Björnbusens Alfetta 1,8 1976

Published by Björn Ek on

Forum Projekt Björnbusens Alfetta 1,8 1976

Visar 15 inlägg - 496 till 510 (av 513 totalt)
  • Författare
    Inlägg
  • #45550
    Thomas Sjölin
    Deltagare

      #45551

      Men kul hördu! 

      Du får väl ta en sväng upp hit och hjälpa mig lufta bromsar så min kommer igång också.

      Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

      #45552
      Karl Sandler
      Deltagare

        Vad snyggt det blev med inredningen!

         

        Hur tycker du att bilen går/uppför sig med Busso istället för Nord?

         

         

         

        #45553
        Björn Ek
        Deltagare

          Inlägg av Karl Sandler på 2016-04-10 22:15

          Vad snyggt det blev med inredningen!

          Hur tycker du att bilen går/uppför sig med Busso istället för Nord?

          Tack!  Den understyr klart mindre än jag trott. Sen är effekten på låga varv imponerande, jag är ju van vid att behöva varva en del för att få tillgång till effekten men det gäller helt klart inte längre. Räknar med att sänka personbästa rejält om grejerna bara håller i år…

          I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

          #45554
          Björn Ek
          Deltagare

            Inlägg av Fredrik Assarsson på 2016-04-10 00:51

            Men kul hördu! 

            Du får väl ta en sväng upp hit och hjälpa mig lufta bromsar så min kommer igång också.

            Självklart! Ska bara lufta bromsarna först… 

            I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

            #45555

            Haha, ett lätt moment 22.  

            Det verkar efter lite test som att jag inte har luft i systemet utan nog måste justera bakoken en del.  

            Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser

            #45556
            Björn Ek
            Deltagare

              Jag börjar misstänka att en fyrpuckars sinterlamell i en TS-koppling inte pallar vridmomentstoppen i en 3.0 Busso… och jävlar vad det skriker när det börjar ge sig… Kan det vara nitarna som slirar mot tryckplattan?Så, jag behöver en pålitlig och snabbt tillgänglig kopplingslösning som håller och som jag kan montera i helgen. Förslag?

              I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

              #45557
              Benny Steen
              Deltagare

                En inshimsad 3.0 tryckplatta ? Om du kan hitta/låna en sådan med kort varsel.  du behöver även hållaren för slavcyl  och röret runt utgående axel.  i övrigt bolt on. 

                nödlösning är plocka loss det du har , kolla slitaget på lamell, rugga upp ytorna på svänghjul och tryckplatta  och sedan shimsa in max anläggningstryck. inshimsning kan göra så mycket  som 50% mera kraft på trckplattan.

                #45558
                Björn Ek
                Deltagare

                  Inlägg av Benny Steen på 2016-05-03 23:37

                  En inshimsad 3.0 tryckplatta ? Om du kan hitta/låna en sådan med kort varsel.  du behöver även hållaren för slavcyl  och röret runt utgående axel.  i övrigt bolt on. 

                  nödlösning är plocka loss det du har , kolla slitaget på lamell, rugga upp ytorna på svänghjul och tryckplatta  och sedan shimsa in max anläggningstryck. inshimsning kan göra så mycket  som 50% mera kraft på trckplattan.

                  Mmm, det ligger ju nära till hands att byta till en trenolla-koppling. Kan jag blanda TS-svänghjul med 3.0-tryckplatta? 

                  Kopplingen som förefaller att ha rasat var nyligen inschimsad av Bil- och Industribromsar och dessutom nyklädd så just det känns ju lite frustrerande. Jag ska riva imorgon för att ta reda på exakt vad som hänt men helt klart är att kopplingen började klaga vid vridmomentstoppen och sedan blev den snabbt sämre under färden tillbaka hem.

                  I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

                  #45559
                  Benny Steen
                  Deltagare

                    Inlägg av Björn Ek på 2016-05-04 07:48 

                    Mmm, det ligger ju nära till hands att byta till en trenolla-koppling. Kan jag blanda TS-svänghjul med 3.0-tryckplatta? 

                    Kopplingen som förefaller att ha rasat var nyligen inschimsad av Bil- och Industribromsar och dessutom nyklädd så just det känns ju lite frustrerande. Jag ska riva imorgon för att ta reda på exakt vad som hänt men helt klart är att kopplingen började klaga vid vridmomentstoppen och sedan blev den snabbt sämre under färden tillbaka hem.

                    Jag vet inte om TS svänghjulet funkar mot 3.0 tryckplatta , på min byggtråd http://ww.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1182392#1182392 har jag skrivit 3.0 svänghjul. och jag brukar ju vara nogrann med finkornigheten  i text. :-/

                    Jag tror en kompis har en lös  3.0 koppling och jag har lösa TS grejor och kan kontrollera, men först imorgon eftermiddag.

                    Fick du något värde av vad din koppling gav av Bil- och Industribromsar ?  
                    kring 400kg har dom 164 TS tryckplattor jag mätt hemma ger medans dom två 3.0 tryckplattor jag mätt gav 640 och hela 755 kg.  

                     

                    #45560
                    Robert Hultman
                    Deltagare

                      Och bra har det gått, också. 

                      Enligt en vanligtvis välunderrättad källa.

                      Stockholm

                      #45561
                      Björn Ek
                      Deltagare

                        Jag har sedan motorbytet haft problem med tändmissar vid 5500 varv och det visar sig att spolen går väldigt varm. Efter byte till ny spole kvarstår problemet. Sen slog det mig att mitt gamla tändsystem kommer ju från en GTV6:a och det verkar som att en del av de hade förkopplingsmotstånd. Kan det vara så att hon jobbar med för hög tändspänning helt enkelt och att ett förkopplingsmotstånd skulle kunna hjälpa till med detta?

                        Om så är fallet, var kopplar man in ett förkopplingsmotstånd?

                        I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

                        #45562
                        #45563
                        Pierre Veiret
                        Deltagare

                          Alfetta 1,8, jo så kanske det är….i catchtanken?

                          Men så jäkla cool!!!

                          #45564
                          Björn Ek
                          Deltagare

                            Lite mysmek idag. Färdigställde (nästan) den nya switchpanelen som ska starta bilen när det nya sprutet är på plats.

                            I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.

                          Visar 15 inlägg - 496 till 510 (av 513 totalt)
                          • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.