Björnbusens Alfetta 1,8 1976
Published by Björn Ek on
- Detta ämne har 512 svar, 45 deltagare, och uppdaterades senast 4 januari, 2019 kl. 23:13 av
Stefan Atterhall.
-
FörfattareInlägg
-
5 januari, 2014 kl. 22:06 #45055
Bakgrund
Som några av er kanske känner till så har jag en Alfetta 1,8 från 1976 som jag köpte från Jonta 2006 och har pillat lite med sedan dess. Nu när vi har ett lite bättre forum och riktiga gallerier så tänkte jag att det kunde vara kul att skriva lite mer om den även här. För er som missat det finns lite historik på vår eminenta systersajt HÄR.
Gjort så här långt
Det har ju som sagt blivit lite småpill sedan starten, jag tänkte jag ska försöka mig på en sammanfattning här.
Bilen
Alfetta 1,8 1976, Färgen enlig regbeviset LGRÅ, numer AR109 giallo ocra. När jag köpte den hade den ljus tygklädsel. Den rullar just nu på 16-tums Momo starfälgar och Kumho V70A.
Motor
Motorn är bytt till en tvåliters med följande innehåll:
- Balanserad vev
- Lättat svänghjul
- Carillo superlite stakar
- JE smidda kolvar 11,5:1 innan planing
- Insugskam Exotron 300 (300 grader duration, 12mm lyft när ventilspelet är borträknat)
- Avgaskam Exotron 292 (292 grader duration, xx lyft när ventilspelet är borträknat)
- Hårdare inre ventilfjädrar
- Kortade, konade styrningar
- Portat insug och avgas
- Insugsventiler 45mm
- Avgasventiler standard
- Förgasare Dellorto 45 med halsring 39
- Extraktorgrenrör 4-2-1 från Iresa
- Programmerbar tändning från 1-2-3 med flamethrower-spole och Magnecor-kablar
- Elektriskt soppapump från *mummelmummel*
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
9 januari, 2014 kl. 22:48 #45056Kompledigt
I helgen var min motorgubbe Thomas förbi och vi mätte upp förbränningsrummet eller den delen av förbränningsrummet som är i bottendelen. Volymen i toppen hade vi mätt upp tidigare. Slutresultatet av hela övningen var att få fram en siffra för statiskt komp. Efter en hemskans massa räknande som jag inte hade något alls med att göra landade vi på ett komp på 12,5. Sannolikt kommer vi få ta av en tiondel till på toppen efter skadan från gelleråsen och då stiger det ytterligare något men jag kommer satsa på att fortsätta köra på 98 oktan.
Sen fick han med sig den nya skärringspackningen för att kunna kolla hur skärringarna hamnar i förhållande till skadan. Förhoppningsvis hamnar ringen helt innanför och då behöver vi inte plana mer.
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
26 januari, 2014 kl. 20:43 #45057Hämtade toppen för några dagar sedan, toppgubben och jag kom överens om en kompromiss där vi till slut planade av 15 hundradelar för att minimera skadan vid treans cylinder utan att få för lite topp kvar.
26 januari, 2014 kl. 20:45 #45058Det är lite skador kvar men den delade bedömningen är att med de nya skärringarna ska det inte vara ett problem.
26 januari, 2014 kl. 20:51 #45059Packningen håller skärringen på plats och allt ser ut att passa fint. Nästa vecka blir det förhoppningsvis toppmontering…
28 januari, 2014 kl. 09:11 #45060Igår var det lite garagefix efter att vi noterat tidigare att det var sjukt kallt i garaget, säkert sexton grader eller kanske ännu kallare.
Så på Iginos förslag pillade jag av termostaterna och knackade på ventilerna tills de släppte och oj vilken fart det blev plötsligt. Efter detta mek och komplettering med ny dörrmatta känns det som att allt är klart för att montera toppen till helgen!
28 januari, 2014 kl. 09:15 #45061Har du värme i garaget, vilken lyx
28 januari, 2014 kl. 11:29 #45062Inlägg av Johnnie Eliasson på 2014-01-28 09:15
Har du värme i garaget, vilken lyx
Ja, man vill ju inte frysa om händerna när man dricker kaffe!
28 januari, 2014 kl. 12:06 #45063Inlägg av Björn Ek på 2014-01-28 11:29
Inlägg av Johnnie Eliasson på 2014-01-28 09:15
Har du värme i garaget, vilken lyx
Ja, man vill ju inte frysa om händerna när man dricker kaffe!
3 februari, 2014 kl. 22:57 #45064Nu när de kromade topplocksmuttrarna äntligen kommit kunde jag påbörja toppmonteringen.
3 februari, 2014 kl. 23:01 #45065Efter lite rengöring och modifiering av packningen så att den passade såg det ut så här…
3 februari, 2014 kl. 23:02 #45066Skärring i detalj
3 februari, 2014 kl. 23:04 #45067I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
4 februari, 2014 kl. 11:57 #45068Inlägg av Björn Ek på 2014-01-28 09:11
Igår var det lite garagefix efter att vi noterat tidigare att det var sjukt kallt i garaget, säkert sexton grader eller kanske ännu kallare.
Så på Iginos förslag pillade jag av termostaterna och knackade på ventilerna tills de släppte och oj vilken fart det blev plötsligt. Efter detta mek och komplettering med ny dörrmatta känns det som att allt är klart för att montera toppen till helgen!
16 grader!? När jag är uppe i 16 grader i garaget slutar jag att elda i kaminen så att det inte blir för varmt! Normalt har jag strax över 0 till 5 grader!
Kul att se framsteg med fettan!
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
8 februari, 2014 kl. 15:06 #45069Vis av erfarenhet (nåja) så gav jag mig på att provmontera de nya kromade topplocksmuttrarna. Det skulle visa sig att de tillverkats av en blind babian på ett utedass… Inga av de tio muttrarna var likadana, de hade olika höjd, de flesta hade hålet kraftigt o-centrerat och tre av dem hade hålet borrat i en vinkel till anliggningsplanet som i alla fall inte var 90 grader.
Märkligt när man helt hoppat över kvalitetskontrollen…
Nåja, de gamla fula okromade är fortfarande raka och fina så blinget får väl stå tillbaka den här gången!
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.