kan göra säkra omkörningar men behålla den (till vardags) behagligt lätta styrningen och undvika att TCT ligger kvar på låga växlar vid vardagskörning.
Missförstå mig rätt, “Dynamic” är såklart härligt när man är på rätt väg (eller bana) och själv är inställd på aktiv körning.
Boxen vet ju inte vilket körläge bilen är inställd på, den manipulerar signalerna på samma sett oavsett detta.
Kan rekommendera denna. (Men ev. påverkan på maskineriets livslängd kan jag såklart inte uttala mig om )Non porto gioielli li guido...
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.