Bilbyte
Published by Pär Albrektsson on
- Detta ämne har 31 svar, 7 deltagare, och uppdaterades senast 11 september, 2018 kl. 12:56 av
Pär Albrektsson.
-
FörfattareInlägg
-
31 juli, 2017 kl. 19:35 #20780
Inlägg av Pär Albrektsson på 2017-07-29 12:04
Hej,
Jo, det är skillnad även i normalläget och det uppskattar jag nästan mest av allt. Det innebär att man inte “behöver” köra på “Dynamic” så ofta, d.v.s. man kan göra säkra omkörningar men behålla den (till vardags) behagligt lätta styrningen och undvika att TCT ligger kvar på låga växlar vid vardagskörning.
Missförstå mig rätt, “Dynamic” är såklart härligt när man är på rätt väg (eller bana) och själv är inställd på aktiv körning.
Boxen vet ju inte vilket körläge bilen är inställd på, den manipulerar signalerna på samma sett oavsett detta.
Kan rekommendera denna. (Men ev. påverkan på maskineriets livslängd kan jag såklart inte uttala mig om
)
Du har inte gjort någon “vetenskaplig” test med o utan RaceChip Pro2?
text mellan 2000-6000 varv på någon lämplig vxl, eller bara säg 50-150 km/h, vilka tider blir det,?
2 augusti, 2017 kl. 23:24 #20781Nej det har jag inte. Men det är ju onekligen en intressant tanke….
Non porto gioielli li guido...
3 augusti, 2017 kl. 17:36 #20782Fördelen med Bluespark är att man kan mappa om boxen när man byter bil.
Skall skicka in min så den passar 170 HK motorn. Kostnaden är bara 60£ plus frakt till England.
Dom är lite mer konservativa och lovar 170 -> 196 HK, 250 -> 284 NM
Skall bli spännande och se vad den ger. Skall göra lite prestandatester före/efter.5 augusti, 2017 kl. 02:12 #20783Inlägg av Pär Albrektsson på 2017-08-02 23:24
Nej det har jag inte. Men det är ju onekligen en intressant tanke….hur tycker du skillnaden är från säg tomgång till 2.500 varv/m ?
5 augusti, 2017 kl. 02:14 #20784Inlägg av Ola Edestav på 2017-08-03 17:36
Fördelen med Bluespark är att man kan mappa om boxen när man byter bil.
Skall skicka in min så den passar 170 HK motorn. Kostnaden är bara 60£ plus frakt till England.
Skall bli spännande och se vad den ger. Skall göra lite prestandatester före/efter.aha, så du har Bluespark till en annan bil-motor alltså?
och vill ha detta
5 augusti, 2017 kl. 09:59 #20785Inlägg av Claes Johnsen på 2017-08-05 02:14
Inlägg av Ola Edestav på 2017-08-03 17:36
Fördelen med Bluespark är att man kan mappa om boxen när man byter bil.
Skall bli spännande och se vad den ger. Skall göra lite prestandatester före/efter.aha, så du har Bluespark till en annan bil-motor alltså?
och vill ha detta
@Claes Johnsen
Precis.
Jag har en box som är mappad för 135 HK MultiAir motorn.
På Bluespark kan man skicka in boxen och få den mappad till nya bilen.
Då får man också nya anslutningskablar som passar till den nya bilen
/Ola5 augusti, 2017 kl. 19:16 #20786Sådär ja, då har dottern och jag gjort lite högst ovetenskapliga prestandatester :-).
Letade upp en raksträcka som är hyffsat plan och testade att accelerera från 50km/h till 150km/h och mäta tiden under olika förutsättningar.
I samtliga fall kördes TCT i automatläge men med start på växel 3. Autoläget innebär att den i Dynamicläget växlar ner till 2:an vilket såklart kostar lite tid. Hade man istället växlat manuellt och startat på 2:an hade förmodligen Dynamicläget varit ännu lite snabbare jämfört med Normalläget.
Hur som helst, detta är resultatet och ger en fingervisning om skillnaden mellan std och chippat med reservation för toleranser vid manuell tidtagning med ett öga på hastighetsmätaren:Utan RaceChipII, Normal mode: 16,91s
Utan RaceChipII, Dynamic mode: 16,00sMed RaceChipII, Normal mode: 15,02s
Med RaceChipII, Dynamic mode: 14,58sM.a.o. kan man konstatera att chipet verkligen gör skillnad, inte bara känslomässigt t.ex. p.g.a. gasrespons.
5 augusti, 2017 kl. 19:38 #20787Ragazzonsystemet (H2) har legat en tid i garaget och ena slutröret har tjänstgjort som blomvas på Alfabordet bredvid Alfasoffgruppen;
Så nu var det äntligen dags att montera på bilen, återigen med dotterns entusiastiska hjälp!
Tillsammans med original främre ljuddämpare blev ljudet lite dovare och mera Alfamässigt men fortfarande väldigt diskret. TCT-lådans snygga nedväxlingar kommer mera till sin rätt ljudmässigt :-). “Diffusor” är också bytt såklart eftersom bilen bara har en dämpare och ett ändrör i std-utförande.
Nu börjar bilen kännas färdig, en riktigt trevlig vagn!!!
5 augusti, 2017 kl. 23:08 #20788Inlägg av Pär Albrektsson på 2017-08-05 19:16
Sådär ja, då har dottern och jag gjort lite högst ovetenskapliga prestandatester :-).
Letade upp en raksträcka som är hyffsat plan och testade att accelerera från 50km/h till 150km/h och mäta tiden under olika förutsättningar.
I samtliga fall kördes TCT i automatläge men med start på växel 3. Autoläget innebär att den i Dynamicläget växlar ner till 2:an vilket såklart kostar lite tid. Hade man istället växlat manuellt och startat på 2:an hade förmodligen Dynamicläget varit ännu lite snabbare jämfört med Normalläget.
Hur som helst, detta är resultatet och ger en fingervisning om skillnaden mellan std och chippat med reservation för toleranser vid manuell tidtagning med ett öga på hastighetsmätaren:
Utan RaceChipII, Normal mode: 16,91s
Utan RaceChipII, Dynamic mode: 16,00s
Med RaceChipII, Normal mode: 15,02s
Med RaceChipII, Dynamic mode: 14,58s
M.a.o. kan man konstatera att chipet verkligen gör skillnad, inte bara känslomässigt t.ex. p.g.a. gasrespons.
tackar tackar Pär, ser ju ganska så okej ut, kanske också beställer ett till min manuella maskin, vi får se.
17 september, 2017 kl. 20:45 #20789Äntligen kom bildansskorna till användning i år
Tyvärr passade inte något av Alfaklubbens banmöten i tid och plats i år så det fick bli en nödlösning….
Livet är underbart när man får flytta fram stolen, räta upp ryggstödet, dra på hjälm och handskar och köra bil på riktigt. När det rätta flytet börjar infinna sig framåt eftermiddagen… Att det kan vara så fantastiskt kul att jaga en och annan seriös sportbil med en italiensk familjekompakt med 1,4 litersmaskin…. Efter en härlig dag arrangerad av Teknikens Värld/Michelin/Öhlins såg däcken ut som dom ska.
Om något gick sönder? Ja, mobiltelefonhållaren! Den är inte italiensk och det satt inte ens en telefon i den….
Totalt blev det 11 mil på banan och äntligen blev det lite ordning på snittförbrukningen (2,5 liter/mil) som annars brukar vara löjligt låg…….Non porto gioielli li guido...
10 oktober, 2017 kl. 10:22 #20790Snyggt med dubbelpipa
Vad var kosten för detta. Dubbelrör + diffusor?
/Ola
10 oktober, 2017 kl. 13:13 #207916635 SEK gick kalaset på komplett med frakt.
6 maj, 2018 kl. 09:55 #20792Posted By Claes Johnsen on 05 aug 2017 11:08
Inlägg av Pär Albrektsson på 2017-08-05 19:16
Sådär ja, då har dottern och jag gjort lite högst ovetenskapliga prestandatester :-).
Hur som helst, detta är resultatet och ger en fingervisning om skillnaden mellan std och chippat med reservation för toleranser vid manuell tidtagning med ett öga på hastighetsmätaren:
Utan RaceChipII, Normal mode: 16,91s
Utan RaceChipII, Dynamic mode: 16,00s
Med RaceChipII, Normal mode: 15,02s
Med RaceChipII, Dynamic mode: 14,58s
M.a.o. kan man konstatera att chipet verkligen gör skillnad, inte bara känslomässigt t.ex. p.g.a. gasrespons.
tackar tackar Pär, ser ju ganska så okej ut, kanske också beställer ett till min manuella maskin, vi får se.
Hade du förresten skruvat något inne i Racechip:et?
eller är det standard-inställningen?7 maj, 2018 kl. 22:01 #20793Nej, jag har inte skruvat, chipet är i standardutförande. Ät helt nöjd med det!
8 maj, 2018 kl. 19:08 #20794jag har också provat nu, svårt att iofs säga om det gör 40 HK, men lite mer tryck blev det nog.
Provade lite 2.000 – 5.000 rpm på 4:an, gjorde kanske 6 sekunder.
Har inte skruvar på pottarna heller. Kanske man skulle prova den nya GTS 48 HK , 75 Nm mer. Går att justera via app. -
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.