Blinkersproblem på Sprint

Published by Lars Johansson on

Forum Teknik Blinkersproblem på Sprint

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
  • Författare
    Lars Johansson
    Deltagare

Skall besiktiga min Sprint -87 på tisdag. Då slutade sidoblinkers vänster funka. Åkte och köpte en nödlösning på Biltema till VW/Audi. När jag kom hem hade höger blinker fram lagt av. Det är inte lampan för den funkar i vänster blinkers. Kopplade in sidoblinkersen från Biltema och den funkade. Höger blinkers vill fortfarande inte. Då läger vänster sidoblinkers av. Försöker mäta med mätinstrument och när blinkers är på så varierar spänningen upp och ner på liknande sätt på alla blinkers men det lyser inte i vänster sidoblinkers och höger blinkers fram.

Slutsats: jag fattar ingenting!  Vad skall jag göra för att få det att fungera.

larsjoh51

Det var inte så lätt att hänga med i svängarna i din felbeskrivning Men lägger v-sidoblinkers av ( biltema) när du monterar lampan i h-sidobliinkers?

Hursomhelst… hur mäter du, i lamphållaren? Mellan anslutningarna? Testa mellan + i lamphållaren och chassijord också. Har du annat värde har du jordproblem. Kan ge lustiga fenomen.

Om du kör varningsblinkers, vad händer då?

Alfa Giulia Super 2.0 Q2 -17 Fiat Punto Easy -13

Lars Johansson
      Deltagare

Jag mäter i lamphållaren. Skall testa mellan + i lamphållaren och chassijord också enligt ditt förslag.

larsjoh51

Sune Svensson
        Deltagare

jord sladden till blinkersrelät

Roger Forsberg
          Deltagare

Inlägg av Sune Svensson på 2014-08-30 23:22

jord sladden till blinkersrelät

+1

GTV 916 3.0 24V -97

Kan den jordkabeln göra att enstaka lampor lägger av? Om jag nu tolkat felbeskrivningen rätt…

Sune Svensson
            Deltagare

det sitter 3 kablar på relät en är ström en går till väljaren o en är jord

Exaktemente…

Har du glappt i den jordkabeln så funkar inte blinkrelät som det ska och då blir allt galet ihela kretsen. Dvs alla lampor på den “sida” du valt med blinkersspaken.

Så… funkar några lampor och någon är död bör man söka felet mellan spak-lampa-jord. Matningen är då ok.

Lars Johansson
              Deltagare

Tack för alla tips! Nu är det fixat.

Det var obefintlig jordning på vänster sidoblinkers. Gjorde en ny.

Det var dålig matning till höger blinkers fram. Kabeln var inskarvad på kabeln till höger sidoblinker med en skarvklämma.  Gjorde en ny förgrening.

Blev också förvillad av en “stressad” blinkfrekvens som berodde på för svaga lampor i blinkers fram.

larsjoh51

Visar 9 inlägg - 1 till 9 (av 9 totalt)
              • Du måste vara inloggad för att svara på detta ämne.