Bilbyte

Published by Pär Albrektsson on

Forum Allmänt Bilbyte

Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #20780
    Claes Johnsen
    Deltagare

      Inlägg av Pär Albrektsson på 2017-07-29 12:04

      Hej,

      Jo, det är skillnad även i normalläget och det uppskattar jag nästan mest av allt. Det innebär att man inte “behöver” köra på “Dynamic” så ofta, d.v.s. man kan göra säkra omkörningar men behålla den (till vardags) behagligt lätta styrningen och undvika att TCT ligger kvar på låga växlar vid vardagskörning.

      Missförstå mig rätt, “Dynamic” är såklart härligt när man är på rätt väg (eller bana) och själv är inställd på aktiv körning.

      Boxen vet ju inte vilket körläge bilen är inställd på, den manipulerar signalerna på samma sett oavsett detta.

      Kan rekommendera denna. (Men ev. påverkan på maskineriets livslängd kan jag såklart inte uttala mig om )

      Du har inte gjort någon “vetenskaplig” test med o utan RaceChip Pro2?

      text mellan 2000-6000 varv på någon lämplig vxl, eller bara säg 50-150 km/h, vilka tider blir det,?

      #20781
      Pär Albrektsson
      Deltagare

        Nej det har jag inte. Men det är ju onekligen en intressant tanke….

        Non porto gioielli li guido...

        #20782
        Ola Edestav
        Deltagare

          Fördelen med Bluespark är att man kan mappa om boxen när man byter bil.
          Skall skicka in min så den passar 170 HK motorn. Kostnaden är bara 60£ plus frakt till England.
          Dom är lite mer konservativa och lovar 170 -> 196 HK, 250 -> 284 NM
          Skall bli spännande och se vad den ger. Skall göra lite prestandatester före/efter. 

          #20783
          Claes Johnsen
          Deltagare

            Inlägg av Pär Albrektsson på 2017-08-02 23:24

            Nej det har jag inte. Men det är ju onekligen en intressant tanke….

            hur tycker du skillnaden är från säg tomgång till 2.500 varv/m ?

            #20784
            Claes Johnsen
            Deltagare

              Inlägg av Ola Edestav på 2017-08-03 17:36

              Fördelen med Bluespark är att man kan mappa om boxen när man byter bil.
              Skall skicka in min så den passar 170 HK motorn. Kostnaden är bara 60£ plus frakt till England.
              Dom är lite mer konservativa och lovar 170 -> 196 HK, 250 -> 284 NM
              Skall bli spännande och se vad den ger. Skall göra lite prestandatester före/efter. 

              aha, så du har Bluespark till en annan bil-motor alltså?

              och vill ha detta

              chip

              #20785
              Ola Edestav
              Deltagare

                Inlägg av Claes Johnsen på 2017-08-05 02:14

                Inlägg av Ola Edestav på 2017-08-03 17:36

                Fördelen med Bluespark är att man kan mappa om boxen när man byter bil.
                Skall skicka in min så den passar 170 HK motorn. Kostnaden är bara 60£ plus frakt till England.
                Dom är lite mer konservativa och lovar 170 -> 196 HK, 250 -> 284 NM
                Skall bli spännande och se vad den ger. Skall göra lite prestandatester före/efter. 

                aha, så du har Bluespark till en annan bil-motor alltså?

                och vill ha detta

                chip

                @Claes Johnsen

                Precis.
                Jag har en box som är mappad för 135 HK MultiAir motorn.
                På Bluespark kan man skicka in boxen och få den mappad till nya bilen.
                Då får man också nya anslutningskablar som passar till den nya bilen
                /Ola

                #20786
                Pär Albrektsson
                Deltagare

                  Sådär ja, då har dottern och jag gjort lite högst ovetenskapliga prestandatester :-).

                  Letade upp en raksträcka som är hyffsat plan och testade att accelerera från 50km/h till 150km/h och mäta tiden under olika förutsättningar.
                  I samtliga fall kördes TCT i automatläge men med start på växel 3. Autoläget innebär att den i Dynamicläget växlar ner till 2:an vilket såklart kostar lite tid. Hade man istället växlat manuellt och startat på 2:an hade förmodligen Dynamicläget varit ännu lite snabbare jämfört med Normalläget.
                  Hur som helst, detta är resultatet och ger en fingervisning om skillnaden mellan std och chippat med reservation för toleranser vid manuell tidtagning med ett öga på hastighetsmätaren:

                  Utan RaceChipII, Normal mode: 16,91s
                  Utan RaceChipII, Dynamic mode: 16,00s

                  Med RaceChipII, Normal mode: 15,02s
                  Med RaceChipII, Dynamic mode: 14,58s

                  M.a.o. kan man konstatera att chipet verkligen gör skillnad, inte bara känslomässigt t.ex. p.g.a. gasrespons.

                  Non porto gioielli li guido...

                  #20787
                  Pär Albrektsson
                  Deltagare

                    Ragazzonsystemet (H2) har legat en tid i garaget och ena slutröret har tjänstgjort som blomvas på Alfabordet bredvid Alfasoffgruppen;

                    Så nu var det äntligen dags att montera på bilen, återigen med dotterns entusiastiska hjälp!

                    Tillsammans med original främre ljuddämpare blev ljudet lite dovare och mera Alfamässigt men fortfarande väldigt diskret. TCT-lådans snygga nedväxlingar kommer mera till sin rätt ljudmässigt :-). “Diffusor” är också bytt såklart eftersom bilen bara har en dämpare och ett ändrör i std-utförande.
                    Nu börjar bilen kännas färdig , en riktigt trevlig vagn!!!

                    Non porto gioielli li guido...

                    #20788
                    Claes Johnsen
                    Deltagare

                      Inlägg av Pär Albrektsson på 2017-08-05 19:16

                      Sådär ja, då har dottern och jag gjort lite högst ovetenskapliga prestandatester :-).

                      Letade upp en raksträcka som är hyffsat plan och testade att accelerera från 50km/h till 150km/h och mäta tiden under olika förutsättningar.

                      I samtliga fall kördes TCT i automatläge men med start på växel 3. Autoläget innebär att den i Dynamicläget växlar ner till 2:an vilket såklart kostar lite tid. Hade man istället växlat manuellt och startat på 2:an hade förmodligen Dynamicläget varit ännu lite snabbare jämfört med Normalläget.

                      Hur som helst, detta är resultatet och ger en fingervisning om skillnaden mellan std och chippat med reservation för toleranser vid manuell tidtagning med ett öga på hastighetsmätaren:

                      Utan RaceChipII, Normal mode: 16,91s

                      Utan RaceChipII, Dynamic mode: 16,00s

                      Med RaceChipII, Normal mode: 15,02s

                      Med RaceChipII, Dynamic mode: 14,58s

                      M.a.o. kan man konstatera att chipet verkligen gör skillnad, inte bara känslomässigt t.ex. p.g.a. gasrespons.

                      tackar tackar Pär, ser ju ganska så okej ut, kanske också beställer ett till min manuella maskin, vi får se.

                      #20789
                      Pär Albrektsson
                      Deltagare

                        Äntligen kom bildansskorna till användning i år
                        Tyvärr passade inte något av Alfaklubbens banmöten i tid och plats i år så det fick bli en nödlösning….
                        Livet är underbart när man får flytta fram stolen, räta upp ryggstödet, dra på hjälm och handskar och köra bil på riktigt. När det rätta flytet börjar infinna sig framåt eftermiddagen… Att det kan vara så fantastiskt kul att jaga en och annan seriös sportbil med en italiensk familjekompakt med 1,4 litersmaskin…. Efter en härlig dag arrangerad av Teknikens Värld/Michelin/Öhlins såg däcken ut som dom ska.
                        Om något gick sönder? Ja, mobiltelefonhållaren! Den är inte italiensk och det satt inte ens en telefon i den….
                        Totalt blev det 11 mil på banan och äntligen blev det lite ordning på snittförbrukningen (2,5 liter/mil) som annars brukar vara löjligt låg…….

                        Non porto gioielli li guido...

                        #20790
                        Ola Edestav
                        Deltagare

                          Snyggt med dubbelpipa 

                          Vad var kosten för detta. Dubbelrör + diffusor?

                          /Ola

                          #20791
                          Pär Albrektsson
                          Deltagare

                            6635 SEK gick kalaset på komplett med frakt.

                            Non porto gioielli li guido...

                            #20792
                            Claes Johnsen
                            Deltagare

                              Posted By Claes Johnsen on 05 aug 2017 11:08

                              Inlägg av Pär Albrektsson på 2017-08-05 19:16

                              Sådär ja, då har dottern och jag gjort lite högst ovetenskapliga prestandatester :-).

                              Letade upp en raksträcka som är hyffsat plan och testade att accelerera från 50km/h till 150km/h och mäta tiden under olika förutsättningar.

                              I samtliga fall kördes TCT i automatläge men med start på växel 3. Autoläget innebär att den i Dynamicläget växlar ner till 2:an vilket såklart kostar lite tid. Hade man istället växlat manuellt och startat på 2:an hade förmodligen Dynamicläget varit ännu lite snabbare jämfört med Normalläget.

                              Hur som helst, detta är resultatet och ger en fingervisning om skillnaden mellan std och chippat med reservation för toleranser vid manuell tidtagning med ett öga på hastighetsmätaren:

                              Utan RaceChipII, Normal mode: 16,91s

                              Utan RaceChipII, Dynamic mode: 16,00s

                              Med RaceChipII, Normal mode: 15,02s

                              Med RaceChipII, Dynamic mode: 14,58s

                              M.a.o. kan man konstatera att chipet verkligen gör skillnad, inte bara känslomässigt t.ex. p.g.a. gasrespons.

                              tackar tackar Pär, ser ju ganska så okej ut, kanske också beställer ett till min manuella maskin, vi får se.

                              Hade du förresten skruvat något inne i Racechip:et?
                              eller är det standard-inställningen?

                              #20793
                              Pär Albrektsson
                              Deltagare

                                Nej, jag har inte skruvat, chipet är i standardutförande. Ät helt nöjd med det!

                                Non porto gioielli li guido...

                                #20794
                                Claes Johnsen
                                Deltagare

                                  jag har också provat nu, svårt att iofs säga om det gör 40 HK, men lite mer tryck blev det nog.
                                  Provade lite 2.000 – 5.000 rpm på 4:an, gjorde kanske 6 sekunder.
                                  Har inte skruvar på pottarna heller. Kanske man skulle prova den nya GTS 48 HK , 75 Nm mer. Går att justera via app.

                                Visar 15 inlägg - 16 till 30 (av 32 totalt)
                                • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.