Björnbusens Alfetta 1,8 1976

Published by Björn Ek on

Forum Projekt Björnbusens Alfetta 1,8 1976

Visar 15 inlägg - 481 till 495 (av 513 totalt)
  • Författare

Så fort kaffet har blivit varmt.

Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

Björn Ek
    Deltagare

Inlägg av Fredrik Assarsson på 2016-01-05 09:26

Så fort kaffet har blivit varmt.

Då får du skynda dig! 🙂

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Kaffetarmen är stillad för dagen  

Ska just till att leta avgassvetsare så att avgassystemet är klart så fort alfistiracingpaketet trillar ner i lådan!

Björn Ek
      Deltagare

Svetsa själv så får du det som du vill ha det. Just avgassystem är väldigt tacksamt att svetsa…

I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

Det lär bli detta året som inköp av svets faktiskt blir av! med lite tur finns det ett nytt lastgammalt projekt på väg till garaget nästa vecka……….

Niclas Rosengren
        Deltagare

Inlägg av Björn Ek på 2015-12-31 14:20

Teorin är brist på spel mellan pinjong och kronhjul vilket lett till värme som fått härdningen att gå ur. 

Helt rätt teori, väldigt viktigt att man är nogrann och justerar in rätt spel.

Henrik Ahnfeldt
          Deltagare

Inlägg av Björn Ek på 2016-01-05 11:19

Svetsa själv så får du det som du vill ha det. Just avgassystem är väldigt tacksamt att svetsa…

Men se till att slipa bort galven bara, annars blir det galvfrossa

(((Segrare klass lll 2015))) Scuderia V.A.N Corse #63

No worries. skulle jag svetsat själv med svetsen jag inte har skulle jag slipat bort zinklagret vid svetsstället först.  

Men nu är det redan inlämnat och förhoppningsvis klart när som helst.

Den stora frågan är när domestikeringen av Busens fettainredning ska påbörjas. Rykten talade om ett djupt begär efter mjuka säten och dörrsidor av krossad plysch från hans håll. 

Björn Ek
            Deltagare

Dags för en liten uppdatering. Efter två grymt trevliga garagehäng med Fredrik “Tapetserarmästare” Assarsson har det gjorts stora framsteg med Alfettans inredning.

Något partisk som jag har rätt att vara tycker jag att det blev jäkligt prydligt.

rejsigt stramt men med viss elegant touch.

Dan-Erik Hansson
              Deltagare

Mycket tjusfullt. Överkursen att även fixa insidan på bakdörrarna är imponerande.
                Blir så inspirerad att jag snart är tillräckligt taggad för att lägga tid på mina stackars bilar också hoppas jag.

Thomas Sjölin
                Deltagare

Blev det lite ljudisolering också?

Det är den du tittar på.  ett modernt ljudisoleringsmaterial kallat vinyl.

Björn Ek
                  Deltagare

Ja, det blev lite fattigt med bilder på själva byggandet men vi hade lite för kul helt enkelt. I grova drag så ser det ut så här:

Dörrsidorna sågades ut med sticksåg från fem-millimeters PET-plast köpt hos snälla plastgubben. Fördelen med PET är att den sannolikt skramlar mindre än aluminium, den möglar och sväller mindre än plywood, den splittras inte vid krock eftersom den är mjuk och den är lätt att såga och borra i. Dessutom är den billigare än polykarbonaten i rutorna.

För att underlätta konstruktionen återanvände vi den översta delen av dörrsidan, den med hålet för låspluppen och rundningen som får den att passa under listen, Hela den biten skars loss och popnitades på det nya plastbladet. Sedan kläddes allt med vinyl med hjälp av sprutlim och häftpistol. I själva dörrarna borrades hålen för plåtskruv ut och ersattes med popnuts. Till slut skruvades dörrsidan fast med M5 insex, klädselbrickor och täckpluppar i svart past.

Björn Ek
                    Deltagare

Its alive! 

Så idag så var hon tillslut ihop igen. Ny växellåda med nya synkringar, dogringar, inschimsad pinjong, inmätt och förspänd diffbroms, nytt uttrampningslager och inmätt fjädertryck på tryckplattan. Så idag drogs sista skruven och sen trycktes det på startknappen. Hon snurrade igång på första eller andra varvet och gick som en klocka. Vid varmkörningen konstaterades en läckande packning i tre-till-ettskarven och sen tror jag att jag behöver schimsa hela motorn lite till höger men annars verkar hon klar för säsongen, kul! 

Visar 15 inlägg - 481 till 495 (av 513 totalt)
                    • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.