Björnbusens Alfetta 1,8 1976
Published by Björn Ek on
- Detta ämne har 512 svar, 45 deltagare, och uppdaterades senast 4 januari, 2019 kl. 23:13 av Stefan Atterhall.
-
FörfattareInlägg
-
9 april, 2016 kl. 20:38 #4555010 april, 2016 kl. 00:51 #45551
Men kul hördu!
Du får väl ta en sväng upp hit och hjälpa mig lufta bromsar så min kommer igång också.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
10 april, 2016 kl. 22:15 #45552Vad snyggt det blev med inredningen!
Hur tycker du att bilen går/uppför sig med Busso istället för Nord?
11 april, 2016 kl. 08:03 #45553Inlägg av Karl Sandler på 2016-04-10 22:15
Vad snyggt det blev med inredningen!
Hur tycker du att bilen går/uppför sig med Busso istället för Nord?
Tack! Den understyr klart mindre än jag trott. Sen är effekten på låga varv imponerande, jag är ju van vid att behöva varva en del för att få tillgång till effekten men det gäller helt klart inte längre. Räknar med att sänka personbästa rejält om grejerna bara håller i år…
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
11 april, 2016 kl. 08:05 #45554Inlägg av Fredrik Assarsson på 2016-04-10 00:51
Men kul hördu!Du får väl ta en sväng upp hit och hjälpa mig lufta bromsar så min kommer igång också.
Självklart! Ska bara lufta bromsarna först…
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
11 april, 2016 kl. 22:42 #45555Haha, ett lätt moment 22.
Det verkar efter lite test som att jag inte har luft i systemet utan nog måste justera bakoken en del.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
3 maj, 2016 kl. 21:20 #45556Jag börjar misstänka att en fyrpuckars sinterlamell i en TS-koppling inte pallar vridmomentstoppen i en 3.0 Busso… och jävlar vad det skriker när det börjar ge sig… Kan det vara nitarna som slirar mot tryckplattan?Så, jag behöver en pålitlig och snabbt tillgänglig kopplingslösning som håller och som jag kan montera i helgen. Förslag?
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
3 maj, 2016 kl. 23:37 #45557En inshimsad 3.0 tryckplatta ? Om du kan hitta/låna en sådan med kort varsel. du behöver även hållaren för slavcyl och röret runt utgående axel. i övrigt bolt on.
nödlösning är plocka loss det du har , kolla slitaget på lamell, rugga upp ytorna på svänghjul och tryckplatta och sedan shimsa in max anläggningstryck. inshimsning kan göra så mycket som 50% mera kraft på trckplattan.
4 maj, 2016 kl. 07:48 #45558Inlägg av Benny Steen på 2016-05-03 23:37
En inshimsad 3.0 tryckplatta ? Om du kan hitta/låna en sådan med kort varsel. du behöver även hållaren för slavcyl och röret runt utgående axel. i övrigt bolt on.
nödlösning är plocka loss det du har , kolla slitaget på lamell, rugga upp ytorna på svänghjul och tryckplatta och sedan shimsa in max anläggningstryck. inshimsning kan göra så mycket som 50% mera kraft på trckplattan.
Mmm, det ligger ju nära till hands att byta till en trenolla-koppling. Kan jag blanda TS-svänghjul med 3.0-tryckplatta?
Kopplingen som förefaller att ha rasat var nyligen inschimsad av Bil- och Industribromsar och dessutom nyklädd så just det känns ju lite frustrerande. Jag ska riva imorgon för att ta reda på exakt vad som hänt men helt klart är att kopplingen började klaga vid vridmomentstoppen och sedan blev den snabbt sämre under färden tillbaka hem.
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
4 maj, 2016 kl. 08:16 #45559Inlägg av Björn Ek på 2016-05-04 07:48
Mmm, det ligger ju nära till hands att byta till en trenolla-koppling. Kan jag blanda TS-svänghjul med 3.0-tryckplatta?
Kopplingen som förefaller att ha rasat var nyligen inschimsad av Bil- och Industribromsar och dessutom nyklädd så just det känns ju lite frustrerande. Jag ska riva imorgon för att ta reda på exakt vad som hänt men helt klart är att kopplingen började klaga vid vridmomentstoppen och sedan blev den snabbt sämre under färden tillbaka hem.
Jag vet inte om TS svänghjulet funkar mot 3.0 tryckplatta , på min byggtråd http://ww.rejsa.nu/forum/viewtopic.php?p=1182392#1182392 har jag skrivit 3.0 svänghjul. och jag brukar ju vara nogrann med finkornigheten i text. :-/
Jag tror en kompis har en lös 3.0 koppling och jag har lösa TS grejor och kan kontrollera, men först imorgon eftermiddag.
Fick du något värde av vad din koppling gav av Bil- och Industribromsar ?
kring 400kg har dom 164 TS tryckplattor jag mätt hemma ger medans dom två 3.0 tryckplattor jag mätt gav 640 och hela 755 kg.10 maj, 2016 kl. 15:52 #45560Och bra har det gått, också.
Enligt en vanligtvis välunderrättad källa.
Stockholm
23 maj, 2016 kl. 10:37 #45561Jag har sedan motorbytet haft problem med tändmissar vid 5500 varv och det visar sig att spolen går väldigt varm. Efter byte till ny spole kvarstår problemet. Sen slog det mig att mitt gamla tändsystem kommer ju från en GTV6:a och det verkar som att en del av de hade förkopplingsmotstånd. Kan det vara så att hon jobbar med för hög tändspänning helt enkelt och att ett förkopplingsmotstånd skulle kunna hjälpa till med detta?
Om så är fallet, var kopplar man in ett förkopplingsmotstånd?
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
23 maj, 2016 kl. 22:42 #45562En variant är väl påbyggd/hopbyggd med spolen? Vet dock inte hur alfas brukade se ut. Men som jag kom ihåg det handlade dessa om gnistan på låga varv hade jag för mig? Ser ut som en liten plastbit med två tåtar i.
Edit: den där länken blev ju lika fin som ett studentkök efter kladdkakebak på fyllan men det är väl som i båda fall resultatet som räknas.
Genmodifierad ’70 Berlina GTAm räser
24 maj, 2016 kl. 00:32 #45563Alfetta 1,8, jo så kanske det är….i catchtanken?
Men så jäkla cool!!!
25 april, 2018 kl. 20:40 #45564Lite mysmek idag. Färdigställde (nästan) den nya switchpanelen som ska starta bilen när det nya sprutet är på plats.
I spent a lot of money on booze birds and fast cars. The rest I just squandered.
-
FörfattareInlägg
- Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.