Bilvård – handtvätt hemma?
Published by Robert Lidström on
- Detta ämne har 29 svar, 17 deltagare, och uppdaterades senast 24 augusti, 2014 kl. 22:38 av Anders Petrini.
-
FörfattareInlägg
-
9 augusti, 2014 kl. 12:35 #13112
Inlägg av Robert Lidström på 2014-08-09 07:59
Problemet är ju fortfarande att det inte är lagligt att stå hemma, och man får inte tvätta med spann å svamp i tvätthallarna
Nog är det lagligt alltid. Om din kommun säger något annat så bluffar de eller vet inte vad de pratar om.
Däremot så är det förstås olämpligt och onödigt att låta tvättvatten rinna ner i dagvattenbrunnar.
9 augusti, 2014 kl. 22:10 #13113Skumt ang såpan där Gert..Jag hjälper en äldre herre som har en tidig V**vo Amazon.Han tvättar med såpa och den bilen är
fruktansvärt matt i lacken.Den är blank i några dagar efter tvätt,sen avtar det snabbt som ögat.
Mats Nilsson Kristinehamn 0738231744 Älskar Boxeralfor!!!!
9 augusti, 2014 kl. 22:43 #13114Inlägg av Gert Bergh på 2014-08-08 23:57
Inlägg av Daniel Erdeljan på 2014-08-08 18:39
Flytande såpa är inte gjort för lackade ytor – no no
Käre Daniel jag vet att du är duktig på mycket , Men detta tipset har jag fått av en äldre herre med en svart gammelbil som var på MHRFs träff i Smyge för ett antal år sedan i samband med att jag kommenterade lacken på hans bil då den såg ut som ny.
Det var 15 år sedan bilen blev lackad och den var aldrig polerad utan bara tvättad med just vanlig Grumme flytande såpa och såg ut som den hade kommit direkt från rekondfirman med världens finisch. och läser du på flaskan så går det att använda till det mesta och är utvunnit av tallbarr så det är ju inte skadligt för omgivningen.
I detta fallet tror jag mer på den äldre Herren som sysslat med gamla bilar i minst 50 år än på dig, speciellt då han själv lackar sina bilar i tidstypisk lack med all den kunskap som detta kräver.
Jag har själv använt det sedan jag fick tipset med gott resultat och många kolegor i BMW MC klubben använder bara detta när dom tvättar och det är därifrån jag fått tipset om att blanda 50-50 med vatten och spruta på objektet som avfettning och låt verka i ca 10 min och spola sedan av.
// Gert
Kära Gert, jag har skrivit ifrån mina erfarenheter – att DISKMEDEL och ANNAT som är inte gjort för BILLACK skal inte användas för just – BILLACK. Jag har aldrig testat Grumme flytande såpa men jag har märkt att flera och flera använder miljövänliga och organiska produkter…
Vill inte kommentera att du alltid gillar att motsäga mig eftersom du vet bättre – du har varit med om mer men som sagt – hitta annat sätt att ventilera på är du snäll
Att gamla gubbar vet bäst brukar vara sant men jag undrar hur vonne, ditec och andra firmor jobbar – hoppas att dem använder ny teknik
10 augusti, 2014 kl. 11:00 #13115Min erfarenhet av att tvätta med såpa är att det fungerar helt ok sånär som att man måste skölja av med engång för att slippa ränder av såpan och gällande yes diskmedel så är väll den enda nackdelen att det kan tvätta bort vax om man blandar i för mycket men det kan också vara en fördel om man tänker vaxa om bilen eller lägga i stenskott . Hälsningar Björn 🙂
10 augusti, 2014 kl. 12:02 #13116Äldre bilar, hade inte de nåt som kallades cellulosalack? Krävde mycket underhåll.
Jag hade en dovhjortsbrun PV som förstabil och skulle jag ha nån glans i den fick jag lov att vaxa den ofta. Jag tror säkert att den vaxades 4 -5ggr varje sommar. Men blev ett bra djup/glans varje gång. Några tvättar så var den borta och skulle tro det var vanligt diskmedel som användes. Fanns knappt några specialprodukter för 36 år sedan… Och vaxet som användes var nåt Turtle hårdvax, väldigt tungjobbat. Var det bättre förr??
Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13
11 augusti, 2014 kl. 22:20 #13117Använd ALDRIG Yes el liknande när du tvättar din bil. Det totalt förstör det ev vaxskikt som finns. Det finns bilschampo av en anledning.
11 augusti, 2014 kl. 22:35 #13118Tack för alla svar, tips och råd!
(O=V=O) //1966 GT Veloce
21 augusti, 2014 kl. 19:38 #13119Inlägg av Arvid Müllern-Aspegren på 2014-08-09 12:35
Inlägg av Robert Lidström på 2014-08-09 07:59
Problemet är ju fortfarande att det inte är lagligt att stå hemma, och man får inte tvätta med spann å svamp i tvätthallarna
http://www.naturvardsverket.se/Stod…-pa-gatan/
Nog är det lagligt alltid. Om din kommun säger något annat så bluffar de eller vet inte vad de pratar om.
Däremot så är det förstås olämpligt och onödigt att låta tvättvatten rinna ner i dagvattenbrunnar.
Tack för info om Naturvårdsverkets juridiska bedömning, då kan Nacka Kommun dra något gammalt över sig! Jag har alltid tvättat på gatan men förra veckan kom en granne fram och sa att det var olagligt något som jag också såg i lokalpressen för ett par månader sedan. Efter argumentation gav grannen med sig, snacket om tungmetaller har jag aldrig förstått, det är ju oövertänkt. Om Nacka kommun inte vill ha bilsmuts i naturen får de väl förbjuda regnet först och främst. De verkar inte heller funderat över att det mesta av avgaser och smuts från vägarna fastnar ju inte på bilarna utan direkt i naturen, i kläder eller på husen. Försök kör in en villa i en tvätthall.
Alfa Romeo och Maserati från 60-, 70-, 90- och 00-talet
21 augusti, 2014 kl. 22:40 #13120Alla insekter och asfalt går bort lätt med en bra Microduk. De är inte helt lätta att få tag i och ganska dyra, ca en hundring för en duk, men då håller den å andra sidan 4-500 tvättar.
Glömde att inget kem behövs.
916 gtv 30 24v
21 augusti, 2014 kl. 22:52 #13121Inlägg av Hans-Ulric Josefsson på 2014-08-21 19:38
[…] Om Nacka kommun inte vill ha bilsmuts i naturen får de väl förbjuda regnet först och främst. […]Ett vanligt regn löser inte alls lika mycket och samma sorters smuts som riktig tvätt (därav tvättbehovet!). För det andra så är det inte naturen i allmänhet som är orsaken till att tvätt på gatan är olämpligt, i den mån det kan anses olämpligt, utan specifikt att man inte vill ha ner tvättvattnet i dagvattenbrunnarna, så att hela stadens biltvättgifter samlas och koncentreras i något vattendrag.
Tvättar du på en gräsmatta eller dylikt binds skiten lokalt i jorden, istället för att gå ut direkt i vattensystemet. Därför är det att föredra, om möjligheten finns.
21 augusti, 2014 kl. 23:25 #13122Inlägg av Arvid Müllern-Aspegren på 2014-08-21 22:52
Ett vanligt regn löser inte alls lika mycket och samma sorters smuts som riktig tvätt (därav tvättbehovet!). För det andra så är det inte naturen i allmänhet som är orsaken till att tvätt på gatan är olämpligt, i den mån det kan anses olämpligt, utan specifikt att man inte vill ha ner tvättvattnet i dagvattenbrunnarna, så att hela stadens biltvättgifter samlas och koncentreras i något vattendrag.
Tvättar du på en gräsmatta eller dylikt binds skiten lokalt i jorden, istället för att gå ut direkt i vattensystemet. Därför är det att föredra, om möjligheten finns.
Jo det där förstår jag och beträffande dagvattenbrunn saknar vår gata det utan vattnet rinner ner i ett dike. Det är oftast så det ser ut i Nacka.
Alfa Romeo och Maserati från 60-, 70-, 90- och 00-talet
24 augusti, 2014 kl. 20:24 #13123Är det någon som har ett bra tips för att få rent bilmattorna?
916 gtv 30 24v
24 augusti, 2014 kl. 21:24 #13124Om dom är ur bilen grovrengöring eller såpa o sen högtryck brukar jag köra.
Classe. (Oo=V=oO) 1600 GTj 1300 GTj
24 augusti, 2014 kl. 22:24 #13125Inlägg av Anders Petrini på 2014-08-24 20:24
Är det någon som har ett bra tips för att få rent bilmattorna?Det här medlet har jag fått mycket bra resultat med :
http://shop.bollnasbilvard.se/bilva…-gel-650ml
Giulietta Sprint -59 & Alfetta 1.8 -75 & Giulia Veloce 280 -17
24 augusti, 2014 kl. 22:38 #13126Tack så mycket, jag börjar nog med att testa något jag har hemma, annars får jag köpa det medlet i från Bollnäs bv.
916 gtv 30 24v
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.