Bilstereokoppling Alfa 156 -04?

Published by Patrik Eck on

Forum Teknik Bilstereokoppling Alfa 156 -04?

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
  • Författare
    Patrik Eck
    Deltagare

Köpte en Pioneer bilstereo och de rätta kablarna för att koppla in rattknappar osv. Det enda som INTE funkar är ljudet? Och jag märkte att bilens koppling har 5 sladdar medan den från stereon har 3? Dessutom olika färger. Var går de övriga 2 från bilen, är det dessa som gör att inget ljud kommer ut. På Car Audio Center i Solna sa de att högtalarna behöver “aktiveras” på något sätt, och att de 2 överblivna kablarna från bilen kanske behöver signal för att trigga igång originalslutsteg eller nåt sånt?

De övre på bilden är från bilen, och den undre kopplingen är från stereon..

Har du Bose i din bil?

Då krävs det att slutsteget får ström när du vrider igång stereon. Jag minns inte vilken kabel det var, men jag kunde klura ut det. Titta baktill på originalstereon? Jag använde “utgången för elantenn” från min Kenwood för att styra slutsteget.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Rikard Olson
      Deltagare

Kabel för start av andra komponenter brukar vara blå i eftermarknadstereos.

Patrik Eck
        Deltagare

Fick sätta ett nytt stift med ström till slutsteget två steg till höger om den svarta kabeln på bild. Därefter skifta Röd och Gul med varandra för att minnet skulle funka.. Nu är det igång! Fy fabian vilket bra ljud, rattknapparna funkar och med bluetooth uppspelning och allt.. Klockrent ju..

Jepp, röd och gul fick jag också skifta på min. Ev. har “Italienare” en annan standard för nyckelström & permanent ström.

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Visar 5 inlägg - 1 till 5 (av 5 totalt)
        • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.