Bilvård – handtvätt hemma?
Published by Robert Lidström on
- Detta ämne har 29 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 24 augusti, 2014 kl. 22:38 av Anders Petrini.
-
FörfattareInlägg
-
7 augusti, 2014 kl. 22:35 #13097
Hej, Alfistas!
Den nyinköpta Giulian behöver lite vaskning efter den långa trippen (141 mil), samt att det är dags att fotografera till MHRF. Jag tänkte bara ta spann och svamp och kanske lite medel av något slag. Den är ju jäkligt fin i grunden, men den drog med sig halva Sveriges flugsamling på vägen hem. Jag vet inte om jag vill eller vågar använda högtryckstvätt på lokala tvätten. Den har ju klisterdekaler och annat.
Har någon lite tips på skonsamma medel om man bara tänkte tvätta av den lite hemma?
(Ja, jag vet att det är “förbjudet”)Tänkte bara stå med spann och svamp och skölja den sen med trädgårdsslangen. Eller vågar man blåsa på med högtryck?
MvH
Robert(O=V=O) //1966 GT Veloce
7 augusti, 2014 kl. 23:50 #13098Spraya insektsbortagning på torr bil och låt verka några minuter och skölj av med högtryck fast inte på 3cm avstånd utan snarare på 50cm avstånd
Gnugga inte för fan!
8 augusti, 2014 kl. 00:38 #13099det är inte “förbjudet” om man står på gräsmatta eller grus.
det är främst dagvattenbrunnarna man skall undvika att spolvatten rinnet ner i.
8 augusti, 2014 kl. 10:35 #13100För att bli av med insekter och allmänt sommarsmuts, spraya rikligt med alkalisk avfettning (ofta kallad “miljöavfettning”) på torr bil, låt verka några minuter och skölj sen nerifrån och upp med vanlig vattenslang.
Hittar du asfaltsprickar på lacken när du är färdig med den alkaliska avfettningen, tar du det i ett separat steg, med hjälp av kallavfettning. Samma procedur som med den alkaliska avfettningen.
Det behövs inget högtryck, även om det förstås snabbar på avspolningsprocessen en smula. Kemin gör jobbet!
Undvik direkt solljus och låt inte avfettningen sitta kvar mer än några minuter, annars kan du få fula märken i lacken som kräver polering för att gå bort.
Så länge inget spolvatten rinner direkt ner i dagbrunnar eller dricks av djur/barn där det bildat pölar, är det ingen fara för miljön. Gifterna bryts ner ganska kvickt, om de infiltreras i en gräsmatta eller grusgång.
8 augusti, 2014 kl. 12:09 #13101Jag har en 1600 gtj, som är väldigt otät runt dörrfönster och baklucka, så man får vara försiktig vid såna ställen, annars har man snart sjöar på div ställen i bilen… kul med fler fina bilar i mellanskåne!
8 augusti, 2014 kl. 14:58 #13102Börja med att bara tvätta med vatten, då kan du stå nästan var som helst.
Jag är fullständigt Räserskadad
8 augusti, 2014 kl. 15:03 #13103Hej!
Ett tips till tvätten är vanlig flytande såpa gul eller grön är mindre viktigt, det är både miljövänligt och bra.
Jag själv använder den gula både till MCn och bilarna.
Blanda 50-50 så är det alldeles förträffligt som avfettning.
// Gert
8 augusti, 2014 kl. 18:39 #13104Flytande såpa är inte gjort för lackade ytor – no no
8 augusti, 2014 kl. 19:49 #13105För den snåle och lata individen så fungerar yes diskmedel helt ok som sommar tvätt ,tar dock inte svarta prickar .
8 augusti, 2014 kl. 20:33 #13106En flaska Pingens acid clean har jag mot tjär- och asfaltsfläckar. Tar bort insektsrester också har jag för mig. Ändå skonsam mot lack och helt överlägsen som rostlösning i vattenbad. Användbar och rätt pris.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
8 augusti, 2014 kl. 23:55 #13107Om det är förbjudet varierar mellan kommuner. Jag skulle rekommendera lösningsmedel för insekter och tvätt med högtryck på lagom avstånd. Gnugga bort som många gör ger andra problem. Att man ska få bort det utan högtryck tror jag blir svårt men det kanske går. När jag gick putskurs med Alfaklubben så var tipset, spraya på vänta, högtryckstvätta nerifrån och upp, om du vill svampa så gör det med mycket schampo och försiktigt men det skulle i princip inte behövas.
soren
8 augusti, 2014 kl. 23:57 #13108Inlägg av Daniel Erdeljan på 2014-08-08 18:39
Flytande såpa är inte gjort för lackade ytor – no no
Käre Daniel jag vet att du är duktig på mycket , Men detta tipset har jag fått av en äldre herre med en svart gammelbil som var på MHRFs träff i Smyge för ett antal år sedan i samband med att jag kommenterade lacken på hans bil då den såg ut som ny.
Det var 15 år sedan bilen blev lackad och den var aldrig polerad utan bara tvättad med just vanlig Grumme flytande såpa och såg ut som den hade kommit direkt från rekondfirman med världens finisch. och läser du på flaskan så går det att använda till det mesta och är utvunnit av tallbarr så det är ju inte skadligt för omgivningen.
I detta fallet tror jag mer på den äldre Herren som sysslat med gamla bilar i minst 50 år än på dig, speciellt då han själv lackar sina bilar i tidstypisk lack med all den kunskap som detta kräver.
Jag har själv använt det sedan jag fick tipset med gott resultat och många kolegor i BMW MC klubben använder bara detta när dom tvättar och det är därifrån jag fått tipset om att blanda 50-50 med vatten och spruta på objektet som avfettning och låt verka i ca 10 min och spola sedan av.
// Gert
9 augusti, 2014 kl. 07:59 #13109Tack för alla tips!
Problemet är ju fortfarande att det inte är lagligt att stå hemma, och man får inte tvätta med spann å svamp i tvätthallarna
Men tar till mig tipsen om insektsutrotning och annat!
Tack så mycket!
(O=V=O) //1966 GT Veloce
9 augusti, 2014 kl. 08:43 #13110Får inte tvätta med spann & svamp i tvätthallarna?
Vad beror det på? Nya regler eller lokala regler? Här är det iaf tillåtet fortfarande, finns hinkar i tvätthallarna & de säljer svampar. Med eller utan “schampo”.Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
9 augusti, 2014 kl. 09:04 #13111Ja du Christer. Måste vara lokala regler. Står stora skyltar vid tvättarna “Egna tvättarna får EJ användas”….
Inlägg av Christer Andersson på 2014-08-09 08:43
Får inte tvätta med spann & svamp i tvätthallarna?Vad beror det på? Nya regler eller lokala regler? Här är det iaf tillåtet fortfarande, finns hinkar i tvätthallarna & de säljer svampar. Med eller utan “schampo”.
(O=V=O) //1966 GT Veloce
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.