Blanda glykol

Published by Anders Eriksson on

Forum Teknik Blanda glykol

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Författare
    Anders Eriksson
    Deltagare

Glykol och olika sorters glykol är ju jätteintressant (läs svårt). Har läst runt på nätet efter info, tycker att vi helt klart borde ha fler glykol-trådar, inte bara fokusera på olja-trådar 

http://www.alfaromeo.org/Forum/tabid/141/aft/1477/Default.aspx
    http://www.exx.se/techinfo/glykol/index.html

Problemet som jag vill lyfta idag:
    Jag gissar att i motorn nu har etylenglykol, typ IAT-EG, alltså vanlig glykol, ej longlife. Vill byta till mer longlife, tänker att det är snällare mot aluminium i block och topp. Finns ju viss risk att blanda glykoltyper, kan bildas klumpar, som riskerar att fastna, täppa till kanaler!!
    Hur göra rent ett kylsystem??  Tänker: tappa ur allt som går, ansluta vattenslang på något listigt sätt, spola ur en stund. Sen fylla upp med enbart vatten, köra så begränsat antal mil. Tömma systemet igen, fylla på med bra glykol, kanske blandat 60/40 för att kompensera för kvarvarande vatten i systemet.

Vad tror Ni om detta?? Bra, idiotiskt eller överarbetat??

Bilen, 916 spider, V6 Busso.

Tacksam för vettiga svar och roliga teorier
    //Anders

Nu: AlfaSud. Alfa 90. Då: 3*75turbo 164Q4 2*147 156 Brera 3.2 Sud Ti. Spider 916 V6. 159SW Tbi

Crister Borg
    Deltagare

Bara du inte gör som farsan – fyller på glykol i spolarvätskebehållaren. Blir jättekletigt på rutan…

Annars är väl din metod överarbetad men bra! Då är du ju 100% på att det blir rätt!

elCrillo Kalmar

Besar Jashanica
    Deltagare

…och helst ska det vara batteri vatten (avjoniserat vatten)  man blandar med.

GTV6 3.0 GP... | http://www.garaget.org/Besar

Kenneth Larsson
    Deltagare

Säkert bra om man har tid o lust.

Största nyttan är nog dock att du får bort en massa gegga ur kylsystemet.

Benny Steen
    Deltagare

vanlig bonnaglykol tappar sina rostskyddande egenskaper efter några år, är det därför du vill byta till longlife ?

Det är säkert bra byta imellanåt, tror inte du behöver vara rädd att motorn oxiderar ihop innifrån.  jag har öppnat många 8v Ts motorer som gått 20′ mil och 20 år, dom har ibland en smutshinna inuti vattenkanalerna, aldrig någon oxid.

En brutal och effektiv metod är en halv tablett maskindiskmedel i systemet och sedan varmkörning. men det är nog direkt olämpligt på Alu 🙂

jag såg det dock göras på en volvomotor , det var som från en latrintank vid sköljningen efteråt !

Lars Söderman
    Deltagare

Jag kopplade loss en kylarslang och tog fram trädgårdsslangen.Kan vara smart att spola så det blir baklänges i kylaren så får man ev. ut flagor och annat som fastnat.
    TS motorn är lite dum eftersom det inte går att tappa ur mer än hälften av kylarvätskan. Jag sköljde tills jag ansåg att det bara var vatten kvar och fyllde sedan på med ren glykol. Borde blivit ungefär 50/50. Hur det är med andra Alfamotorer vet jag inte.

Glöm inte att ställa värmereglaget på max så du får med det som är i värmepaketet också.

Visar 6 inlägg - 1 till 6 (av 6 totalt)
  • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.