Bilsiffror
Published by Robert Hultman on
- Detta ämne har 1 svar, 2 deltagare, och uppdaterades senast 1 oktober, 2015 kl. 00:05 av Daniel Larsson.
-
FörfattareInlägg
-
30 september, 2015 kl. 22:51 #16959
Jag prenumererar på en tidning som heter Dagens Media. Den kommer varje onsdag och skapar ingen större uppståndelse. Den går för det mesta till pappersinsamlingen efter en snabb genombläddring. Jag måste komma ihåg att säga upp den.
Men idag följde en bilaga med. “Bilar Dagens Media Branschanalys #6”. Den sänkte produktiviteten rejält en stund idag på eftermiddagen. Den innehåller en hel del siffror om bilar, varumärken och försäljning.
Mycket av innehållet utgår från något som heter: Lynxeye ranking ”Brands of tomorrow. Audi får högst score för andra året i rad.
– De (Audi) har hittat en premiumposition som inte bygger på traditionella och konservativa värderingar, utan där i stället varma och emotionella värderingar står i centrum, säger Ulf Roberts-Jones.
”Samtidigt konstateras det i studien att ett ‘orosmoment för Audi är att de konsumenter som idag överväger att köpa en Audi varken är inflytelserika eller särskilt kunniga när det gäller bilar och dessutom påverkas lätt av andra’”.Denne Ulf Roberts-Jones och Lynxeys-rapporten sätter ord på något man haft på känn. Audiägare är inte intresserade av bilar. Det är något annat de köper när de köper sin Audi.
Dessvärre tycks inte bilar ligga i tiden. Ett bilmärke som Alfa Romeo som visserligen lägger stor vikt vid design, säljer ändå bilar som är väldigt mycket bil. Körglädje är ett centralt begrepp. Vi Alfisti gläds åt att den nya Giulian gör Nürburgrings nordslinga på 7 minuter och 39 sekunder. Detta oavsett att de flesta av oss aldrig kommer att äga en Giulia QV eller ens köra ett varv på die grüne Hölle. Den genomsnittlige Audiägaren vet förmodligen inte ens vad Nürburgrings nordslinga är, trots att märket i sin barndom hade framgångar där.
Kanske är det också förklaringen till att Alfa Romeo med 6 365 registrerade bilar i trafik (31/12 2014) har en klubb med knappt 1300 medlemmar medan Audi med 235 306 bilar i trafik inte ens har en märkesklubb.
Riktigt vad Lynxeyes ”Brand of tomorrow score” mäter är inte helt lätt att förstå. (Dagens media skriver att den visar ”framtida potential i varumärket. Poängen bygger på konsumenternas svar i en undersökning, där mått som preferens spelar in, samt analyser av varumärkets ”momentum” och dess konkurrens. Ävan hur väl preferens omvandlas till försäljning spelar in.”)
Men så här ser tabellen ut (om det nu lyckas föra in det i något som påminner om en tabell). Siffrorna efter varumärkesnamnet är dess “score”.
2015 2014
- 1 Audi 10,9 1 Audi 10
- 2 BMW 9,9 2 BMW 9,8
- 3 Volvo 9,9 3 Toyota 8,2
- 4 Mercedes 7,7 4 Volvo 6,3
- 5 Tesla 4,7 5 Volkswagen 4,4
- 6 Subaru 3,3 6 Peugeut 3,5
- 7 Porsche 3,3 7 Lexus 3,3
- 8 Lexus 2,5 8 Subaru 2,7
- 9Toyota 1,6 9 Mercedes 2,6
- 10 Land Rover 1,6 10 Porsche 2,5
Med tanke på att man inte vet så mycket om vad siffrorna visar kanske man inte ska ägna allt för mycket tid att grubbla över dem. Men jag slås i alla fall över hur stor rörligheten är. Volkswagen på 5:e plats förra året. Inte på listan i år (jag utgår från att “avgasskandalen” inte hunnit vägas in). Toyota på 3:e plats förra året – på 9:e plats i år! 8,2 poäng ena året och 1,6 nästa år? Båda åren är det också så att de fyra första varumärkena har poäng i en klass och att det sedan är ett stort hopp ned till resten.
Andra siffror, som kanske har lite större substans, är bilmärkenas marknadsinvesteringar. Tidningen redovisar Sifos reklammätningar över medieköp de första sju månaderna 2015.
1) Volvo 197,3 miljoner kr
2) Volkswagen 180, 9 mkr
3) Renault 92,6 mkr
4) Skoda 84 mkr
5) Peugeot 80,7 mkr
6) Mercedes 74,6 mkr
7) Nissan 73,6 mkr
8) Toyota 72,1 mkr
9) Hyundai 70,8
10) BMW 69 mkrDärefter kommer
Kia 69 mkr
Ford 68,1
Subaru 62,0
Audi 59,3
Citroën 58,1
Mitsubishi 53,1
Opel 47,1
Seat 40,5
Mazda 38,6
Fiat 30,7
Honda 38,6
Jeep 20,3
Dacia 20,0
Suzuki 18,8
Lexus 13,3
Mini 9,8
Landrover 9,4
DS 8,9
Jaguar 8,1
Porsche 1,2
Isuzu 1,2
Alfa Romeo 0,5
Iveco 0,5
Cadillac 0,2
Abarth 0,1
..
Maserati 0,003I bilagan summerar tidningen också årets bilförsäljning januari – augusti, märke för märke (Bil Swedens statistik).
Där kan man konstatera att Fiat (inte oväntat) säljer mest av de italienska bilarna och kommer på 14:e plats med 5021 bilar (4459 samma period förra året) Alfa Romeo kommer på 36:e plats med 85 sålda bilar (110). Det gör märket något mindre exklusivt än Ferrari på 37:e plats med 55 sålda bilar (50)Mest säljer Volvo som sålde 41 422 bilar (37 610). På andra plats kommer VW med 33 593 sålda bilar (29 335). Men om man räknar in VW:s andra varumärken (Audi -13 072 sålda bilar och Skoda 9 992 bilar) blir bilden annorlunda. VW blir överlägset störst med 56 658.
På tredje plats finns Toyota med 13 189 bilar, på fjärde plats Audi och på femte plats BMW med 12 980 sålda bilar (11 882) – Oräknat 1 518 Mini.
Stockholm
1 oktober, 2015 kl. 00:05 #16960Sånt här är intressant, ja. Nu vet ju att det kanske inte var huvudsaken i ditt inlägg men jag blir nyfiken på vad Maserati spenderat sina tretusen kronor på.
Gillar jämförelsen Alfa/Ferrari också btw.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.