Billig vähållningsförbättring för bertonekupén

Published by Robert Hultman on

Forum Teknik Billig vähållningsförbättring för bertonekupén

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #29193
    Robert Hultman
    Deltagare

    Letar efter sniklösningar för att förbättra väghållningen på min bertone. Min budget för ändamålet kommer att ligga nära noll kronor, räknar jag med. Åtminstone den närmaste tiden. Utgångspunkten är en bil som är helt i originalskick väghållningsmässigt. Bortsett då från att allt – fjädrar, stötdämpare, bussningar – är gammalt och trött. Dessutom sitter det en bakaxel från 2000-bil på (den har alltså diffbroms).

    Att ta bort den bakre krängningshämmaren är en åtgärd helt i linje med budgetrestriktionen. 

    Sen då? 

    Om man skulle hitta en tusenlapp eller två i botten på skattkistan. Vad gör man med dem? Satsar på en grövre främre krängningshämmare? Köper en sats Eibach sänkfjädrar?

     

     

     

    Stockholm

    #29194

    Byt den stora bussningen till T-staget, speciellt om den är dålig blir det en märkbar skillnad om man monterar en ny. Lite bökig att byta, men det är värt det. Annars behöver du c:a 10 papp för dämpare, fjädrar, bussningar, grövre krängare fram och justerbara övre länkarmar, då blir det riktigt bra, eller så bra det kan bli utan att gå till överdrift.

    #29195
    Åke Nyberg
    Deltagare

    Släng ut reservhjulet och sätt batteriet bak. Köp en lång och tjock pluskabel att dra genom bilen. 

    Understyr bilen ? 

    Jag har ställbara bärarmar i fram så att man kan ha 2.25 gr neg camber i fram. Det kanske skulle gå att såga av och svetsa ihop de övre främre bärarmarna – om man räknade på det till rätt längd. Annars är camberändringen bra för att få bort understyrningen när man svänger in. En 25 Öres lösning på det – som jag inte vet om den funkar skulle kunna vara att testa spacers fram för att öka spårvidden fram men bara på bana. Det finns en bussning till T-staget bak i plast som är billig. Casterstagsbussnigarna i övre Bärarmen till plast. Samt skruva på så mycket du kan på casterstaget så att det blir så långt det bara går utan att ta i ” lådan ” det sitter i. Men börja med färsk bromsvätska och dynga ur bilen som den är och se vad som händer. Du är ju 10 gånger vassare banchaffis nu än när du körde Bertonen senast 🙂

    #29196
    Axel Lind
    Deltagare

    Framfjädrar från VW lt31, årsmodell 80 tal. Bakfjädrar från någon Saab från samma tidsepok( kommer inte ihåg vilken modell). Främre övre bärarmen kapas 7 mm ( taget ur minnet,kan vara fel), eller köp ett par begagnade 116 casterstag och svetsa in vantskruvsdelen. Bort med bakre krängkämmaren. Detta är en gammal budget lösning från tidigt 90 tal som funkar bra. OBS glöm inte att kapa fjädrarna, annars får du den första Alfa suven?

    /Axel

    #29197
    Björn Ek
    Deltagare

    Jag har kap och garage! ?

    I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

    #29198
    Robert Hultman
    Deltagare

    Tack för de goda råden.

    Jag kan ju börja med att än en gång beklaga att jag inte kan svetsa. Så alla råd som inkluderar en svets får anstå tills vidare.

    Eftersom bussningen till T-staget nämns i två svar måste det ju bara vara rätt. Stora bussningen. Hm… eftersom jag inte har bilen här har jag svårt att själv titta och se vilken bussning som är större. Är det den som “klumpen” på bakaxeln är fäst i?

    Fjädrar från VW LT 31 i fram och Saab 900 i bak, känner jag igen. Jag frågade säkert om de här sakerna för 15 år sen också, när jag nyss hade köpt bertonen. Är det framfjädrar till VW och bakfjädrar till Saab som avses?  Jag sökte lite efter VW-fjädrarna på nätet men blev inte klok på vilken av alla LT28-40 modeller som är den rätta (De flesta reservdelsfirmor jag kollade på hade den indelningen och sen en rad varianter med olika motorer och karosser).

    Att fjädrarna till en lätt lastbil är hårdare än de som sitter på original är lätt att förstå. Men hur förhåller sig Saabfjädrarna till originalet? Är de mjukare? Jag råkar ha en extra uppsättning orginalbakfjädrar till bertonen. Vad tror ni om att kapa dem och använda tillsammans med VW-fjädrarna?

    Förresten, när man kapar en fjäder kapar man den då så att den blir platt i änden eller gör man den platt på något annat sätt?

    Understyr den, frågar Åke och sätter fingret på en öm punkt.
    Jag vet ju inte hur den beter sig. Det här är ju någon form av “torrsim” som jag ägnar mig åt i väntan på att jag ska få bilen tillbaka från sin rostbehandling. Det var ju många år sedan jag körde den på bana senast, som Åke också påpekar. Mitt minne av den var att den kändes helt opålitlig och kunde få sladd bara man tänkte att man skulle svänga.

    Nu ser jag fram emot att få “dynga ur” den på Gotland Ring med sina generösa avåkningsytor. Men lite fix hoppas jag hinna med under den vecka jag räknar med att ha bilen från det att den är tillbaka hos mig och till dess att jag ska åka till Gotland. Väl där tror jag inte jag har så mycket mekmöjligheter. Å sen är det dubbel-mötet på Kinnekulle.

    Kap och garage, det är fina grejer det!

    Stockholm

    #29199
    Björn Ek
    Deltagare

    Jag kommer vara på ringen den 25:e är du där då?

    I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

    #29200
    Robert Hultman
    Deltagare

    Inlägg av Björn Ek på 2015-07-12 19:43

    Jag kommer vara på ringen den 25:e är du där då?

    Sannolikt inte. Jag har planerat att åka över just den 25:e. Men det kan bli någon dag senare beroende på hur det går med bertonen. Men om det sker ett under, typ.

    Stockholm

    #29201
    Axel Lind
    Deltagare

    Det är framfjädrarna från lt31, det kan nog funka hyfsat bra med orginalbakfjädrarna, om den blir för understyrd kan du köra med den bakre kränghämmaren på.

    Du behöver inte planslipa fjädrarna,det funkar bra ändå.

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.